Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1141501
det rullar ju gott om bilar på vägarna utan dieselvärmare, och det funkar garanterat, de flesta Audi som rullat på jobbet har varit utan värmare, fråga mig inet varför men så var det.
av perhall
#1141512
andersuw skrev:Det där är ju rätt sensationellt om det stämmer och jag hittar inget bevis på motsatsen. S/V 90 verkar inte ha någon som helst form av extravärmare som standard för uppvärmning av kupén under gång. Det blir ju på dieselsidan i så fall första Volvon i mannaminne på den svenska marknaden som inte självklart klarar att hålla kupévärme och motortemperatur på rätt nivå i vinterkyla av ett slag man normalt måste räkna med i stora delar av detta land. Vilket premiumlyft! :shock: :roll: Och kunde de inte i alla fall ha erbjudit kylargardin som tröst om nu ett fullödigt värmesystem anses vara en alltför långt gången lyx för att platsa som standard. ;-)
Det finns väl inget annat märke som erbjuder det som standard? Det är bara Volvo och det är bara i Sverige.

Är nästan 100% säker på att följande märken inte erbjuder värmare som standardutrustning:
- Audi
- BMW
- MB
- Lexus
- Jaguar
- Range Rover
- Land Rover (ja, jag vet att de och de två tidigare hör ihop...)
- Bentley
- Rolls Royce

De är ju ändå ganska premium...
Användarvisningsbild
av joel80
#1141526
Jag har autovärme från min värmare i min V60 avslagen och har bara reagerat på att det inte blivit så varmt i kupén nån enstaka gång vid typ -20.. Då har jag kört igång den via direktstart nån gång om jag inte bara ska köra kort.
av bankb
#1141532
pumpnasare skrev:innan solen tittar upp över Tåsjön. Termometern på husväggen visar minus 28.
De båda testbilarna har stått på kylning i snart elva timmar. Båda är extrautrustade med dieselvärmare för cirka 10 000 kronor. Men vi har valt att kallstarta. (Ja, värmaren har alltid ingått i Volvos dieselmodeller, medan konkurrenterna alltid tagit betalt. Men för att kunna sälja bilarna under 7,5 basbelopp, gränsen för många tjänstebilsförare, har en del tidigare standardmonterad utrustning åkt ut. Även värmaren.)
Klippt från test i AB


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är vi säkra på att dom menar det som att allt är borttaget? Har svårt att se att dom tagit bort själva funktionen för uppvärmning av motorn till rätt temp. Dom nya dieslarna lär ju vara de mest effektiva hittills vilket gör att dom har ännu större behov av tillskottsvärme.

Men har dom tagit bort kupé värmningen så är ju värmefunktionen nu att likställa med kylsystemet för motorn. Alltså ingen komfort utan ren teknisk funktion. Det kan jag tänka mig att motorjournalister struntar i att skriva om.

Har väl också för mig att i ovan nämnda test så kom Volvon upp i 20 grader i hela kupén på 12 min. Så om nu värmaren är borttagen så verkar dom klara sig helt okej med befintligt funktion.
av pumpnasare
#1141543
Total utklassning
Sen startar vi Volvon. Och gör samma procedur. Värmen i ratten och förarstolen kommer ungefär lika snabbt som i Folkvagnen, kanske aningen snabbare. Rattvärmen kostar extra i båda. Värd varenda krona.
Men nu händer något märkligt. Värmen börjar strömma in i kupén redan efter fem minuter, och sen går det fort. Tidtagaruret visar på exakt 12 minuter när det är 20 grader varmt i framsätet. Då är det 18 grader bak.
Världsrekord och total utklassning av alla konkurrenter. 28 grader kallt ute. 28 grader kall motor. Och perfekt innetemp efter bara 12 minuter.
Efter en kaffe och lussebulle i lanthandelns lilla fikahörna tar vi skogsbilsvägen uppför Tjädernäsberget. Jag har redan bestämt mig för hur det ska gå. Passaten med fyrhjulsdrift från Haldex fixar det. Volvon blir stående i den första av de två riktigt branta backarna.
Fel, fel. Båda tar sig upp utan några som helst problem. Inte ett hjulspinn från Volvons framhjul.


