Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanc67
#1131834
Seriöst vart är jag blev
Ute och åkte i går kväll
Mitt ute i obyggden
Hade 120km till tom tank, mätaren vissade samma att tanken ej var tom
Gissa vem som fick soppa torsk
Tur vad fick jag hjälp
Hade en enorm tur att någon passerade, brukar aldrig möte någon
Mjukvarufel eller vad
Helt otroligt?
Användarvisningsbild
av Rillee
#1131849
Kanske dags för Volvo att utrusta bilarna med en jeepdunk där bak
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1132748
Felet i sig är ju rätt obehagligt. Visst för att man inte kan lita hur som helst på färddatorn men att få soppatorsk med 12 mil kvar är för mycket fel för att vara acceptabelt. Då har väl tanklampan knappt tänts?
Användarvisningsbild
av gooose
#1132765
Åter till ämnet så är detta fel inget som vi fått in hos oss ännu på våran verkstad (stor verkstad ca 100-130 bil/dag) förhoppningsvis är det bara TS bil som är drabbad
Är inget roligt fel om man nu fick möjligheten att få välja felets art
Men det kan vara en mjukvarubugg vart så på endel modeller för något år sedan att dom stannade trotts att det visade att det fanns soppa kvar
Dom berörda bilarna fick brev utskickat den gången


//Gooose
av Gorban
#1132843
SBergdahl skrev:
Tillslut skrev:Det finns något som heter dyslexi, inte kul när någon skrattar åt det...
Särskilt inte som det inte var det minsta oklart vad som menades.


Felet i sig är ju rätt obehagligt. Visst för att man inte kan lita hur som helst på färddatorn men att få soppatorsk med 12 mil kvar är för mycket fel för att vara acceptabelt. Då har väl tanklampan knappt tänts?
Vilken tanklampa? Det finns ingen tanklampa på 90-serien. Den lilla bensinpumpsymbolen vid tankmätaren byter bara färg till orange. Det är lätt att missa. Min BMW blinkar och plingar som en julgran varje gång man startar eller stänger av motorn om man har för lite bränsle i tanken.
av stefanc67
#1132844
Skall lämna in bilen för mjukvarunerladdning
Och nej bränslemätaren lös ej orange
Och enl färddatorn hade jag 120km till tom tank
Blev så jäkla förbannad när jag upptäckte det
Trodde det vart fel på bilen eller nått
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1132846
Gorban skrev:
SBergdahl skrev:
Tillslut skrev:Det finns något som heter dyslexi, inte kul när någon skrattar åt det...
Särskilt inte som det inte var det minsta oklart vad som menades.


Felet i sig är ju rätt obehagligt. Visst för att man inte kan lita hur som helst på färddatorn men att få soppatorsk med 12 mil kvar är för mycket fel för att vara acceptabelt. Då har väl tanklampan knappt tänts?
Vilken tanklampa? Det finns ingen tanklampa på 90-serien. Den lilla bensinpumpsymbolen vid tankmätaren byter bara färg till orange. Det är lätt att missa. Min BMW blinkar och plingar som en julgran varje gång man startar eller stänger av motorn om man har för lite bränsle i tanken.
Det skulle jag kalla för en tanklampa. Men visst, definitionsfråga.
av Lövet
#1132878
stefanc67 skrev:Haha
Nää jag är inte dyxlexiker
Använder iphone när jag skriver och då missar man ibland
Skall lämna in bilen för mjukvarunerladdning
Och nej bränslemätaren lös ej orange
Och enl färddatorn hade jag 120km till tom tank
Blev så jäkla förbannad när jag upptäckte det
Trodde det vart fel på bilen eller nått
Haft samma grej på en BMW. Krävdes givarbyte och mjukvaruuppdatering.
av Fatsug
#1191113
Det hände på våran XC60. Bensinstopp när det var 9 mil kvar. Naturligtvis var det mitt i morgontrafiken med bilbärgning mm. :roll:
Det justerades på verkstaden. Men sen dess vågar vi inte köra under 5 mil på bensinmätaren. 8)

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]