Sida 5 av 7

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: ons 03 maj 2017, 09:43
av Umbriel
Jag tror ljudnivå och förbrukning skiljer sig väldigt lite, om ens något, mellan manuell och automat.
Nu finns även D4 som miljöklassad i konfiguratorn, kostar dessutom 0 kr, så man kanske skulle passa på och slå till nu?

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tor 04 maj 2017, 07:47
av ersj
Det blev en automat tillslut. Bilen är ju till viss del byggd för automat i och med adaptiv farthållare och que assist. Det blir första automaten. Hoppas inte den kommer kännas för högvarvig eller blir mycket törstigare med automaten. Har hört några här på forumet med D3 automat som tyckt den drar mycket.
Igår ändrades bilen från v25 till v24 så nu börjar det närma sig :D Det första jag fick i Min Volvo var v37, då var jag riktigt besviken. Bilen beställdes i slutet på januari.

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tor 04 maj 2017, 23:00
av HenrikM76
Hur någon kan tycka deras D3 drar mycket så undrar jag hur de kör?!
Jag plockade ut min D3 aut Inscription 1 februari och har hunnit köra 1470 mil till idag, och den är överraskande snål!!
Jag nollar trippen varje tank och räknar vid pumpen och snitt på tankarna ligger jag på 0,56 än så länge, det tycker jag är riktigt bra för en så stor bil och hur jag använder bilen. Lägsta noteringen över en hel tank var 0,52 och lägsta noteringen över en resa i färddatorn ( stora skärmens staplar) var 0,39 över 6,5 mil.
Så D3 e törstig? Näää, inte precis....

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tor 04 maj 2017, 23:41
av Jacobsson
Den D4 automat jag lånar drar också väldigt lite.. vet inte hur stor tank den har men jag tankar typ aldrig!
Imorgon får jag tillbaka min XC90 T8 så då börjas tankandet igen..

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: fre 05 maj 2017, 07:22
av ersj
HenrikM76 skrev:Hur någon kan tycka deras D3 drar mycket så undrar jag hur de kör?!
Jag plockade ut min D3 aut Inscription 1 februari och har hunnit köra 1470 mil till idag, och den är överraskande snål!!
Jag nollar trippen varje tank och räknar vid pumpen och snitt på tankarna ligger jag på 0,56 än så länge, det tycker jag är riktigt bra för en så stor bil och hur jag använder bilen. Lägsta noteringen över en hel tank var 0,52 och lägsta noteringen över en resa i färddatorn ( stora skärmens staplar) var 0,39 över 6,5 mil.
Så D3 e törstig? Näää, inte precis....
Okej det låter bra :D Då kan man verkligen undra hur de kör. Vad har du ungefär för varvtal i 110?

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tis 09 maj 2017, 09:30
av pwillow
Umbriel skrev:
pwillow skrev:
Umbriel skrev: Vi har fått ett pris på D4e som såg vettigt ut i förhållande till alternativen, säljaren sa att drag ingår i den, det skulle kunna förklara varför du fick 10k högre pris?
Det stämmer, fick det konfirmerat idag. Väldigt konstigt att drag skulle vara med per automatik dock, undrar varför.

Men nu spelar det ingen roll längre för den är beställd nu :)
Trevligt :) Törs man fråga vad du fick för leveranstid på den?
Efter 4 veckor utan leveransdatum dök det äntligen upp efter att jag tjatat på dom.
Vecka 37 (mitten september) har jag nu. Blev väldigt överraskad då beställningar som gjorts tidigare än mig har fått beräknad leverans i oktober.
Kanske beror det på att de vill få ut några D4e snabbare eller så är det färgen kanske. Har tänkt byta färg men nu vet jag inte om jag vågar :lol:

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tis 09 maj 2017, 09:42
av HenrikM76
ersj skrev:
HenrikM76 skrev:Hur någon kan tycka deras D3 drar mycket så undrar jag hur de kör?!
Jag plockade ut min D3 aut Inscription 1 februari och har hunnit köra 1470 mil till idag, och den är överraskande snål!!
Jag nollar trippen varje tank och räknar vid pumpen och snitt på tankarna ligger jag på 0,56 än så länge, det tycker jag är riktigt bra för en så stor bil och hur jag använder bilen. Lägsta noteringen över en hel tank var 0,52 och lägsta noteringen över en resa i färddatorn ( stora skärmens staplar) var 0,39 över 6,5 mil.
Så D3 e törstig? Näää, inte precis....
Okej det låter bra :D Då kan man verkligen undra hur de kör. Vad har du ungefär för varvtal i 110?
Jag ligger på 2100 varv i 110.

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tis 09 maj 2017, 13:30
av ersj
HenrikM76 skrev:
ersj skrev:
HenrikM76 skrev:Hur någon kan tycka deras D3 drar mycket så undrar jag hur de kör?!
Jag plockade ut min D3 aut Inscription 1 februari och har hunnit köra 1470 mil till idag, och den är överraskande snål!!
Jag nollar trippen varje tank och räknar vid pumpen och snitt på tankarna ligger jag på 0,56 än så länge, det tycker jag är riktigt bra för en så stor bil och hur jag använder bilen. Lägsta noteringen över en hel tank var 0,52 och lägsta noteringen över en resa i färddatorn ( stora skärmens staplar) var 0,39 över 6,5 mil.
Så D3 e törstig? Näää, inte precis....
Okej det låter bra :D Då kan man verkligen undra hur de kör. Vad har du ungefär för varvtal i 110?
Jag ligger på 2100 varv i 110.
Okej. Lite högvarvig med andra ord för att vara en diesel. Tror den manuella varvar lite mindre. Min nuvarande V40 T3 varvar också ungefär 2100 i 110 men det är en 1,6 bensin. Men det är ju någon som räknat på det där på Volvo så det är väl det optimala för just den motorn och lådan.

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: tis 09 maj 2017, 15:01
av dissonans
Ja, det skiljer ungefär 400 varv mellan D3 och D4 på högsta växeln (sexstegad vs åttastegad). Det var samma skillnad på V70.

Re: Volvo V90 Miljöklassad

Postat: lör 20 maj 2017, 12:12
av kallo
Jag såg nu av en slump att dubbla integrerade slutrör med diffuser ingår i Momentum Miljöklassad om automatlåda väljs till D3 motorn. Någon som fått leverans av MY18 beställd i början av året och kan bekräfta att utrustningen följer med?