Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1080630
Noterar att det verkar vara ovanligt många rätt så nya XC90 till salu, vilket är lite förvånande med tanke på att det är en rätt ny modell som sett till priset knappast kan ha sålts i "V70 volymer".

Man kan lätt få för sig att det skulle vara många köpare som ångrat sig och som vill ha något annat, men sett till recensioner och trådar här verkar ni som har XC90 vara rätt nöjda. Alla kan väl knappast vara från folk som fått köra något tillfälligt i väntan på T8 leverans.


Vad kan det bero på?

(Pratar så klart om nya XC90 modellen här)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#1080633
En del beror på att personer med bra rabatter köpt på ren spekulation. Försöker alltså sälja sina bilar för att tjäna pengar helt enkelt.
#1080637
Jag hittade 76 annonser för nya XC90 på Blocket, och då är ju även nybilar och demobilar inräknat. Av dessa var 7 st privatannonser.

Jag tycker nog inte att det är så värst mycket, modellen har ändå varit i trafik i över ett år nu.
#1080643
Linqid skrev:Jag hittade 76 annonser för nya XC90 på Blocket, och då är ju även nybilar och demobilar inräknat. Av dessa var 7 st privatannonser.

Jag tycker nog inte att det är så värst mycket, modellen har ändå varit i trafik i över ett år nu.
Har absolut inga siffror men så många XC90 kan det väl ändå inte ha sålts i Sverige sett till att det är en så pass dyr bil? De flesta leasingkontrakt borde vara på 2 eller 3 år så dom bilarna kan väl inte vara på marknaden igen som begagnade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1080645
Lövet skrev:En del beror på att personer med bra rabatter köpt på ren spekulation. Försöker alltså sälja sina bilar för att tjäna pengar helt enkelt.
Att köpa bil för att TJÄNA pengar låter som ett omöjligt uppdrag :D måste vara rätt rejäla rabatter, typ volvoanställda eller nåt då väl?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1080665
improwise skrev:
Linqid skrev:Jag hittade 76 annonser för nya XC90 på Blocket, och då är ju även nybilar och demobilar inräknat. Av dessa var 7 st privatannonser.

Jag tycker nog inte att det är så värst mycket, modellen har ändå varit i trafik i över ett år nu.
Har absolut inga siffror men så många XC90 kan det väl ändå inte ha sålts i Sverige sett till att det är en så pass dyr bil? De flesta leasingkontrakt borde vara på 2 eller 3 år så dom bilarna kan väl inte vara på marknaden igen som begagnade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Totalt under 2015 och 2016 (fram till 30/4) har det sålts 2 234 nya XC90 i Sverige.

Av de 76 st annonser som ligger ute så är 69 st av bilhandlare. Av de 69 har 42 st ett miltal från 0-499 mil, varför man kan anta att dessa är demobilar eller lager/nybilar.

Utan att kunna veta till hundra procent, så kan man alltså anta att ca 35 st nya XC90 säljs privat eller av bilhandlare (och har över 499 mil på mätaren).

Utan att ha något att jämföra med, så tycker inte jag att det låter mycket.
#1080685
Linqid skrev:
improwise skrev:
Linqid skrev:Jag hittade 76 annonser för nya XC90 på Blocket, och då är ju även nybilar och demobilar inräknat. Av dessa var 7 st privatannonser.

Jag tycker nog inte att det är så värst mycket, modellen har ändå varit i trafik i över ett år nu.
Har absolut inga siffror men så många XC90 kan det väl ändå inte ha sålts i Sverige sett till att det är en så pass dyr bil? De flesta leasingkontrakt borde vara på 2 eller 3 år så dom bilarna kan väl inte vara på marknaden igen som begagnade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Totalt under 2015 och 2016 (fram till 30/4) har det sålts 2 234 nya XC90 i Sverige.

Av de 76 st annonser som ligger ute så är 69 st av bilhandlare. Av de 69 har 42 st ett miltal från 0-499 mil, varför man kan anta att dessa är demobilar eller lager/nybilar.

Utan att kunna veta till hundra procent, så kan man alltså anta att ca 35 st nya XC90 säljs privat eller av bilhandlare (och har över 499 mil på mätaren).

Utan att ha något att jämföra med, så tycker inte jag att det låter mycket.
Fast då får man väl ha i åtanke att det är vad som just nu ligger ute. Rimligtvis köps och säljs det hela tiden om efterfrågan är god så det är en omsättning som är klart större än vad som just nu är till salu som begagnat. Säg att det omsattes 10 gånger fler bilar än vad som just nu är tillgängligt så är det genast fler än var tionde såld XC90. Fast det är ett rent antagande från min sida.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1081230
76st tycker jag inte låter som så mycket med tanke på hur många XC90 som sålts. Jämför med t ex X5 eller Q7 så är det nästan lika många ute på Blocket men de lär inte ha sålt hälften av de volymerna som XC90 gjort i Sverige.
Vidare så lär Volvo ha flest återförsäljare i landet vilket blir en del demobilar etc. Garanterat är det sådana som byter in sina bilar pga missnöje, men det finns alltid och det lär nog vara ett ytterst fåtal tror jag. Dessa personer byter högst troligt bilar väldigt ofta och hade troligen sålt bilen inom kort ändå för något nytt.

XC90 har onekligen blivit en väldigt vanlig bil redan på vägarna i Sverige. Kul för Volvo :-)-)
#1081246
improwise skrev:
Lövet skrev:En del beror på att personer med bra rabatter köpt på ren spekulation. Försöker alltså sälja sina bilar för att tjäna pengar helt enkelt.
Att köpa bil för att TJÄNA pengar låter som ett omöjligt uppdrag :D måste vara rätt rejäla rabatter, typ volvoanställda eller nåt då väl?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller åtminstone ha kört ett halvår/år i stort sett gratis.
Har förstått att det inte är helt ovanligt att detta förekommer på svåråtkomliga populära modeller. ett ex är Mercedes GLC
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]