Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1145234
Pekå skrev:Det här med varningar för låg batterinivå verkar förfölja Volvo oavsett modell.jag har haft V70 I och V70 II båda med bränslevärmare och det har alltid indikerat låg batterispänning i tid o otid. När jag skulle köpa Bmw så var jag övertygad om att det berodde på för mycket värmare och för lite köra så jag beställde Bmw med både el och bränslevärmare.Jag minns att Bmw säljaren frågade mig varför jag skulle ha det. Jag förklarade mina dåliga erfarenheter med att batteriet blev urladdat. Bmw handlaren tittade på mig med tom o frågande blick och svarade visst vill du ha det så självklart ordnar vi det.Jag hade Bmw:n i tre år och använde den exakt på samma sätt som Volvon. Elmotorvärmaren användes inte en enda gång bara bränslevärmare och det fungerade helt utan varningar för låg batterispänning... jag tror att Volvo behöver snegla lite på Tex Bmw , det verkar sitta lite i väggarna hos Volvo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1145250
least skrev:Ladda batteriet själv över natten?
Wow vilket bra tips! Jobbar du på Volvo?

Jag har en XC60 D4 AWD som är två månader gammal och jag har kört värmaren varje dag sen jag fick den och den har fungerat varenda gång. Startar alltid den via VOC. Kör mestadels korta sträckor i stadstrafik. Har blivit två längre resor under den här tiden. En på 20 mil enkel resa och en på 45 mil enkel resa. Annars är det till och från jobbet, dagis, träningar och affären.

Köper man en ny XC90 som ska vara Volvos flaggskeppsmodell ska man väl inte behöva ladda batteriet själv över natten när bilen och batteriet är såpass nya.

Jag har också upplevt en hel del kvalitetsmissar på XC60n men det kan jag ta i en annan tråd. Dock så är det en markant billigare bil som nu också säljs till REA-pris.
#1145259
Har också haft en BMW med värmare och aldrig några problem fast den hade 4-5 år på nacken när jag sålde den, men dock värmer ju BMW och Audi bara kupén och inte motorn. Det kanske innebär mindre dimensioner på allt och att det går åt mindre ström... jag vet inte.. men tycker det är lite B i BMW och Audi att inte motorn värms. Merca har väl värmning till motorn också
#1145355
Perra83 skrev:Jag ser det som självklart att man bör fylla på något som man förbrukar.
Används batteriet bör det laddas, skärpning "sprattlas"!
Det är inte det frågan handlar om. Självklart behöver något som förbrukas fyllas på.
Tycker du att det är okej att bilen inte verkar kunna lösa att ladda upp batteriet själv så att värmaren åtminstone fungerar några gånger utan att man ska behöva koppla in en extern laddare. Isf borde det väl följa med en laddare till alla XC90?
Självklart kan det behövas en extern laddning men inte varenda gång du ska använda värmaren.

Skärpning om du tycker att svaret på nedanstående kommentar från någon här i tråden är att "ladda batteriet över natten".

"Värmaren i V90 har efter varje service bara startat en gång direkt efter servicarna. Då har Volvo-verkstan förutom uppgraderingar även laddat batteriet, förhoppningsvis på ett korrekt sätt.
I mina olika S60 som jag haft (i 15 års tid, 50.000 mil), så har värmarna alltid startat.

Har från min Volvo-verkstad fått höra att det dyker upp fler och fler S/V90 med snarlika problem som jag har (VOC strular mycket, samt värmaren startar inte)."
#1145362
@sprattlas, att du inte vill prova att ladda upp ett batteri för att den vägen ta reda på om det faktiskt är låg spänning eller om det är ett mjukvarufel som orsakar falsklarm är helt upp till dig.

Jag hade i alla fall provat att ladda för att se om felet försvinner.

Mjukvaran vet inte om den sitter i en billig eller dyr bil, vad nu bilens pris har med detta att göra.
#1145425
Jag har haft en XC70 2011 och nuvarande XC70 2014, båda har VOC, värmaren startar jag varje morgon, åker emellanåt 3 mil till kontoret och samma väg tillbaka, emellanåt längre sträckor. Ibland kör jag värmaren både på morgon och eftermiddag. Jag har inte hittills varit med om att värmaren inte startat pga låg batteriförbrukning.

Visst skall man trycka in lika mycket el som man drar ut, men man måste ju kunna använda sin värmare, utan att plugga in en laddare. Om nu batterierna är så undermåliga får ju Volvo stå för installation av en laddare, känns lite underligt.

Blir spännande när jag får min bil, blir om ca 8 veckor, då hinner det ju bli varmt så då behöver jag nog inte värmaren lika frekvent..
#1145517
Mike68 skrev:Har felanmält min V90 idag, VOC funkar knappt och alltid låg spänning.
Nu, efter fjärde uppdateringen, har värmaren fungerat på min V90 D5 varje gång (kört den knappt 10 ggr) vid direktstart via VOC. Går ännu inte att sätta timers via VOC, men min Volvo-kontakt säger det kommer en bättre lösning under mitten/senare delen av februari. Så det är ju en stor förbättring från 100% misslyckade starter till att funka flera ggr på raken :-)
#1145537
Det är konstigt... Jag har en V70 D4 VEA -15 och använder värmaren minst en gång om dagen och det tar 7 min för mig att åka till jobbet. Har dock ofta iväg bilen på andra ärenden under dagen, men inga monstersträckor. Har aldrig råkat ut för låg spänning under året jag haft bilen.
Aldrig haft några problem med C70 eller V50 heller för den delen.

Mina föräldrar har också en V70 D4 VEA -15. Dom kan köra värmaren två gånger innan den varnar för låg batterinivå...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Däckslitage insidan.

Återkom gärna när du gjort en hjul[…]

växellådsbalk

Tjena, Hur vet jag vilken växellådsbal[…]

Funktionen är väl till för att synk[…]

Ring upp förra ägaren, hade inte rö[…]