- fre 20 jan 2017, 18:10
#1142448
Förbrukningen skiljer på MY16 och MY15, MY16 drar mer än tidigare modeller. Så det är definitivt skillnad mellan motorerna. :!:
Moderator: Moderatorer
På tal om det; Finns det något sätt att se motortemperatur i V90? Jag hittar inget instrument för det med 12.3"-instrumenteringen. Med "den lilla instrumenteringen" så verkar det finnas till höger om den runda mätaren.andersuw skrev:Re: VOC utan parkeringsvärme?
av andersuw Idag, 16:41
Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur.
andersuw skrev:Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur. Då stängde jag ändå av S/S för att inte fördröja processen ytterligare.Långsam stadstrafik är en väldigt dålig förutsättning för att få motorn varm snabbt.. Kör man landsväg/motorväg går det oftast betydligt snabbare.. Så fort man kryper eller står stilla tar det längre tid.
andersuw skrev:Idag var det plus fyra grader på eftermiddagen. Jag provade för skojs skull att kallstarta min V70 D4 -15 och låta den värma upp utan hjälp av bränslevärmaren. Även i detta blidväder tog det drygt 20 minuter och drygt en mils körning i stadstrafik innan motorn nådde normal kylvätsketemperatur.Tempmätaren visar full motortemp redan vid +65 grader på kylarvattnet, vilket är rätt långt ifrån +90 som är driftstemperaturen..
joel80 skrev:Långsam stadstrafik är en väldigt dålig förutsättning för att få motorn varm snabbt.. Kör man landsväg/motorväg går det oftast betydligt snabbare.. Så fort man kryper eller står stilla tar det längre tid.Visst. Jag vet. Men man vill ju ha bilen varm inom rimlig tid även om det råkar vara stadstrafik man kör (vilket det för min del huvudsakligen är på vintern). Det är ett av flera skäl till att tillskottsvärmare behövs.
~Kalle~ skrev:Ja nu när du säger det erinrar jag mig att Volvo fipplar med temperaturmätningen för att folk inte skall oroa sig över att tempen ändras lite när man kör. Alltså tar det sannolikt ännu längre tid att nå normal driftstemperatur än vad jag rapporterade. Jag får koppla in min ELM327-kopia och mäta med den nästa gång.andersuw skrev:Tempmätaren visar full motortemp redan vid +65 grader på kylarvattnet, vilket är rätt långt ifrån +90 som är driftstemperaturen.
rogsme skrev:På tal om det; Finns det något sätt att se motortemperatur i V90? Jag hittar inget instrument för det med 12.3"-instrumenteringen. Med "den lilla instrumenteringen" så verkar det finnas till höger om den runda mätaren.Det verkar som om Volvo lyckats med konststycket att trolla bort motortemperaturmätaren än en gång, liksom man gjorde på föregående generation (V70 II m.fl.) med undantag för bilar med digitalt instrument. Finns enligt manualen till den lilla instrumenteringen men inte till den stora. :shock: Vad tänker de på? :roll: