Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1262567
Hum, vid kraftig dimma, snö, etc, är det väl dimmbakljus som ska användas.
Tyvärr verkar många ha noll kunskap om detta. Hur tror ni då det är med många andra hjälpfunktioner, t.ex. att Pilot assist gör bilen självkörande och kollar lite mobil ;-)
#1262574
AndS skrev: tis 31 jul 2018, 21:53 Hum, vid kraftig dimma, snö, etc, är det väl dimmbakljus som ska användas.
Tyvärr verkar många ha noll kunskap om detta. Hur tror ni då det är med många andra hjälpfunktioner, t.ex. att Pilot assist gör bilen självkörande och kollar lite mobil ;-)
Jo det kan man tycka, här är en liten film på situationen, hela vintern såg man det beteendet med varningsblinkers

#1262590
SBergdahl skrev: tis 31 jul 2018, 21:50
fjohan82 skrev: tis 31 jul 2018, 20:43
Rillee skrev: tis 31 jul 2018, 20:16 I vintras när det var snöstorm så körde folk omkring med varningsblinkers, bra jobbigt att ligga bakom en sådan i snöstormen.
Samma igår i riktigt kraftigt regn typ vid Nyköping och Linköping.
Att folk inte fattar att man ska slå av detta när någon kommer ifatt... :bored:
I Tyskland och här Österrike funkar det tusen gånger bättre :-)
Chansen att bli påkörd i 200 knyck bakifrån finns ju åas som drivkraft i tyskland i större utsträckning än här :)

I snöstorm finns en smart grej som kallas dimbakljus. Få bilar verkar ha en knapp i kupén för att slå på det bara..
Så är det absolut :-)
Men om rattvridaren lyckas få igång denna röda lampa så fastnar knappen i intryckt läge i hälften av fallen, oavsett ny eller gammal bil... :bored:
#1262594
fjohan82 skrev: tis 31 jul 2018, 22:56
SBergdahl skrev: tis 31 jul 2018, 21:50
fjohan82 skrev: tis 31 jul 2018, 20:43
Samma igår i riktigt kraftigt regn typ vid Nyköping och Linköping.
Att folk inte fattar att man ska slå av detta när någon kommer ifatt... :bored:
I Tyskland och här Österrike funkar det tusen gånger bättre :-)
Chansen att bli påkörd i 200 knyck bakifrån finns ju åas som drivkraft i tyskland i större utsträckning än här :)

I snöstorm finns en smart grej som kallas dimbakljus. Få bilar verkar ha en knapp i kupén för att slå på det bara..
Så är det absolut :-)
Men om rattvridaren lyckas få igång denna röda lampa så fastnar knappen i intryckt läge i hälften av fallen, oavsett ny eller gammal bil... :bored:
Där gör den åas inte någon större skada tycker jag. Inte jämfört med en konstant varningsblinkers som pockar på uppmärksamhet. Eller att bilen inte syns..
#1262741
Så var ånyo en långresa avklarad.
Förbrukningen landade på 0,47, igen! Stört... hade ju hoppats på 0,46.
Nåväl, jag får väl skylla på att jag körde med farthållaren hele tiden och så även pilot assist.
Stannade en gång precis i början för att tanka. Då fick jag i 41,70 liter vilket blev 5,54 sedan tankningen innan.

Sträcka: 428 km
Medelhastighet: 91 km/h
Förbrukning: 0,47 l/mil
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]