Skickat från min iPad med Tapatalk
av andersuw
#1141656
pergrein skrev:Det sitter ett kylargardin på dom när man tittar in i grillen...
Skämtar du eller ...?
av andersuw
#1141658
Derank skrev:det rullar ju gott om bilar på vägarna utan dieselvärmare, och det funkar garanterat, de flesta Audi som rullat på jobbet har varit utan värmare, fråga mig inet varför men så var det.
Jag säger inte att det inte funkar utan bränsledriven värmare. Det finns ju andra sätt att leverera tillskottsvärme och dessa bilar har väl i alla fall ett PTC-element när de säljs på den svenska marknaden. Jag hittar inget om att S/V90 standardmässigt har ens ett sådant.

På min V70 D4 -15 med i allt väsentligt samma VEA-motor som sitter i S/V90 tar det ju väldigt lång tid att uppnå normal motor- och kupétemperatur redan vid kallstart i nollgradigt väder om man inte tar tillskottsvärmaren till hjälp. Vid -10 räcker inte längre överskottsvärmen från motorn till för att någonsin nå normal motor- och kupétemperatur utan tillskottsvärmaren måste då användas hela tiden.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1141659
perhall skrev:
andersuw skrev:Det där är ju rätt sensationellt om det stämmer och jag hittar inget bevis på motsatsen. S/V 90 verkar inte ha någon som helst form av extravärmare som standard för uppvärmning av kupén under gång. Det blir ju på dieselsidan i så fall första Volvon i mannaminne på den svenska marknaden som inte självklart klarar att hålla kupévärme och motortemperatur på rätt nivå i vinterkyla av ett slag man normalt måste räkna med i stora delar av detta land. Vilket premiumlyft! :shock: :roll: Och kunde de inte i alla fall ha erbjudit kylargardin som tröst om nu ett fullödigt värmesystem anses vara en alltför långt gången lyx för att platsa som standard. ;-)
Det finns väl inget annat märke som erbjuder det som standard? Det är bara Volvo och det är bara i Sverige.

Är nästan 100% säker på att följande märken inte erbjuder värmare som standardutrustning:
- Audi
- BMW
- MB
- Lexus
- Jaguar
- Range Rover
- Land Rover (ja, jag vet att de och de två tidigare hör ihop...)
- Bentley
- Rolls Royce

De är ju ändå ganska premium...
Se mitt svar till Derank ovan.
av andersuw
#1141662
pumpnasare skrev:Total utklassning
Sen startar vi Volvon. Och gör samma procedur. Värmen i ratten och förarstolen kommer ungefär lika snabbt som i Folkvagnen, kanske aningen snabbare. Rattvärmen kostar extra i båda. Värd varenda krona.
Men nu händer något märkligt. Värmen börjar strömma in i kupén redan efter fem minuter, och sen går det fort. Tidtagaruret visar på exakt 12 minuter när det är 20 grader varmt i framsätet. Då är det 18 grader bak.
Världsrekord och total utklassning av alla konkurrenter. 28 grader kallt ute. 28 grader kall motor. Och perfekt innetemp efter bara 12 minuter.
Efter en kaffe och lussebulle i lanthandelns lilla fikahörna tar vi skogsbilsvägen uppför Tjädernäsberget. Jag har redan bestämt mig för hur det ska gå. Passaten med fyrhjulsdrift från Haldex fixar det. Volvon blir stående i den första av de två riktigt branta backarna.
Fel, fel. Båda tar sig upp utan några som helst problem. Inte ett hjulspinn från Volvons framhjul.
Är ju inget konstigt med att Volvon i det här fallet fick upp värmen rätt snabbt trots att man kallstartade. De skriver ju att bilen var extrautrustad med bränsledriven värmare och även om man kallstartar går den ju igång direkt i autoläge.
av pergrein
#1141696
andersuw skrev:
pergrein skrev:Det sitter ett kylargardin på dom när man tittar in i grillen...
Skämtar du eller ...?
När jag kollade på en S90 på Volvo så var det d. Sen om det sitter på alla motorer vet jag ej.

Ska kolla igen när jag far dit...

Edit: Nu är jag på volvo och det är ett galler som kan stängas helt så ingen luft når kylaren i övre grillen. Motorerna är D4 & D5.

Mvh
Per
Senast redigerad av 1 pergrein, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]