Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1139023
Finns ju en del typiska saker som görs för miljöklassade modeller:
- begränsning i extrautrustning
- smalare däck
- högre utväxling
- aerodynamiska fälgar
- lägre släpvagnsvikt/sämre kylning (lägre luftmotstånd om sämre kylning accepteras)
- lägre chassi

Vore konstigt om det inte är nånting här...
PH
av dfa
#1147676
AndreasMå skrev:Det är inte alls säkert att det blir en vinst ur ett ekonomiskt perspektiv. Om skatten är typ 1500 (nästan) så blir det 7000-7500 på fem år man sparar. Men miljömodellen kostar 5000:- (listpris) mer än den "vanliga". Om man tänker in vad ett par 18" sulor kostar mer än 17", om man nu har bilen så länge, så är inte vinsten så stor. Kanske (!) drar den lite (LITE) mindre men inte så att det skulle påverka ekonomin något nämnvärt.
Har fått min icke-miljöklassade D3a tillsammans med en räkning om skatt på 1600kr som skall betalas omedelbert.
Så du kan se det som att du betalar 3400:- för ett par 18" (5000 minus skatten) då du får betala skatten direkt vid leverans.
Om jag vetat (tänkt på) detta hade jag lätt valt miljöklassad.

Tror att du lätt kan hitta 18" däck i ett ok fabrikat för samma peng (cirka 1500:- st dyra) som de Conti PremiumContact5 som sitter på 17" original.
av HenrikM76
#1147846
porter skrev:Någon som fått sin miljöklassade V90?
Jag hämtade ut min V90 D3e miljöklassad förra onsdagen. Väldigt nöjd :)
Användarvisningsbild
av ersj
#1147877
HenrikM76 skrev:
porter skrev:Någon som fått sin miljöklassade V90?
Jag hämtade ut min V90 D3e miljöklassad förra onsdagen. Väldigt nöjd :)
Har du automat eller manuell? Hur känns den?
av EssDee
#1148038
ersj skrev:
HenrikM76 skrev:
porter skrev:Någon som fått sin miljöklassade V90?
Jag hämtade ut min V90 D3e miljöklassad förra onsdagen. Väldigt nöjd :)
Har du automat eller manuell? Hur känns den?
Jag fick min 20/1. Automat 2WD. Riktigt skön att köra. Ändrade sent till miljöbil och det påverkade inte leveranstiden :)
av HenrikM76
#1148058
ersj skrev:
HenrikM76 skrev:
porter skrev:Någon som fått sin miljöklassade V90?
Jag hämtade ut min V90 D3e miljöklassad förra onsdagen. Väldigt nöjd :)
Har du automat eller manuell? Hur känns den?
Hejsan!
Jag valde såklart automat, och är väldigt nöjd! Den går riktigt mjukt fint och snålt, samtidigt inte för orkeslös.
Väldigt nöjd med bilen i övrigt med, blev en rätt bra rustad Inscription.
av elpapo
#1149942
fjohan82 skrev:Vad är skillnaden förutom hjulen?
Någon mer skillnad? Vill inte veta av sportchassi eller sänkt eller liknande...

Kan man välja bort 18"? Max 17" föredrar jag.
av beachman
#1150050
elpapo skrev:
fjohan82 skrev:Vad är skillnaden förutom hjulen?
Någon mer skillnad? Vill inte veta av sportchassi eller sänkt eller liknande...

Kan man välja bort 18"? Max 17" föredrar jag.
Håller med, varför är det endast 18" på den miljöklassade versionen? Inte ens vinterhjulen går att beställa mindre än 18"!?
Är den miljöklassade inte godkänd för 17", eller är det någon teknisk detalj som hindrar att välja 17"? Antar att mindre fälgar än 17" inte går att välja till v90 pga för stora bromsok!?
Jag vill absolut ha så hög profil och så smala däck som möjligt för att förbättra komfort, ekonomi och ljud. På vinterdäck är ju detta extra viktigt för att få så högt tyck som möjligt mot vägbanan.

För kännedom körde jag alltid på 175R14 på min gamla 240, den var extremt tyst förutom plastknirret ;) i inredningen, bättre ljudkomfort än de flesta moderna bilar. Vi bilägare bekräftar detta i ett ganska nyligen gjord ljudtest, där 240 stog sig oförskämt bra jämfört med andra modena bilar. Däckvalet har stor betydelse!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]