Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#946728
Kör D5 med Polestar-optimering nu = 225 Hp och 460 Nm. Den nya spisen är ju bara marginellt starkare (470 Nm). Hade varit roligt med lite extra kraft under huven jämfört med nu om man handlar en ny XC90. Jag är inte så intresserad av T8. Kör plug in (V60) i tjänsten och visst är det bra men jag föredrar ändå en snål diesel.

Vad kan man tänka sig för prestanda på en optimerad D5 av den nya familjen?

/Henry
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#946739
Jag tänker mig 240hk/500Nm eller något liknande med Polestar och typ 0-100 på ca 7.5s.

Fast det är T8 som lockar mig iallafall! 8)
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#950840
Det behövs sannolikt en hygglig möjlighet till uppgradering om Volvo vill konkurrera med Volkswagens V6/V8 TDI som är betydligt starkare och inte så mycket törstigare enligt deklarationen.

Henry
Användarvisningsbild
av EjS
#950883
Henry_Fågeljazz skrev:Det behövs sannolikt en hygglig möjlighet till uppgradering om Volvo vill konkurrera med Volkswagens V6/V8 TDI som är betydligt starkare och inte så mycket törstigare enligt deklarationen.

Henry
Har inte volvo sagt att prestandamodeller blir med hybridprincip.

Det är ju inte en chans att den 4 cylindriga spisen kan tävla med v6 och v8.

Med de recensioner xc90 fått kan jag kompromissa på motoreffekten.

17,9 km/L för en d5 awd (enligt volvo danmark) är ju imponerande.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#950972
EjS hoppas du har rätt. Jag är självklart imponerad av Volvos förbrukningssiffror. Ett sätt att få ännu mera kraft och lägre förbrukning i D5 är väl de lösningar som Volvo visat där en elmotor finns mellan växellådan och motorn. En intressant lösning som jag gärna skulle ha under min huv! :D

Dessutom väger in fyrcylindrig moter betydligt mindre än de med sex eller åtta cylindrar, inte att förglömma.

Henry
Användarvisningsbild
av Perc
#952489
Henry_Fågeljazz skrev:Ett sätt att få ännu mera kraft och lägre förbrukning i D5 är väl de lösningar som Volvo visat där en elmotor finns mellan växellådan och motorn. En intressant lösning som jag gärna skulle ha under min huv! :D
Inget nytt under solen direkt. Honda släppte sin IMA-drivlina (Integrated Motor Assist) i Honda Insight år 1999. Det är en vanlig bensinmotor med elmotor på svänghjulet.

Fördelen är att man kan koppla den till en manuell låda om man vill. Jag provkörde deras lilla sportleksak CR-Z då den kom och det kändes precis som att köra en manuell bensinbil. Skillnaden var att den hade rätt bra bottenvrid jämfört med en vanlig liten hondafyra eftersom elmotorn hjälper till enda från tomgång. Jag lyckades inte heller få gubbstopp fast jag försökte, jag antar att elmotorn helt enkelt hindrar det från att hända.

Nackdelen är att man inte kan köra bilen på endast el eftersom man inte kan köra elmotorn separat.

Toyota däremot har ju en elmotor och en bensinmotor kopplade på varsin axel på en "bakvänd differential" dvs två ingångar och en utgång. Trycker man full gas med en Toyota Prius surrar bensinmotorn på optimalt varv medan elmotorn varierar varvtalet enligt hastigheten, för att då producera lämpligt varvtal på utgående axel (och på drivhjulen). Någon växellåda finns inte och "backväxeln" sköts med endast eldriften.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]