Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ForceWalker
#1206198
En tanke, har själv ingen V90.
Hur fungerar luftfjädringen bak på Volvo V90?
Kan bilen på bilderna i volvos katalog ha detta, och man tagit bilderna där bilen är i högsta läge?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1206235
Jo jag tycker också notera att en del V90 ser baktunga ut. Var på Volvo o påpekade detta, o pekade ut en bil i salongen som var märkbar baktung, den visade sig ha ihop sjunken luftfjärdring :-) Hur som haver, så tänkte att jag lägger upp foton på misstänkt baktunga V90s. Bi-fuels undantagna, då de är konstaterade baktunga pga gastankarna. Här är en okänd V90 på min gata. Visst är det minst 1cm skillnad, hjul o skärmkant, mellan fram o bak.Bild


Cheers
av AndS
#1206240
Måste få ställa en retorisk fråga, men detta kan väl inte var något nytt efter snart 1,5 år sedan V90 började rulla på vägarna? Det var det första vi reagerade på när jag såg den första, speciellt min hustru?
Som jag skrivit tidigare så var det en av anledningarna när vi för ett år sedan ändrade från V90 till V90CC, det var ju bara att kolla på bilarna i trafik och jämföra på bildrna som fanns av den kommande V90 CC så uppfattade man V90 som lite hängande baktill. Så att man inte uppfattat eller sett det tidigare gör mig mera än mycket förvånad och då handlar jag bilen som transportmedel och inget annat.
Har ni verkligen inte sett det före bilen beställdes?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1206260
Nej, alla V90 är inte baktunga. Nu spanar jag i väntan på min V90 som levereras v7. Nu Samla observationer o hoppas jag får en rät bil, om inte bör det väl kunna gå o räta upp i verkstan tro?

Cheers
av Djungelbrand
#1206643
HitTheRoadJack skrev:Hittar inte bilden. Kan du posta igen. Följer tråden av intresse då jag hämtar min V90e vecka 7


Cheers
Här kommer bilder igen. En från sidan på min kärra och en från Volvos hemsida. Stuket är typ tvärtom på de båda bilderna. Jag hade inte sett någon i verkligheten innan jag beställde min. man tycker ju att bilen borde se ut som på Volvos hemsida, byggdinbil och i övrigt pressmaterial.

Btw har jag fått svar från kundtjänst och dom får inte tag på konstruktörerna... Är jag inte nöjd med svaret "den är byggd så" så få jag kontakta min återförsäljare.
Bilagor
IMG_8482.JPG
IMG_8482.JPG (397.99 KiB) Visad 888 gånger
Vovlo_v90.jpg
Vovlo_v90.jpg (189.34 KiB) Visad 877 gånger
av AndS
#1206716
Bilder är ju tagna ur olika vinklar, din egen snett uppifrån samt lite framifrån och Volvos lite nedifrån men rakt från sidan, det går inte att jämföra de två bilderna. Du får lägga dig på mage och ta bilden rakt från sidan med kamera/mobil nere vid marken och på ungefär samma avstånd. :D
av Djungelbrand
#1206840
AndS skrev:Bilder är ju tagna ur olika vinklar, din egen snett uppifrån samt lite framifrån och Volvos lite nedifrån men rakt från sidan, det går inte att jämföra de två bilderna. Du får lägga dig på mage och ta bilden rakt från sidan med kamera/mobil nere vid marken och på ungefär samma avstånd. :D
Om det inte syns på bilden så har jag två bilder till som visar att det skiljer ca 1 cm fram och bak.
Bilagor
fram.jpeg
fram.jpeg (546.91 KiB) Visad 787 gånger
bak.jpeg
bak.jpeg (578.32 KiB) Visad 782 gånger
av AndS
#1206905
Men det var inte vad jag skrev, ska bilderna kunna jämföras måste de fotograferas ur samma vinkel. De två bilder som du lagt in har så olika vinklingar vid tagning att de inte kan jämföras. Om du tar en bild ut samma vinkel som Volvos så kan vi få se skillnaden.
Jag ifrågasätter inte måttet utifrån vad som jag skrivit tidgare är det samma skillnad även på en V90CC, dvs 1,5cm från mark till skärmkant som skiljer fram och bak. Avståndsskillnaden är lika men syns på en vanlig V90, se tidigare inlägg med trolig förklaring.
av Djungelbrand
#1207000
AndS skrev:Men det var inte vad jag skrev, ska bilderna kunna jämföras måste de fotograferas ur samma vinkel. De två bilder som du lagt in har så olika vinklingar vid tagning att de inte kan jämföras. Om du tar en bild ut samma vinkel som Volvos så kan vi få se skillnaden.
Jag ifrågasätter inte måttet utifrån vad som jag skrivit tidgare är det samma skillnad även på en V90CC, dvs 1,5cm från mark till skärmkant som skiljer fram och bak. Avståndsskillnaden är lika men syns på en vanlig V90, se tidigare inlägg med trolig förklaring.
Har tyvärr ej hunnit ta en ny bild på min från samma vinkel men det är väl ganska tydligt att det inte skiljer 1,5 cm fram och bak på Volvos bild, den är ju högre bak än fram!

//
A
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 27
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.