Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av titanium
#1191261
Konstigt att V90:n inte har någon varning för låg bränslenivå. Det plingar och låter nästan hela tiden för att göra dej uppmärksam på allt möjligt, men inte på att det är dags att tanka.
När vi precis hämtat ut den nya bilen åkte vi samma dag på semester och jag kollade bara på headupdisplayen hela tiden. Det skulle man så klart inte gjort. Fick en chock när jag plötsligt ser att det bara är 3 mil kvar till tom tank. Och man vet ju som sagt inte hur noggrann mätaren är.
Detta hände på E4:an söder om Stockholm där det inte är så tätt med mackar.
Körde sedan i 80 km/h på motorvägen (bakom en polsk långtradare) för att soppan skulle räcka längre. När vi hade kört ett tag med mätaren på 1 mil kvar nådde vi äntligen fram till en avfartsväg och jag kunde köra på elreserven fram till en mack.
Hade varit pinsamt att få stopp på E4:an med en sprillans ny bil . . . :oops:

Så kära Volvo, lägg till ett pling när det är 5 mil kvar. Som i de flesta andra bilar
Själv håller jag numera full koll på bränslemätaren
av rogsme
#1191277
titanium skrev:Konstigt att V90:n inte har någon varning för låg bränslenivå. Det plingar och låter nästan hela tiden för att göra dej uppmärksam på allt möjligt, men inte på att det är dags att tanka.

...

Så kära Volvo, lägg till ett pling när det är 5 mil kvar. Som i de flesta andra bilar
Själv håller jag numera full koll på bränslemätaren
Nog får jag varning i alla fall!!! Kommer som varningstext i instrumentklustret när det är ca 8-10 mil räckvidd kvar och försvinner inte förrän du kvitterat bort den. Återkommer sedan vid varje förnyad uppstart.
av j6071219
#1191324
Varningen som en del skriver om här är ett program som måste laddas in i bilen.

Har en XC90 som strax är ett år och vi hade inte det installerat i våran förrän även vi fick soppatorsk :P
Så be att få det installerat..
Användarvisningsbild
av titanium
#1191469
j6071219 skrev:Varningen som en del skriver om här är ett program som måste laddas in i bilen.

Har en XC90 som strax är ett år och vi hade inte det installerat i våran förrän även vi fick soppatorsk :P
Så be att få det installerat..
LOL Man måste installera en app för att få upp en varning om att det är dags att tanka. LOL igen!
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1191521
titanium skrev:
j6071219 skrev:Varningen som en del skriver om här är ett program som måste laddas in i bilen.

Har en XC90 som strax är ett år och vi hade inte det installerat i våran förrän även vi fick soppatorsk :P
Så be att få det installerat..
LOL Man måste installera en app för att få upp en varning om att det är dags att tanka. LOL igen!
Vilken app?
av j6071219
#1191581
fmcarv skrev:
titanium skrev:
j6071219 skrev:Varningen som en del skriver om här är ett program som måste laddas in i bilen.

Har en XC90 som strax är ett år och vi hade inte det installerat i våran förrän även vi fick soppatorsk :P
Så be att få det installerat..
LOL Man måste installera en app för att få upp en varning om att det är dags att tanka. LOL igen!
Vilken app?
Ingen aning..något som verkstan gjorde åt oss.
av FilipDjurberg
#1191643
När den går ner på orange så kommer det upp klart och tydligt i panelen! T.O.M frågar bilen själv om den kan guida en till närmaste bensinmack. Så fattar inte ens hur man kan missa detta! :???:
Användarvisningsbild
av titanium
#1191764
Det stod bara att det var 30 km kvar till tom tank när jag såg det under mätartavlan.
Nu har jag full koll på mätarna hela tiden inte bara på huden
Men när incidenten inträffade tittade jag enbart på huden och där kom det inte upp någon info eller varning alls.
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]