Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djungelbrand
#1203504
volvojesus skrev:
Djungelbrand skrev:Undrar om det är någon annan som funderar på att sänka sin S/V90? Tycker att V90 är aningen hög fram, bak känns lägre på något sätt. Borde ju vara enklare att bara byta fjädrar fram än att ge sig på bladfjädern bak...

Enl info skall ju R-design vara 15 mm lägre, vet någon om man kan köpa R-design fjädrar i efterhand? Har även sett bilder på en S90 med Heico-sänkning, stod att det var 30 mm vilket låter lite väl mycket.

Din bil kan vara felbyggd då den ska ha samma höjd fram och bak.
Vissa tidiga V90 har blivit felbyggda i fabriken, tror det handlade om bilar med bakre luftfjädring, det kan vara fel distanser på bladfjädern där bak.
Har fortf inte fått tummen ur och sänka bilen men nu är det dags. Stör mig något enormt att den är lägre bak än fram. Är det ett fel som skribenten ovan påstår??? Tycket att de flesta V90 jag ser går baktungt. Är det någon som sänkt med eibach eller Heico som kan lägga upp lite bilder?
av troubleshooter
#1203505
Är det någon som har mätt avståndet från backen fram och bak, i "normalläget" om man har luftfjädring, den sjunker ju när man parkerar bilen för att underlätta lastning, i alla fall på CC, tycker det ligger i designen av V90 att den upplevs som baktung :roll: av någon anledning känns CC bättre........
av Djungelbrand
#1203699
Skall mäta avstånd mellan skärmkant och däck fram och bak när jag kommer hem. Garanterar att det är större avstånd fram än bak.

CC:n är ju så hög så där ser man nog ingen skillnad på nån cm, eller har den mer jämn höjd.
av troubleshooter
#1203731
Risken om du mäter så är ju att du får med design delen som jag nämnde, däremot om du mäter mellan mark och chassi så kan du ju se om bilen hänger bak som vilken gatracing/rally bil som helst gjorde i mitten på 80-talet när hi rider modet hade lagt sig, eller om det är
en synvilla på grund av designen, finns väl ingen bil som designas med lägre chassi bak idag ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1203897
Jefe skrev:
FilipDjurberg skrev:Jag kommer satsa på 30mm på min kommande R-Design, så då kan du ju köpa mina fjädrar. Byter ganska omgående efter leveransen :wink:
Jag provkörde nyligen en V90 R-Design och jag hade problem att ta mig in och ur bilen för att den var så låg.

Man satt nästan på marken med stolen i lägsta läget. Och det är lite bökigare att ta ur sportstolarna då
sidostöden tar emot när man ska ut.

Men jag är relativt lång så det kanske inte är så stora problem för medellånga personer.
Det låter som kompisen som har en Super Seven, "Kan man inte lägga handflatan mot asfalten när man sitter i förarplatsen så sitter man på tok för högt"
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1203959
VolvoB20 skrev:
Det låter som kompisen som har en Super Seven, "Kan man inte lägga handflatan mot asfalten när man sitter i förarplatsen så sitter man på tok för högt"
:lol: :lol: :lol: Just precis, man tittar inte över eller vid sidan om framförvarande bil. Man tittar under!!
av Bruce71
#1204097
Jag håller med, jag skulle hellre höja den en cm där bak, just för att få bort känslan av att den sitter på rumpan. V90 CC upplevs rak som ett strykjärn, har en helt annan stans.

Syntes jättetydligt när jag hämtade ut min bil då det stod en svart CC jämte min vanliga V90. Nämnde det för säljaren redan då, något han inte sett innan (det var i mars precis när CC började skeppas) men han höll med mig om att V90:n faller bakåt.
av Djungelbrand
#1204154
Mailade Volvosupporten efter att jag mätt. Det skiljet minst 1 cm mellan skärmkant och däck fram och bak. Fick nyss följande svar:

Vi har varit ute på vår bilpark och mätt ett flertal V90 T5 och får samma resultat som dig.

Med andra ord är detta så bilen är konstruerad.

Vi har sökt konstruktörer för en förklaring kring varför bilen är byggd på detta sätt men inte fått någon återkoppling än.

Skulle du fortfarande anse att detta är ett fel ber vi dig att kontakta din närmaste Volvohandlare för en fortsatt dialog.
av BiTu
#1204159
Djungelbrand skrev:Mailade Volvosupporten efter att jag mätt. Det skiljet minst 1 cm mellan skärmkant och däck fram och bak. Fick nyss följande svar:

Vi har varit ute på vår bilpark och mätt ett flertal V90 T5 och får samma resultat som dig.

Med andra ord är detta så bilen är konstruerad.

Vi har sökt konstruktörer för en förklaring kring varför bilen är byggd på detta sätt men inte fått någon återkoppling än.

Skulle du fortfarande anse att detta är ett fel ber vi dig att kontakta din närmaste Volvohandlare för en fortsatt dialog.
Intressant, tack för det! Förhoppningsvis kan Volvo fixa det så man slipper sänka själv...
Bilagor
IMG_20161004_120855 - kopia.jpg
Syns faktiskt tydligt...
IMG_20161004_120855 - kopia.jpg (93.77 KiB) Visad 977 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]