Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av paso
#1179962
Läste i senaste Teknikens Värld (nr 13) om V90/V90CC som polisbil, på alla bilder visas bilar som är specialbyggda av Volvo Special Vehicles med LED ramp monterad. Så lösning finns men kanske ingår i polisutförandet
Användarvisningsbild
av bjornw
#1187875
Nu har jag monterat dit en ramp. Blev en X24 från Xenonkungen samt XBB för styrningen. Funkade perfekt att klämma sensorn runt den gula kabeln precis vid lyktan som man lätt kommer åt via hjulhuset (bort med innerskärm).

Hade svårt att montera själva ramen snyggt, tog inte bort hela fronten utan sågade sönder undre grillen och gjorde allt framifrån. Gjorde distanser av spikbleck för att få fram den så den inte tog emot spjället bakom. Hade suttit fint med en vinkelborrmaskin Bild. Är dock nöjd med att den kom långt in och inte sticker fram ngt alls.

Lyser bra gör det. Kanske aningens kort men brett och starkt. Funkar bra med auto-helljus efter några snabba tester.

Bild

Bild

Bild
av RocDoc
#1187884
Bra jobbat!Det är bredare ljusbild jag saknar.
Din ledramp ser bred ut,har du p-sensorer i fram?Jag har en lika bred ramp liggande men tror att den kommer att vara ivägen för sensorerna.
Skulle vara skönt att ha detta i ordning till höstmörkret.
Var tog du matningen till rampen ifrån?
Användarvisningsbild
av bjornw
#1187901
Saknar p-sensorer fram så jag gick på en bredare ramp. De hade helt riktigt varit ivägen annars.

Tog matningen från plinten vid lilla batteriet som sitter fram.

Det gav en riktigt mycket bättre bredd på ljuset och hyfsad längd, men det beror ju mest på vilken ramp det är hur bra det lyser.
av Edfastss
#1195494
Jag monterade 3st nbb med xbb lightswitch, tog styrsignalen fån vänster strålkastare (gul kabel). På Volvo v90 cross country med led strålkastare, jag tog matningen från säkringslådan. ;)
av douglinds
#1195544
Edfastss skrev:Jag monterade 3st nbb med xbb lightswitch, tog styrsignalen fån vänster strålkastare (gul kabel). På Volvo v90 cross country med led strålkastare, jag tog matningen från säkringslådan. ;)
Har du några bilder på detta? Gärna ett gäng!

Också - Går det att få den automatiska avbländningen att fungera med extraljusen? Så den stänger av även dessa när den bländar av vanliga?
av Edfastss
#1195671
Är inte säker på automatiska avbländningen, tror att dem borde funka med det med tanke på att signalen kommer från vänsterstrålkastare gulkabel helljus signal. har inte hunnit testa allt med automatiska avbländningen. bilder http://gofile.me/3GDOE/bSGvZfgZE
kommer mer bilder :D
https://www.xenonkungen.com/se/extralju ... witch.html
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000037518/
av Petzzon
#1195684
Edfastss skrev:Är inte säker på automatiska avbländningen, tror att dem borde funka med det med tanke på att signalen kommer från vänsterstrålkastare gulkabel helljus signal. har inte hunnit testa allt med automatiska avbländningen.
Det kan ju omöjligt användas även om det skulle fungera, avbländing baseras ju på ordinarie belysning, med extraljus kommer du ju ha starkare och längre ljusbild vilket lär göra dina medtrafikanter galna innan din bil bländat av.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 de[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]