Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maqqann
#1193919
para skrev:
Maqqann skrev:Någon som tagit ut en miljöklassad V90 som förmånsbil som vet om det var effekt på förmånsvärdet?

Tapatalking with my Samsung S7
Det är bara el, gas och hybridbilar som ger rabatt på förmansvärdet
Misstänkte det men hoppades på att miljöklassen innebar något.

Tapatalking with my Samsung S7
Användarvisningsbild
av joel80
#1193948
Lite lägre skatt än för de bilar som inte är det, och lägreförbrukning då också alltså.. Annars inget "extra". :)
av pwillow
#1197924
Igår hämtade jag ut min D4e. Men något verkar inte vara som det skall då den enligt Transportstyrelsen inte är skattebefriad! Skall kolla upp detta med ÅF nästa vecka.
Är det någon annan som fått en D4e?
Användarvisningsbild
av joel80
#1197937
Finns väl inga dieselbilar som fortfarande är skattebefriade i fem år? Eller gör det det?

Du kan kolla här om du har reg-nummret, och räkna själv med vikten:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... befrielse/
Ta bilens tjänstevikt minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95 för ett bensin eller dieseldrivet fordon, om fordonet kan drivas med biodrivmedel (till exempel etanol eller gas) lägger du istället till 150.)

95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Summan berättar hur mycket just din bilmodell får släppa ut i blandad körning. Jämför sedan summan med ditt fordons uppgift för utsläpp i blandad körning i vägtrafikregistret (du kan ta reda på uppgiften med hjälp av e-tjänsten fordonsuppgifter - sök med registreringsnummer).
Edit: Jag verkar kanske ha fel...
Här är två V90 med:
http://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/ ... lista-2014
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1197990
Är miljöklassad (av Volvo) samma sak som skattebefriad (av staten)...?
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (48.47 KiB) Visad 524 gånger
av pwillow
#1198075
fjohan82 skrev:Är miljöklassad (av Volvo) samma sak som skattebefriad (av staten)...?
Skärmklipp.JPG
Ja så skall det vara. Man får inte kalla den miljöklassad om den inte uppfyller kraven.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1198080
pwillow skrev:
fjohan82 skrev:Är miljöklassad (av Volvo) samma sak som skattebefriad (av staten)...?
Skärmklipp.JPG
Ja så skall det vara. Man får inte kalla den miljöklassad om den inte uppfyller kraven.
Då får vi hoppas att du får klarhet i varför detta inte verkar infria sig för din nya bil...
av TåtteFåtteGåtte
#1198084
Hämtade ut min D4e i mitten av Juli. Några veckor senare fick jag ett separat brev med information om skattebefrielse i 5 år. Har för mig att det enda man betalar är någon adminavgift eller dylikt på 50:- årligen (under åren av skattebefrielse).
av UnleashFusion
#1198109
Jag har ingen v90 men jag har v70 2.0F, om jag kommer ihåg rätt, innan jag hämta ut min bil så stod det redan på transportstyrelsen; skatt och avgifter tabben; *Befriad från skatteuttag tom 2015-09-30* - bilen var påställt 2010-10-01
av pwillow
#1198620
fjohan82 skrev:
pwillow skrev:
fjohan82 skrev:Är miljöklassad (av Volvo) samma sak som skattebefriad (av staten)...?
Skärmklipp.JPG
Ja så skall det vara. Man får inte kalla den miljöklassad om den inte uppfyller kraven.
Då får vi hoppas att du får klarhet i varför detta inte verkar infria sig för din nya bil...
Nu har det ändrats hos transportstyrelsen. Det var kanske bara något pappersarbete som tog lite tid. Numera skattebefriad :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]