- ons 18 jan 2017, 22:21
#1141883
Du yrar, det rullar som sagt massor av bilar som klarar av att värma upp kupen utan tillsatsvärmare, minus 10 var det dummaste jag hört, jag körde Kia ceeden utan värmare en hel vinter, utan att frysa ihjäl, det enda som fans i den var ett PTC element som var defekt.
Sportagen 2,0l hur bra värme som helst, Q5a utan värmare inga problem.
andersuw skrev:Vet att vad funkar i 28 graders kyla? På bil utan tillskottsvärmare i någon form? Glöm det.
Den bil AB testade hade ju bränslevärmare som extrautrustning och den värmaren stod säkert i autoläge (som den gör per default) och gick igång omedelbart efter start. Att tro att man skall kunna röra sig från -28 till +20 på tolv minuter vid kallstart av en diesel utan tillskottsvärmare av något slag är ju en ren illusion. Med min V70 D4 -15 som har i princip samma VEA-motor som S/V90 D4 tar det väldigt lång tid att nå normal motor- och kupétemperatur utan tillskottsvärmare redan när man kallstartar vid en temperatur runt nollan. Vid minus 10 räcker inte motorns överskottsvärme längre till för någonsin nå och upprätthålla rätt motor- och kupétemperatur utan tillskottsvärmaren måste vara igång hela tiden.
Du yrar, det rullar som sagt massor av bilar som klarar av att värma upp kupen utan tillsatsvärmare, minus 10 var det dummaste jag hört, jag körde Kia ceeden utan värmare en hel vinter, utan att frysa ihjäl, det enda som fans i den var ett PTC element som var defekt.
Sportagen 2,0l hur bra värme som helst, Q5a utan värmare inga problem.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS