Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1129481
Går det att beställa V90 utan start/stopp?

Jag missar ofta att stänga av eländet på min XC60 och Volvo kan inte stänga av funktionen så nu tänkte jag lämna tillbaks den.
av Daniel23
#1129506
Det är en inställningsfråga som jag förstått det efter att ha skummat igenom instruktionsboken på V90 CC i det här fallet, tex så är det aktivt i "ECO Mode" men inte i "Dynamic".

Så det borde gå att stänga av i bilens menysystem även på V90.

Start/Stopp är förövrigt ett jävla otyg enligt mig.
av Gorban
#1129515
Som sagt, det blir inget start/stop i Dynamic mode men då får du själv ändra till Dynamic varje gång du startar bilen. Det finn även en specifik "knapp" i Sensus för att stänga av detta men inte heller denna inställning sparas.

Nästan alla nya bilar har start/stop och bilarna avgas- och förbrukningscertifieras med denna funktion aktiverad.
av HenrikM76
#1129538
Nu blir jag ju nyfiken, vad är det ni finner så irriterande med start/stop? Jag tycker själv det är riktigt behagligt att det blir tyst när man står still vid rödljusen för en kort stund....förstår inte missnöjet...
av LexV90
#1129539
HenrikM76 skrev:Nu blir jag ju nyfiken, vad är det ni finner så irriterande med start/stop? Jag tycker själv det är riktigt behagligt att det blir tyst när man står still vid rödljusen för en kort stund....förstår inte missnöjet...
Håller med!
Jag tycker att det funkar alldeles ypperligt i min V90.
av perhall
#1129554
Är väl som med allt nytt, tar ett tag innan det blir bra. Volvon märks det knappt i (bensin), Audin startar med ett ryck som alla dieselbilar nästan...

Minns första gången jag åkte med i en Merca-taxi med S/S. Fruktansvärt vad det riste till i hela bilen....

Jag tycker också S/S är bra.

Du lär dessutom ha svårt att lämna tillbaka den...
av herminge
#1129555
Jag håller med om att start/stop fungerar i stort sett utmärkt på V90. När man ska köra vidare startar motorn snabbare än man trycker på pedalen, känns det som. Inte alls som andra bilar jag testat, där jag blivit irriterad på det lag som finns.

Det som ibland kan irritera lite på V90 är de gånger jag kryper fram mot ett rödljus, och bilen stänger av motorn lite för tidigt, och startar igen eftersom jag inte var helt stilla. Men det är en vanesak förmodligen, jag måste kanske börja tvärnita vid rödljus i stället.
av filippb
#1129567
S/S fungerar helt klart bättre i min V90 T5 än tidigare modeller jag har provat, den är mer nyanserad och stannar motor vid bestämd inbromsning men låter den gå när man t.ex krypkör och stannar försiktigt vid väjningsplikt och liknande.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]