Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1150750
var/hur laddar ni, själv bor jag i lägenhet och det sitter 6amp i stolparna som dessutom går på ett tidur. Bor man i hus blir det ju inga problem men hur gör ni andra?
Användarvisningsbild
av joel80
#1150757
Du verkar ha den perfekta körcykeln! Och jag gissar att du kan ladda även under dagen så du kör två laddningar per dag?
av Jacobsson
#1150758
Jag har ingen möjlighet till laddning hemma. Bor i lägenhet i Stockholm. Har ingen egen plats utan slåss med alla tusetals bilar i kvarteret om den minst olagliga parkeringen. Som ett exempel: jag flög till östersund för ett par veckor sedan. Innan jag åkte taxi till Bromma letade jag parkering tills jag var tvungen att ställa mig på en, enligt mig ok parkering 9,56m från gathörn. När jag kliver av planet i östersund ringer en parkeringsvakt som tänker bogsera bort bilen men ville helst att jag flyttade den själv då den har en elmotor och det var dåligt med bärgare för den typen av fordon. Jag var tacksam att han ringde, min sambo var mindre tacksam över att åka hem och flytta bilen...
Stockholm blir svårare och svårare att parkera i..Hur som..
Jag kan ladda på jobbet men det är lite knepigt då jag måste dra sladd över trottoaren vilket inte uppskattas av vissa.
Så oftast laddar jag bara i gallerior eller liknande samt när vi är på landet i Eskilstuna där vi har ett hus.
Det skulle såklart vara skönt att kunna ladda konstant men jag tycker faktiskt det fungerar bra att ha en hybrid utan fasta laddpunkter.
av Lövet
#1150760
Vänligt av honom att ringa först i alla fall. Jag fick hämta min bil i Spånga för inte så länge sedan. Jag parkerade i city...
av Jacobsson
#1150767
Ja det går undan ibland.
Ja som han sa så var det då det är speciellt att förflytta en bil med elmotor. Det hade tydligen kostat deras bolag en hel del när motorer gått sönder. Jag tycker också att det var lite petigt med 40cm men regler är givetvis regler..

Vad fick du betala för svängen till spånga?
jag klarade mig med 1000:- i böter och ingen bogsering..
av Lövet
#1150777
Böterna +1580kr för vänligheten att bogsera bort den
Användarvisningsbild
av joel80
#1150786
Hoppas fler flerbostadshus ansluter sig (no pun intended) till det här initiativet:
fixaladdplats.se

Det måste lösa sig med laddning för de som bor i bostadsrätt och hyresrätter innan den riktiga boomen slår till. Men det är på gång.. hoppas jag. :)
av Jacobsson
#1150792
Joel80, tack för tipset.
Jag för en dialog med fastighetsägaren om detta.
Jag har sagt att jag kan ta halva kostnaden mot att dom ordnar en plats där jag kan stå.
Så med detta kan dom få andra halvan betald!
Användarvisningsbild
av titanium
#1150896
Ni som kör T8:a
Vad är den logiska laddströmmen när man tänker laddstolpar eller vanligt eluttag,
10 eller 16 A ?
Hur lång tid tar det att ladda med de respektive?
av Odopt
#1272029
Jag har en XC60 T8 (inte riktigt rätt tråd men nästan)

Summerar lite efter mina första 500 mil blandad körning (mestadels el i stadskörning, el/bensin till fjällen, drar en del släpvagn, några långkörningar på bara bensin).

Håller med om många av kommentarerna ovan. Bensinmotorn är ganska törstig har har i praktiken kunnat vara en snålare variant, men den är rolig så det räcker och blir över. Fördelarna med T8 är med andra ord stadskörning men det fungerar på längre turer om du kör som folk längs E4.

Några siffor från mig:
(alla siffror kommer från export av körjournal från Volvo On Call appen)

-500 mil
-216 Bränsleåtgång (liter)
-839,1 Batteriförbrukning (kWh)
-314,7 Batteriregenerering (kWh)

Det ger:
-0,43 l/mil
-1,05 kWh/mil (netto)

Sen är det bara att räkna baserat på dagspriset på bensin samt el
Tidigare hade jag en Audi Allroad 3.0 Diesel -16. Skillnaden blir för mig ca 3,5:-/ lägre per mil men jag upplever att jag kör något "lugnare" med volvon, så det har nog till viss del även med körstil att göra.

I övrigt är jag nöjd med bilen, har nog samma kommentarer som de flesta dvs. att man önskar att det var längre räckvidd på el, lägre bränsleförbrukning etc. men det visste jag ju om redan när jag köpte bilen. Som bil betraktat så finns det verkligen inget att klaga på. Fantastisk!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]