V9097 skrev:Derank skrev:för att TS hade en XC60 automat innan och den stannar motorn innan bilen står still, därför vill TS nog inte chansa på att köpa en till bil för 500k med S/S som inte går att deaktivera för gott.
Själv har jag rykt kabeln till BMS och då funkar inte S/S. Sedan blir det alltid en massa utlägg om hur bra SS är och att man bara behöver vrida på ratten el nudda på bromsen el ta sig för pannnan el vad man nu ska göra för att inte SS ska träda in.
I min värld en ren skitfunktion som inte fyller något syfta och som jag själv valt att stänga av för gott i min bil så länge jag äger den, fan vad skönt att man kan göra vad man vill med sin egen bil..............
Jag håller med till 100%. Det var inte alltför störande i min V70 D4 manuell, rentav var det helt ok att kunna styra det själv. Det var bara att hålla kopplingen nertryckt så hölls motorn igång. Om man befarade ett längre stopp vid ett rödlyse och ville stänga av motorn var det bara att lägga ur växeln och släppa upp kopplingen.
Nu kör jag en XC60 automat (gamla modellen) och start/stopp fungerar verkligen skit. Om jag tex ska fickparkera och stannar bilen för att lägga i backen så stängs motorn av, varpå den startar igen efter 0,2s när jag flyttar växelvälaren . Eller den trånga p-platsen vid jobbet där jag verkligen smygkör bilen med växelväljaren i D och den plötsligt stänger av sig när jag smyger framåt i 0,5km/h.
En annan irriterande sak är att den stänger av sig även om motorn inte nått upp till arbetstemperatur, vilket knappast kan vara bra varken för miljö eller motor. Suck!
Jag börjar få in i ryggmärgen nu att direkt efter jag startat bilen att avaktivera start/stopp som ju har en fysisk knapp i XC60. Finns denna knapp inte i V90?
Som nästan alla knappar där är den digital.
Tycker dock det ungerar väldigt bra.
Sällan den stänger av vid parkering. Den verkar liksom märka att jag håller på och skall parkera.
Likaså händer det aldrig om jag krypkör.
När man stannar vid rödljus eller korsning så tycker jag att den har två lägen. Är det en självklar inbromsning fram, traditionellt liksom, så stanar den när man är kring 7 km/h. Alltså lite innan man får stopp.
Är det mera tveksam inbromsning för det köar och segar och har sig så stannar den när jag sedan trycker till på bromsen (vilket även aktiverar automatisk broms).
Den är även duktig på att kuna vara av även om det är kallt ute. Jag förutsätter att de faktiskt har koll på hur deras motorer mår och vilken temperatur de har - finns ju inte ens temperaturmätare i bilen (om man har större display på instrumentpanelen - med den lilla, standard, så finns det).