Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
#1122875
Inte riktigt svar på frågan i tråden men när kommer T8 i V90 ?
av AndreasMå
#1123818
Hej,

Jag beställde först en Momentum men har nu ändrat till en Momentum miljöklassad. Det är inte alls säkert att det blir en vinst ur ett ekonomiskt perspektiv. Om skatten är typ 1500 (nästan) så blir det 7000-7500 på fem år man sparar. Men miljömodellen kostar 5000:- (listpris) mer än den "vanliga". Om man tänker in vad ett par 18" sulor kostar mer än 17", om man nu har bilen så länge, så är inte vinsten så stor. Kanske (!) drar den lite (LITE) mindre men inte så att det skulle påverka ekonomin något nämnvärt.

Det är intressant att man valt att gå upp till 18" på miljöbilen. Det är ju inte alldeles självklart att de hjulen rullar lättare.

Jag är ju en privatbilist, om man är tjänstebilskund så blir det helt andra ställningstaganden.

Jag har frågat min handlare två saker:

1. Vad är skillnaden mer än att man har gått upp i fälgstorlek. Då fick jag ett luddigt svar (= han vet inte). Jag har frågat Volvo nu (de är inte snabba på att svara..). Man vill ju inte få några konstiga udda lösningar bara för att den skall bli en miljöbil. Jag har ialf inte fått något annat pris på serviceavtalet..

2. Är det ok att köra miljömodellen på 17" vinterhjul. Det var ok enligt handlaren. Hade det inte varit det hade den ekonomiska kalkylen gått år h-e..

/Andreas
Användarvisningsbild
av jcartel
#1123838
Spoiler »
Intressant att veta vad Volvo säger. Posta svar här om du får ett!

Jag fick 18" vinterhjul till samma pris som 17" när jag uppgraderade :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av kmi
#1123841
Kolla så du inte får en jobbig däck dimension som är svindyr att køpa.
Jag havde en v60 med 17" däck hvor et nytt sätt "miljödäck" kostede 8000:- pga. det var en udda dimension.
av perhall
#1139023
Finns ju en del typiska saker som görs för miljöklassade modeller:
- begränsning i extrautrustning
- smalare däck
- högre utväxling
- aerodynamiska fälgar
- lägre släpvagnsvikt/sämre kylning (lägre luftmotstånd om sämre kylning accepteras)
- lägre chassi

Vore konstigt om det inte är nånting här...
PH
av dfa
#1147676
AndreasMå skrev:Det är inte alls säkert att det blir en vinst ur ett ekonomiskt perspektiv. Om skatten är typ 1500 (nästan) så blir det 7000-7500 på fem år man sparar. Men miljömodellen kostar 5000:- (listpris) mer än den "vanliga". Om man tänker in vad ett par 18" sulor kostar mer än 17", om man nu har bilen så länge, så är inte vinsten så stor. Kanske (!) drar den lite (LITE) mindre men inte så att det skulle påverka ekonomin något nämnvärt.
Har fått min icke-miljöklassade D3a tillsammans med en räkning om skatt på 1600kr som skall betalas omedelbert.
Så du kan se det som att du betalar 3400:- för ett par 18" (5000 minus skatten) då du får betala skatten direkt vid leverans.
Om jag vetat (tänkt på) detta hade jag lätt valt miljöklassad.

Tror att du lätt kan hitta 18" däck i ett ok fabrikat för samma peng (cirka 1500:- st dyra) som de Conti PremiumContact5 som sitter på 17" original.
av HenrikM76
#1147846
porter skrev:Någon som fått sin miljöklassade V90?
Jag hämtade ut min V90 D3e miljöklassad förra onsdagen. Väldigt nöjd :)
Användarvisningsbild
av ersj
#1147877
HenrikM76 skrev:
porter skrev:Någon som fått sin miljöklassade V90?
Jag hämtade ut min V90 D3e miljöklassad förra onsdagen. Väldigt nöjd :)
Har du automat eller manuell? Hur känns den?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]