Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1198021
Känns lite tveksamt att den inbyggda mikrofonen i en ipad har ett frekvensband som når ner till dessa nivåer...
av Mike68
#1198060
frasse4 skrev:Känns lite tveksamt att den inbyggda mikrofonen i en ipad har ett frekvensband som når ner till dessa nivåer...
Du behöver ju inte dissa ngt innan du provat...
Mikrofonerna håller ypperlig kvalitet.
Frekvensgeneratorappen var på en android om det det känns bättre.

Behöver knappast vara vetenskapligt djuplodande för att testa sånt här dessutom.
av Xanthopteryx
#1198065
Mike68 skrev:
frasse4 skrev:Känns lite tveksamt att den inbyggda mikrofonen i en ipad har ett frekvensband som når ner till dessa nivåer...
Du behöver ju inte dissa ngt innan du provat...
Mikrofonerna håller ypperlig kvalitet.
Frekvensgeneratorappen var på en android om det det känns bättre.

Behöver knappast vara vetenskapligt djuplodande för att testa sånt här dessutom.
Det är ganska kraftig dipp när man kommer nedåt 20 kHz på Ipad. Sedan är frågan vad frekvensgenereringen också skapar för något. Vad har du för specifikationer via den uppkoppling du använt in i stereon samt vad har stereon för möjlighet att behandla signalen?
Hade du haft en CD-spelare i bilen (kanske d har förrestnen?) kunde du få en kopia på en signal-CD jag har som används för att testa utrustning.
Den är korrekt (sedan avhängigt såklart av vad CD-spelaren klarar av i första hand).

Här har de testat fram fina signalkurvor för en Ipad.

av Mike68
#1198071
Som sagt för detta test behövs inte den noggrannheten.
iPad 4 mot en iPad PRO 10,5 har hänt en del på fem år.
IMG_0024.JPG
IMG_0024.JPG (1.87 MiB) Visad 685 gånger
IMG_20170915_203724.jpg
IMG_20170915_203724.jpg (845.65 KiB) Visad 680 gånger
av pwillow
#1198081
Mike68 skrev:Som sagt för detta test behövs inte den noggrannheten.
iPad 4 mot en iPad PRO 10,5 har hänt en del på fem år.
IMG_0024.JPG
IMG_20170915_203724.jpg
Jag hittade en tongenerator som tom hade en test för subwoofer som stegvis ger toner mellan angivna intervall :)

Blir till att testa rejält imorgon.
av Mike68
#1198082
Så här kan förresten vägbullret se ut så det är inget konstigt om man får dra upp volymen för att höra subwoofers.
Användes för att konstatera att det var obalans i kardanaxeln på en bil, frekvensen stämde exakt med rotationshastighet på kardanen vid den hastighet som hölls vid fotograferingen.
20161007_160002000_iOS.png
20161007_160002000_iOS.png (123.26 KiB) Visad 541 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1198111
Ja jag ska erkänna att det ser ut att funka bättre än när jag använt liknande program bakåt!

Men dippen du hittade kan lika gärna ligga i iPadens hårdvara, programmet du använde, mikrofonen, bilen förstärkare, bluetooth mm...
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1198142
Intressant att jag sett fler som behövt aktivera takhögtalaren bak eller subwoofer - hur kommer det sig tro?


Cheers
Användarvisningsbild
av Paglar
#1198284
Jag har standardstereon + sub, när inställningen för subbasen ställs på max är det riktigt klen bas, om man samtidigt drar upp tonkontrollen för basen så är det fortfarande dålig bas.
Men när man väljer equalizern så kopplas de normala tonkontrollerna bort, även subbasnivån.
Fast med equalizern inkopplad så finns det möjlighet att få fram djupare och distinktare bas efter egen smak.
Det blir ingen dräparbas men totalt sett så låter detta system snäppet bättre (eller två snäpp bättre) än
det Premium sound h/k som jag hade i min V60 -15.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]