Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1142451
Det skiljer bara på den ej miljöbilsklassade versionen med automatlåda: 4,5 för -15 mot 4,7 för -16. För manuell låda och för den miljöbilsklassade versionen med automatlåda är det samma (4,3 respektive 4,5). Men det är möjligt att det är just den version där det skiljer mellan årsmodellerna som dissonans och jag jämför. Jag har den icke-miljöbilsklassade versionen med automat, som har nästintill samma förbrukning som den miljöbilsklassade och ser ut att ha exakt samma så länge man avrundar till dl per 100 km.

Vad sedan ökningen från 4,5 till 4,7 bottnar i är ju inte så lätt att veta. Skulle t.ex. kunna vara så enkelt som att standardutrustningen var mer generös 2016 så att man var tvungen att skicka en lite tyngre bil på test.
av andersuw
#1142474
Ser ut att stämma att de fått ner vissa värden, särskilt NOX, även om båda årsmodellerna är godkända enligt Euro 6.

Så här ser det ut för min egen bil:

Kolmonoxid, CO
91,6 mg/km

Kväveoxider, NOX
70,7 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX
86,7 mg/km

Partiklar
0,3 mg/km


Och så här för motsvarande MY -16

Kolmonoxid, CO
143,5 mg/km

Kväveoxider, NOX
29,8 mg/km

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX
50,4 mg/km

Partiklar
0,2 mg/km
av rogsme
#1142499
andersuw skrev:Re: VOC utan parkeringsvärme?
av andersuw Idag, 16:41

Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur.
På tal om det; Finns det något sätt att se motortemperatur i V90? Jag hittar inget instrument för det med 12.3"-instrumenteringen. Med "den lilla instrumenteringen" så verkar det finnas till höger om den runda mätaren.
Användarvisningsbild
av joel80
#1142500
andersuw skrev:Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur. Då stängde jag ändå av S/S för att inte fördröja processen ytterligare.
Långsam stadstrafik är en väldigt dålig förutsättning för att få motorn varm snabbt.. Kör man landsväg/motorväg går det oftast betydligt snabbare.. Så fort man kryper eller står stilla tar det längre tid.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1142606
andersuw skrev:Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur.
Tempmätaren visar full motortemp redan vid +65 grader på kylarvattnet, vilket är rätt långt ifrån +90 som är driftstemperaturen..
av andersuw
#1142608
joel80 skrev:Långsam stadstrafik är en väldigt dålig förutsättning för att få motorn varm snabbt.. Kör man landsväg/motorväg går det oftast betydligt snabbare.. Så fort man kryper eller står stilla tar det längre tid.
Visst. Jag vet. Men man vill ju ha bilen varm inom rimlig tid även om det råkar vara stadstrafik man kör (vilket det för min del huvudsakligen är på vintern). Det är ett av flera skäl till att tillskottsvärmare behövs.
av andersuw
#1142609
~Kalle~ skrev:
andersuw skrev:Tempmätaren visar full motortemp redan vid +65 grader på kylarvattnet, vilket är rätt långt ifrån +90 som är driftstemperaturen.
Ja nu när du säger det erinrar jag mig att Volvo fipplar med temperaturmätningen för att folk inte skall oroa sig över att tempen ändras lite när man kör. Alltså tar det sannolikt ännu längre tid att nå normal driftstemperatur än vad jag rapporterade. Jag får koppla in min ELM327-kopia och mäta med den nästa gång.
av andersuw
#1142611
rogsme skrev:På tal om det; Finns det något sätt att se motortemperatur i V90? Jag hittar inget instrument för det med 12.3"-instrumenteringen. Med "den lilla instrumenteringen" så verkar det finnas till höger om den runda mätaren.
Det verkar som om Volvo lyckats med konststycket att trolla bort motortemperaturmätaren än en gång, liksom man gjorde på föregående generation (V70 II m.fl.) med undantag för bilar med digitalt instrument. Finns enligt manualen till den lilla instrumenteringen men inte till den stora. :shock: Vad tänker de på? :roll:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]