Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1230725
Tog det nyss efter en lunch sväng. Först var det inte detta jag kollade på i början, så mycket nytt med bilen. Annars fungerar den som förväntat. Här är en garage bild.
Bild
Visst är det onormalt höjd över mark i fram, eller jag vet inte, kanske är det onormalt lågt där bak? Ser ut som den är nedlastad Bild
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1230729
Jag tog nya bilder, med mätte principer som tidigare, försökte vara mer noggrann .

Fram 15,3
Bild

Bak 13
Bild

Kanske är det en design fråga? Instegskanten visar framåtlut med 1,5cm. Hade vart iof trevlig med mer lutning framåt.

Framdörr insteg till mark 26
Bild

Bakdörr till mark 27,5
Bild

Bildörrar öppna
Bild
av III
#1230738
Nog inte onormalt, ofta har bilar "lägre" hjulhus bak än fram, just nu lite på modet och ha "baktunga" bilar, märkligt nog. Var och varannan ny bilmodell från de så kallade premiumtillverkarna ger det intrycket. Borde kunna gå och montera någon distans mellan bladfjädern och dess fäste för att höja baken lite.
av PeterA
#1230794
Om du tar måttet från centrum på navet på din fälg och upp till skärmkanten vad får du då?

Det är så Volvo mäter in bilen.

Sportschassit skall vara 37,9cm fram och 37,7cm bak med ett spann på +-1cm i toleransnivå.

Har för mig std chassit var 15mm till fram o bak mot sportchassit.

Lämnar in min för kontroll nu i all fall.
Användarvisningsbild
av titanium
#1230827
På min T8:a R-design har jag 38,5 bak och 40,0 fram, nav till skärmkant. Ser inte bra ut!
Kör 255/40-19 nu på vintern så den uppsättningen är ca: 7-8 mm högre än standardhjulen 245/45-18
Har pratat med min handlare och de får inget svar från Volvo centralt varför så många bilar har detta fel.
Fortfarande ingen åtgärd ännu trots 6 månaders betänketid för Volvo.
av PeterA
#1230863
titanium skrev:På min T8:a R-design har jag 38,5 bak och 40,0 fram, nav till skärmkant. Ser inte bra ut!
Kör 255/40-19 nu på vintern så den uppsättningen är ca: 7-8 mm högre än standardhjulen 245/45-18
Har pratat med min handlare och de får inget svar från Volvo centralt varför så många bilar har detta fel.
Fortfarande ingen åtgärd ännu trots 6 månaders betänketid för Volvo.
Mäter du från centrum på navet spelar det ingen roll vilken fälg du har utan det avståndet är konstant.

Din R-bil är 2cm högre fram och 2,5cm högre bak än min bil.

Finns en teknisk beskrivning på fjädringen vilket min tekniker använde för att mäta upp min bil. Då min bil är 17mm för låg bak och rätt höjd fram så tar han in den för titt men det betyder inte åtgärd som sagt.

Skulle vilja se hur era bilar ser ut vid infästningen på bladfjädern och se om de är olika hårt komprimerade

Bild

Ser ut att gå att lägga en bricka för höjning bak
av oldtimersmc
#1230867
Testade en R-design 20" vinterhjul (värmlands bil) för ca 1.5 mån sedan och sågade V90, va som att åka i en 745:a stötig som fan.
>Dissade V90 totalt
Testade en T5 18" strax senare och då var det som att sväva...
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1230932
Vad jag observerar är att bladfjädern bak, efter en åk tur rättar ut sig en aning som ger en 5 mm höjning eller nåt!? Direkt efter en tur mätes 36cm bak o 37,3 cm fram. Har jag en Lowrider Bild Lite fler mätserier få göras innan jag tar upp det med ÅF.

Bak 36 Fram 37,3

Nu mera noggrann där jag hängde tumstock mha gaffa tejp

Bak 37,4
Bild

Fram 40
Bild

Därunder
Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
#1230960
Ingen som har ett laserpass att måtta med? Ni kan låna mitt. :lol:
Skämt åsido, efter att ha läst den här tråden så noterade jag en V90 R-design på gatan bredvid, gick ut och kollade, såg ut att stå tämligen plant och visst diffade den höjdmässigt fram och bak.
av PeterA
#1231038
HitTheRoadJack skrev:Vad jag observerar är att bladfjädern bak, efter en åk tur rättar ut sig en aning som ger en 5 mm höjning eller nåt!? Direkt efter en tur mätes 36cm bak o 37,3 cm fram. Har jag en Lowrider Bild Lite fler mätserier få göras innan jag tar upp det med ÅF.

Bak 36 Fram 37,3

Nu mera noggrann där jag hängde tumstock mha gaffa tejp

Bak 37,4
Bild

Fram 40
Bild

Därunder
Bild
Men är din 37,4 bak nu då?
Min R-design är 36cm blankt och som du ser så är min kloss som sitter precis under bladfjädern hälften så tjock som din.

Detta borde innebära som jag skrev tidigare i tråden att R-bilar borde kunna ha standardchassits kloss och standardbilar R fjädern fram så rätar ju bilarna ut sig.

Noterade en del V90 i hallarna när jag åkte runt idag och tittade att flertalet inkl en R-bil var helt raka dessutom.

Frågan om är om det är svårt att byta den klossen bak tro?

Har inga bekymmer att höja min 1,5cm bak för nu ser den nästan för låg ut

Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 27

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]