Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterA
#1232366
Spoiler »
Nä det är precis så jag vill att min skall se ut så du har fel :wink:

En R-bil med luftfjädring är dryga centimetern högre enligt spec än en R-bil med standard R-chassi. Kan vara därför du uppfattar din bil som något högre...
av phantomblot
#1232371
Jeg ville jo at den skulle se slik ut, men går jo ikke med T8 og 21". Det går ikke med 20" og R-design chassi heller.
Så da ble det 20" og 4C/luft

Bild
av PeterA
#1232399
Spoiler »
Tror alla vi som beställt R-design vill att den skall se ut som Volvos photoshoppade bild du har där. Det var vad jag trodde jag skulle få med...

Nu så är en ny bladfjäder beställd så jag får se hur bilen blir med den.

Min är std R-chassi med 21" men gissar på att Volvo då lagt en begränsing på 20" för luftfjädringen då?
av phantomblot
#1232415
PeterA skrev:Min är std R-chassi med 21" men gissar på att Volvo då lagt en begränsing på 20" för luftfjädringen då?
Det er vekt/akseltrykk på T8. Volvos 21" har for lav vektrating, og det finnes ikke 21/245/35 med høy nok vektrating.
Det er fint plass, ÅF hadde T8 med originale 21" som demo.
av andhreas
#1233025
PeterA skrev: Tror alla vi som beställt R-design vill att den skall se ut som Volvos photoshoppade bild du har där. Det var vad jag trodde jag skulle få med...

Nu så är en ny bladfjäder beställd så jag får se hur bilen blir med den.

Min är std R-chassi med 21" men gissar på att Volvo då lagt en begränsing på 20" för luftfjädringen då?
När ska du få den bytt? :) Min bil är också drabbad, en vanlig V90, mätte 37,5cm bak. Ca 39,2 fram.
av PL76
#1233581
andhreas skrev:
PeterA skrev: Tror alla vi som beställt R-design vill att den skall se ut som Volvos photoshoppade bild du har där. Det var vad jag trodde jag skulle få med...

Nu så är en ny bladfjäder beställd så jag får se hur bilen blir med den.

Min är std R-chassi med 21" men gissar på att Volvo då lagt en begränsing på 20" för luftfjädringen då?
När ska du få den bytt? :) Min bil är också drabbad, en vanlig V90, mätte 37,5cm bak. Ca 39,2 fram.
Jag kör en V90 D4 med standard chassi, ca. 39.8 fram och 37,0 bak.
Hoppas att lösningen är ny fjäder, återkom med hur resultatet blev efter byte.
av PeterA
#1233882
Absolut. Den skall inte in förrän 2 mars så det är en stund kvar


Skickat från min iPad med Tapatalk
av eimmoht
#1236082
Någon som per fakto sänkt sin V90 med std chassie fram? Inne på att montera 20mm lägre fjädrar men dessa är ju även hårdare. Tänker så att man inte sabbar bilens vad jag menar rätt sköna vägegenskaper genom att styva upp ena änden av bilen?
av FilipDjurberg
#1236208
eimmoht skrev:Någon som per fakto sänkt sin V90 med std chassie fram? Inne på att montera 20mm lägre fjädrar men dessa är ju även hårdare. Tänker så att man inte sabbar bilens vad jag menar rätt sköna vägegenskaper genom att styva upp ena änden av bilen?

Jag har gjort det, körde först 20mm. Men special beställde fjädrar som är ännu lägre. Bättre känsla i bilen när jag bytte från original. :-)-)
av PeterA
#1237115
Då har Volvo agerat på min bil och bokat in mig för åtgärd nästa vecka hos en bilia.

Återkommer mer exakt när den är fixad men kan kort säga att Volvo vet om bekymret och de två officiella höjderna (42mm std chassi 21mm r-chassi) jag nämnt tidigare i tråden på klossarna i bakvagnen finns i betydligt fler varianter varar tre av dessa storlekar är beställda till min bil för utprovning och höjning av bakaxel. Blir intressant det här...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 27

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]