Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rattfrossa
#1122894
I bästa fall ligger vingligheten i programvaran och då kan man ju hoppas på en mjukvaruuppdatering så småningom.
av lpsaro
#1123012
Är det ingen som har provat pilot assist i novembermörkret som kan berätta om den fungerar i mörker? Eller hur den fungerar vid mötesfria 2/1-vägar med vägräcken.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1123022
Alltså den fungerade ganska lika i mörker, men jag har testat ganska lite under de omständigheterna för att risa eller rosa.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1123023
Gorban skrev:Jag använder PA2 en hel del på motorvägen i tät trafik och köer och det är helt klart en bra funktion men man får passa den. Känns lite som en beta.
Alla som kör SPA är ju betatestare ffs :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1123024
Jag har inte kört med PA, men kör alltid med adaptiv farthållare och trivs väldigt bra med det. Den funktionen tycker jag underlättar min körning och om PA fungerar på liknande sätt när det gäller farthållning plus gör så att man kan slappna av liiite till gällande position/styrning så skulle jag tycka det var väldigt användbart. Självklart är det inte en autonom funktion, men precis som adaptiva farthållaren känns det som att den underlättar körningen.
av pawor
#1123042
PA ska ju tydligen fungera bättre i mörker förutsatt att linjerna är synliga då dom reflekterar mer , vilket kan bli ett problem om det blir is och snö. Jag har testat det på motorväg och ett par mindre vägar och på motorväg fungerar den helt ok men på mindre så blir det vingligt och inte alls trevligt. Nu var strecken visserligen väldigt bristfälliga på de mindre vägar jag körde på. Mycket möjligt att välmålade småvägar fungerar bra också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1123045
Undrar hur tankarna går kring det när det gäller helt autonoma bilar.
Hur löser dom situationer när man inte får någon hjälp från vägmarkeringar och sånt.. Synd att man inte får en liten försmak på det i ett sånt här system. :)
av Remanis
#1123152
joel80 skrev:Undrar hur tankarna går kring det när det gäller helt autonoma bilar.
Hur löser dom situationer när man inte får någon hjälp från vägmarkeringar och sånt.. Synd att man inte får en liten försmak på det i ett sånt här system. :)
Dom använder en annan sorts kamera+radar som kan se igenom saker som snö, is, dimma och till och med andra bilar och hus. Sen använder dom även neural networks som är uppkopplade mot molnet och lär sig kollektivt.

NVIDIA har ett fräckt system för detta, bara att googla nvidia self driving
Användarvisningsbild
av joel80
#1123159
Jo.. Jag har lite koll på Nvidia och Lidar.
Undrar när dom kommer börja montera det eller liknande på Volvo.. Tesla har ju börjat. Alltså att montera hårdvaran på alla nya bilar dom säljer, så att dom succesivt kan förbättra mjukvaran.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]