Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215897
Verkar vara solgardiner till bakdörrarna som kräver skinn, vill minnas att någon har tagit upp det tidigare.

Mvh
Per
#1221278
Delar med mig av det affärsförslag jag tog. Beställde i oktober med rabatter, det gjorde man fick med lite extra nödvändigheter som mysbelysning, subwoofer, paddlar. Visst är det så att man får aldrig nog med utrustning. De sista, toppen av inköpssumman, de 20 tusen på slutet är så viktiga för att få det personligt.

Bild

Prutmån utöver ramavtalet var omöjligt från sett nån hundring. Lite irriterande var ÅF hade 8% högre priser på tillbehör än bygg, rekommenderade priser. Så mitt ram gav 12% bil o 15% tillbehör, i praktiken blev tillbehören ca 7% på bygg priset Bild . Checkade av med en annan ÅF i Stockholm och fick samma slutpris.

Har sett en del av de tidigare offerter, där tar de bygg/rek priset i kalkylen. Kanske är det så när man handlar privat?

Den efterlängtade bilen fås v7
#1221510
Spoiler »
Superfin bil verkligen, men som en liten heads up - du är medveten om att du inte får med dieselvärmare när du lägger VOC som option? Krävs något av Klimatpaketen.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela inlägg. Tryck besvara istället.
#1221638
Jo lite avvikelse från normen, lädersäten, drag o VOC med värmepaketet, jag har detta på min nuvarande xc60. Men jag hade inte budget för lädersäten, sedan ramlade det på med nya prioriteringar. Tyg säten är inte frusna att sitta i, har också läst i vintertesterna, v90 värmes upp på några minuter, dessutom har jag jag förstått i efterhand det går att förkonditionera bilen från VOC utan värmepaketet (lite flyt).

Funderade länge hur jag skulle göra med värmepaketet. Ungarna där bak önskade om 4-zon klimat och jag i Stockholm åker från hemma varmt till jobbets varmgarage. Sedan åker jag söderut a’ 900 mil o inte norröver på semestern.
#1222859
Här är vår första offert på en V90 T5 R-design med kanske lite "överflöd" av prylar. Ingen prutning gjordes nu då det var ren spekulation från vår sida men ~40k ner utan ansträngning är väl inte helt illa. Har skickat runt identisk specifikation till en annan Volvo-handlare som sägs vara "generös" samt en annan på mindre ort bara för jämförelsens skull.
Bild
#1223010
Är väl panoramat man kan diskutera främst, annars känns det mesta "normalt".

Parkeringskamera tror jag är bra. En bekant gick till V90 nyss och tycker att bilen är "fullständigt genomvidrig" i parkeringsgarage och i stadstrafik. Den är liksom alltid 30cm för lång för hur allt är byggt enligt honom.
#1223104
HitTheRoadJack: Ja, lite lustigt ändå. Men du snackar ramavtal, är det privatköp eller via firma etc? Vårt köp är helt och hållet privat.

Lövet: Ja, det säger sambon också. Och några enstaka hon talar med i förhoppningen att jag också ska inse att panoramat "inte behövs". Jag resonerar såhär, jag har saknat taklucka ända sedan min första bil, jag älskar det helt enkelt. Vi kommer ta en R-design som är väldigt mörk invändigt = panoramat ljusar upp lite. Men visst, 16 lök kan man ju peta in en del annat kul för. Eller skippa helt för att ta ner totalen en bit.
Sambon gillade 360-kameran som tusan, jag förstår dess värde på så sätt men jag växlade mest över helt till backkameran när vi testade massor medan sambon hade 360 igång.
Säljaren var lite inne på hennes spår (såklart) och tillade även att 360 garanterat har högre andrahandsvärde än backkamera. Det kanske ligger lite i det ändå, på en MY18 förväntar man sig kanske en 360-kamera.
Funderar mest på hur man ska rodda om Teknikpaketet, ta lösa delar istället för den stora blaffan. Jag avskydde HUDen för ett år sen när jag provkörde V90 och gjorde det även denna gång. "Men det går ju att stänga av"....

XC90: Återigen, det var vad sambon sa också och precis vad hon föll för (vändcirkeln). Hon avskyr sin fars V70 MY12 för den känns som en stor båt att ratta runt, även med 4C-chassit och T6-motor. Hon vet inte alls var hon har bilen och den kränger förbannat i kurvor. När hon fick köra V90n så blev hon mäkta förvånad över hur lättmanövrerad den trots allt är och vilken svängradie den har. Ljusår bättre än vår V50.
Jag trodde det skulle krävas mer än så för att hon skulle säga "ok, V90 är det vi ska ha". :lol:
#1223108
Inte för att vara sån men vad säljaren säger om andrahandsvärde kan du helt bortse från. Finns inte en utrustning i världen som "lönar sig". I bästa fall har utrustningen samma andrahandsvärde som bilen (paket+awd+automat) runt 55% av bruttot, i vanligaste fall har den hälften av det restvärdet (all lös utrustning). Nu pratar jag efter 3 år och inbytesvärdering.

Köp de grejer du vill ha och njut av dem under tiden istället för att räkna för det blir man inte glad av.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 56
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]