Henry_Fågeljazz skrev:Ett sätt att få ännu mera kraft och lägre förbrukning i D5 är väl de lösningar som Volvo visat där en elmotor finns mellan växellådan och motorn. En intressant lösning som jag gärna skulle ha under min huv! :D
Inget nytt under solen direkt. Honda släppte sin IMA-drivlina (Integrated Motor Assist) i Honda Insight år 1999. Det är en vanlig bensinmotor med elmotor på svänghjulet.
Fördelen är att man kan koppla den till en manuell låda om man vill. Jag provkörde deras lilla sportleksak CR-Z då den kom och det kändes precis som att köra en manuell bensinbil. Skillnaden var att den hade rätt bra bottenvrid jämfört med en vanlig liten hondafyra eftersom elmotorn hjälper till enda från tomgång. Jag lyckades inte heller få gubbstopp fast jag försökte, jag antar att elmotorn helt enkelt hindrar det från att hända.
Nackdelen är att man inte kan köra bilen på endast el eftersom man inte kan köra elmotorn separat.
Toyota däremot har ju en elmotor och en bensinmotor kopplade på varsin axel på en "bakvänd differential" dvs två ingångar och en utgång. Trycker man full gas med en Toyota Prius surrar bensinmotorn på optimalt varv medan elmotorn varierar varvtalet enligt hastigheten, för att då producera lämpligt varvtal på utgående axel (och på drivhjulen). Någon växellåda finns inte och "backväxeln" sköts med endast eldriften.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)