Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Siqqe
#1231103
AndS skrev:
Fisch skrev:Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.
Varför det, förklara? Mät på din bil så finns skillnaden, det ska vara så.
Förstår inte diskussionen riktigt, det är ju bara att titta på bilarna.
När vi beställde vår CC i november 2016 så var vi först inne på en vanlig V90 med AWD, men valde en CC då vi tyckte att den vanliga var för låg för vår användning och även att vi inte gillade det lite baktunga utseendet.
Var ju bara att kolla på de bilar som fanns på vägarna och i bilhallen.
Känns som några köper en bil utan kolla vad man beställt (eget citat från 6-9 månader sedan då samma fråga diskuterades) :wink:
Men det kan väl inte vara meningen att det ska skilja så pass mycket från bil till bil?
av PeterA
#1231110
Siqqe skrev:
AndS skrev:
Fisch skrev:Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.
Varför det, förklara? Mät på din bil så finns skillnaden, det ska vara så.
Förstår inte diskussionen riktigt, det är ju bara att titta på bilarna.
När vi beställde vår CC i november 2016 så var vi först inne på en vanlig V90 med AWD, men valde en CC då vi tyckte att den vanliga var för låg för vår användning och även att vi inte gillade det lite baktunga utseendet.
Var ju bara att kolla på de bilar som fanns på vägarna och i bilhallen.
Känns som några köper en bil utan kolla vad man beställt (eget citat från 6-9 månader sedan då samma fråga diskuterades) :wink:
Men det kan väl inte vara meningen att det ska skilja så pass mycket från bil till bil?
Precis Siqqe Volvo har dokument där mått från nav till skärmkant står.
På dessa mått har de lagt en toleransnivå på +-10mm i möjlig avvikelse vilket innebär att de önskar fjädringen på bilen skall se ut och verka på ett specifikt sett.

Min bil plus flera andra här i tråden avviker stort från dessa värden och åtgärd behöver utföras.





Skickat från min iPad med Tapatalk
av AndS
#1231176
Du skriver toleransnivå på t.ex. +- 10mm.
Om vi tänker oss 37cm fram och 38cm bak som referensmått, med +- 10mm.
Då kan bilen fram vara 36 cm och bak 39cm, dvs skillnaden mellan fram och bak blir 3cm.
Och alla bara mäter utan att fundera på hur ögat/hjärnan tolkar vad det ser utifrån hjulhusets utformning, en sänkt bil och stora fälgar blir det synligare då en referens är fälgkant till skärmkant. Tar du sedan CC-modellen och lägger till de svarta plastdelarna runt skärmkant och originalfälg så blir det större "svart" avstånd som uppfattas.
Så fundera lite till :wink:
Användarvisningsbild
av Fisch
#1231204
En V90 ska absolut inte se baktung ut, ser i mina ögon riktigt illa ut! Speciellt svarta D3or med enkelt utblås och standard fälgar. Men vad vet jag, kanske Volvo lät en Trans am super duty 1974 stå modell i profil.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1231206
AndS skrev:
Fisch skrev:Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.
Varför det, förklara? Mät på din bil så finns skillnaden, det ska vara så.
Förstår inte diskussionen riktigt, det är ju bara att titta på bilarna.
När vi beställde vår CC i november 2016 så var vi först inne på en vanlig V90 med AWD, men valde en CC då vi tyckte att den vanliga var för låg för vår användning och även att vi inte gillade det lite baktunga utseendet.
Var ju bara att kolla på de bilar som fanns på vägarna och i bilhallen.
Känns som några köper en bil utan kolla vad man beställt (eget citat från 6-9 månader sedan då samma fråga diskuterades) :wink:
Bladfjädern verkar de ju inte fått till. Bilar med luftfjädring har samtliga rätt höjd oavsett modell.
av SundanceKid
#1231207
Cc:n tycker jag ser värre ut än vanliga. Nåt som gör att den ser mer galen ut. Speciellt snett bakifrån....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av PeterA
#1231210
AndS skrev:Du skriver toleransnivå på t.ex. +- 10mm.
Om vi tänker oss 37cm fram och 38cm bak som referensmått, med +- 10mm.
Då kan bilen fram vara 36 cm och bak 39cm, dvs skillnaden mellan fram och bak blir 3cm.
Och alla bara mäter utan att fundera på hur ögat/hjärnan tolkar vad det ser utifrån hjulhusets utformning, en sänkt bil och stora fälgar blir det synligare då en referens är fälgkant till skärmkant. Tar du sedan CC-modellen och lägger till de svarta plastdelarna runt skärmkant och originalfälg så blir det större "svart" avstånd som uppfattas.
Så fundera lite till :wink:
+-10mm från ursprungs mått.
R-design 379mm fram 377mm bak.
Enligt vad min tekniker har hittat så får det skilja 1cm mellan bak och framvagn inget mer...
Så fundera lite på det :wink:
av PeterA
#1231213
Såg denna idag, den såg rak ut och det är ju riktigt snyggt

Bild

Stor skillnad mot många bilder hör i tråden och forumet
av AndS
#1231235
PeterA skrev: +-10mm från ursprungs mått.
R-design 379mm fram 377mm bak.
Enligt vad min tekniker har hittat så får det skilja 1cm mellan bak och framvagn inget mer...
Så fundera lite på det :wink:
Låter väl bra om om du kan få den anvisningen av Volvo och hur mätning ska utföras om du vill driva frågan, samt vilka modeller och tillverkningsperiod det gäller.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 27

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]