Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Umbriel
#1157413
Alla miljöklassade D3e ser ut att komma med 18". När jag pratat med säljare så har de lagt till 17" som vinterhjul, så det verkar inte vara något problem. Det vore intressant att se siffror på skillnader i förbrukning med olika hjul, och även "riktiga" siffror på skillnader mellan D3 och D4.
Nya Mercedes E-klass 220 D går som miljöbil med 194hk, så lite synd att inte Volvo har lyckats få in D4 också där kan man tycka, men det kanske ändå inte är så stor upplevd skillnad på D3 och D4 (jag har bara provkört D4 än så länge)?
av pwillow
#1158660
HenrikM76 skrev:
Hejsan!
Jag valde såklart automat, och är väldigt nöjd! Den går riktigt mjukt fint och snålt, samtidigt inte för orkeslös.
Väldigt nöjd med bilen i övrigt med, blev en rätt bra rustad Inscription.
Är väldigt sugen på en liknande. Då är det väl den 6-växlade automaten på den? Har du haft möjlighet att jämföra den med de 8-växlade automaterna? Skulle vara intressant att veta vad som egentligen är är skillnaden.
Men tycker du att allt flyter på bra så finns kanske inte anledning att ens fundera :)
Användarvisningsbild
av thread
#1158676
pwillow skrev:
HenrikM76 skrev:
Hejsan!
Jag valde såklart automat, och är väldigt nöjd! Den går riktigt mjukt fint och snålt, samtidigt inte för orkeslös.
Väldigt nöjd med bilen i övrigt med, blev en rätt bra rustad Inscription.
Är väldigt sugen på en liknande. Då är det väl den 6-växlade automaten på den? Har du haft möjlighet att jämföra den med de 8-växlade automaterna? Skulle vara intressant att veta vad som egentligen är är skillnaden.
Men tycker du att allt flyter på bra så finns kanske inte anledning att ens fundera :)
Jag har haft möjligheten att köra båda växellådorna.
Min egen D5 AWD med Polestar och den 8-stegade, och en lånebil D3 FWD med den 6-stegade. Visst är det skillnad mellan dessa växellådor. Inte för att den 6-stegade på något sätt är dålig. Men den 8-stegade är i stället otroligt bra. Vet inte hur mycket Polestar på min bil förbättrar känslan. Kanske är det optimeringen som gör den stora skillnaden?
av pwillow
#1158705
thread skrev:
pwillow skrev:
HenrikM76 skrev:
Hejsan!
Jag valde såklart automat, och är väldigt nöjd! Den går riktigt mjukt fint och snålt, samtidigt inte för orkeslös.
Väldigt nöjd med bilen i övrigt med, blev en rätt bra rustad Inscription.
Är väldigt sugen på en liknande. Då är det väl den 6-växlade automaten på den? Har du haft möjlighet att jämföra den med de 8-växlade automaterna? Skulle vara intressant att veta vad som egentligen är är skillnaden.
Men tycker du att allt flyter på bra så finns kanske inte anledning att ens fundera :)
Jag har haft möjligheten att köra båda växellådorna.
Min egen D5 AWD med Polestar och den 8-stegade, och en lånebil D3 FWD med den 6-stegade. Visst är det skillnad mellan dessa växellådor. Inte för att den 6-stegade på något sätt är dålig. Men den 8-stegade är i stället otroligt bra. Vet inte hur mycket Polestar på min bil förbättrar känslan. Kanske är det optimeringen som gör den stora skillnaden?
Intressant. Såg i specen att Polestar gör en hel del med just växlingen så det kanske är så att just Polestar står för mycket av skillnaden.
Provkörde en D3 FWD och an D4 AWD idag men jag hade fokus på så mycket annat att jag inte riktigt tänkte på växlingarna. :)
av pwillow
#1160585
Umbriel skrev:Enligt http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... fikationer så finns det nu en "D4e (190hk) aut, Miljöbil (18" hjul)", är det en nyhet där? D4 finns fortfarande inte att bygga i "Bygg Din Volvo" som miljöbil.
Jag har pratat med 2 säljare om detta och den ena har jag inte fått återkoppling av ännu. Den andre trodde att det var något som kommer snart. Kanske i samband med att nya XC60 går att beställa.
En D4 miljöbil skulle vara väldigt intressant för mig iaf :)
av Umbriel
#1163133
D4e miljöbilsklassad finns i säljarnas system nu. Frågan är om man hinner få en innan miljöbilsklassningen ändras om man beställer nu?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pwillow
#1164018
Umbriel skrev:D4e miljöbilsklassad finns i säljarnas system nu. Frågan är om man hinner få en innan miljöbilsklassningen ändras om man beställer nu?
Skulle beställa D4e idag men så blev priset konstigt så de skall kolla upp om det är något fel. Den blev ca 10000 kr dyrare än vanliga D4 och så skall det ju inte vara.
av Umbriel
#1164102
pwillow skrev: Skulle beställa D4e idag men så blev priset konstigt så de skall kolla upp om det är något fel. Den blev ca 10000 kr dyrare än vanliga D4 och så skall det ju inte vara.
Vi har fått ett pris på D4e som såg vettigt ut i förhållande till alternativen, säljaren sa att drag ingår i den, det skulle kunna förklara varför du fick 10k högre pris?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]