Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1141883
andersuw skrev:Vet att vad funkar i 28 graders kyla? På bil utan tillskottsvärmare i någon form? Glöm det.

Den bil AB testade hade ju bränslevärmare som extrautrustning och den värmaren stod säkert i autoläge (som den gör per default) och gick igång omedelbart efter start. Att tro att man skall kunna röra sig från -28 till +20 på tolv minuter vid kallstart av en diesel utan tillskottsvärmare av något slag är ju en ren illusion. Med min V70 D4 -15 som har i princip samma VEA-motor som S/V90 D4 tar det väldigt lång tid att nå normal motor- och kupétemperatur utan tillskottsvärmare redan när man kallstartar vid en temperatur runt nollan. Vid minus 10 räcker inte motorns överskottsvärme längre till för någonsin nå och upprätthålla rätt motor- och kupétemperatur utan tillskottsvärmaren måste vara igång hela tiden.

Du yrar, det rullar som sagt massor av bilar som klarar av att värma upp kupen utan tillsatsvärmare, minus 10 var det dummaste jag hört, jag körde Kia ceeden utan värmare en hel vinter, utan att frysa ihjäl, det enda som fans i den var ett PTC element som var defekt.

Sportagen 2,0l hur bra värme som helst, Q5a utan värmare inga problem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1141910
Jag har autovärmaren avslagen. Vill inte att den går igång och börjar köra när jag bara ska flytta bilen eller köra kort. Hade så på tidigare V70 också. Enda gången man tyckte det inte blev rejält med värme var väl när det var typ -20 eller kallare och man låg på motorväg ett tag.. Blev som att fartvinden då kylde ner bilen så att det blev märkbart. Inte skitkallt men ändå.
av Niclas
#1142068
Jag har också Autovärme AV och har aldrig heller märkt att det skulle vara ett problem. Har även en tysk med PTC-element och den har inga problem heller. Ser PTC-värmaren som en fördel eftersom det nästan alltid blir väldigt varmt snabbt.
av dissonans
#1142077
Kallstart imorse, +3 grader, ingen värmare aktiv. Efter 9 minuter och en mil var bilens tempmätare uppe vid "strecket" och fläkthastigheten nere på 6 "pluppar" - det vill säga att bilen hade nått inställda 20 grader i kupén.
Jag tycker D4 VEA (automat) blir varm riktigt, riktigt fort =)
av BennyL
#1142110
90-serien har inte tillsatsvärmare som standard, du måste välja till klimatpaket för att få tillsatsvärmare och parkeringsvärmare.
Det är precis lika premium som de som 90-serien vill konkurrera med... fast Volvo tar bara några tusingar för det, vad tar Audi och MB?
av andersuw
#1142117
Derank skrev:Du yrar, det rullar som sagt massor av bilar som klarar av att värma upp kupen utan tillsatsvärmare, minus 10 var det dummaste jag hört, jag körde Kia ceeden utan värmare en hel vinter, utan att frysa ihjäl, det enda som fans i den var ett PTC element som var defekt.

Sportagen 2,0l hur bra värme som helst, Q5a utan värmare inga problem.
Yrandet står du uppenbarligen helt och hållet för på egen hand. Du pratar om bilar som inte har med saken att göra. Vad vi snackar om här är Volvo med VEA-diesel. För min V70 D4 -15 gäller precis det jag sa. Vid ca minus 10 har bilen svårt att hålla motor- och kupetemperatur på rätt nivå om inte tillskottsvärmaren får gå hela tiden. Det är absolut inte bara jag som kunnat konstatera detta utan det är rätt allmänt känt att gränsen går vid ungefär den temperaturen. Enklaste sättet att se detta är ju att kika på kylvätsketemperaturen. Vid minus 10 har den svårt att ligga kvar på den nivå där den skall ligga med varmkörd motor.

Sedan kan det förstås vara en personfråga också. Av dina egna rapporter att döma lyckas du åstadkomma en bränsleförbrukning långt utöver de flesta andras. Det underlättar förstås om det handlar om att hålla motortemperaturen uppe.
Senast redigerad av 5 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1142119
dissonans skrev:Kallstart imorse, +3 grader, ingen värmare aktiv. Efter 9 minuter och en mil var bilens tempmätare uppe vid "strecket" och fläkthastigheten nere på 6 "pluppar" - det vill säga att bilen hade nått inställda 20 grader i kupén.
Jag tycker D4 VEA (automat) blir varm riktigt, riktigt fort =)
Jag har inte tagit tid men vid kallstart med påföljande i stadskörning utan tillskottsvärmare tar det säkert minst en kvart på min V70 D4 -15 innan kylvätsketemperaturen ligger där den skall. Jämfört med min V70 T5 -02 är det rätt långsamt.
av andersuw
#1142237
Så här lät det för övrigt från officiellt Volvohåll så länge tillskottsvärmare var standard på dieslarna på den svenska marknaden. Vore intressant att höra hur motsvarande officiella version låter idag. :roll:

"Den första anledningen till att det finns standardmonterad tillsatsvärmare är [att] man så snabbt som möjligt ska få igång katalysatorn vid en kallstart för att få ner emissionerna. Det innebär att tillsatsvärmaren startar automatiskt vid kallstart och går tills driftstemperatur uppnåtts. Den andra anledningen är att en dieselmotor normalt sett går ganska kall eftersom bränslet har en högre verkningsgrad och ger mindre spillvärme än en bensinmotor. Vid rejäl kyla och lätt belastning så blir värmen från motorn i underkant. I denna situation känner bilen av att ett värmetillskott behövs och startar tillsatsvärmaren automatiskt. Den går tills kylvattentemperaturen är normal."

Källa:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... n-anvandas
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av BennyL
#1142277
Att det inte längre är värmare på 90-serien kan nog stavas "e k o n o m i"
Sedan att i princip alla kommer att ha ett klimatpaket på svensksålda bilar är en annan femma och det är troligen därför som man låter det kosta extra och bra mycket mindre extra än konkurrenterna.
Något som är "gratis" är inget värt, något du väljer och som då kostar mindre än hos konkurrenten blir mer värt... :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1142331
I den vilda diskussionen kan det också nämnas att det ibland finns (fanns?) typ glödstift i kylsystemet för att hjälpa upp temperaturen, på bland annat vag och volvo. Nu är det säkert ptc-element istället, men ändå.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]