Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#944162
Vad exakt som visas vet jag inte men det innebär att information kan projiceras på vindrutan. Har sett det i andra hand på en BMW E61 men om jag inte satt bakom förarsätet och tittade över axeln såg jag ingenting. På den bilen såg man dock varvtal i form av grönt, gult (?) och rött område motsv. områdena på varvräknaren samt hastigheten i km/h.
av PstreckG
#972234
Den där bilden är en reklambild som inte stämmer överens med verkligheten.
I Volvos HUD visas:
- Din hastighet
- Farthållarens hastighet
- Vägens hastighetsbegränsning
- Inställt avstånd till framförvarande fordon (när den adaptiva farthållaren är aktiv)
- Navigation (när du närmar dig en korsning visas avstånd, typ av korsning o.s.v. Aldrig någon karta)

HUD:en är faktiskt helt grym! Den är lätt att ställa in i höjdled, sidled, tilta höger/vänster och det går att ställa in ljusstyrkan.
av Dawi
#972265
Provkörde XC90 idag och fick möjlighet att testa HUD. Det som visades på testbilen var aktuell hastighetsbegränsning och den hastighet jag körde i. Går att ändra information. Upplevde inte att det störde vyn framåt något nämnvärt, utan man kunde lätt "fokusera" på vägen. Bra om man möter en hastighetskamera och är osäker på vilken hastighet man får köra i..... I och med att informationen även finns på displayen framför ratten är det en lyxdetalj, men en rolig och praktisk detalj som gör att man inte behöver flytta blicken från vägen.
av PstreckG
#972290
Dawi:
Hade du satt in en destination i navigationssystemet eller använt farthållaren hade du sett mer.

Just det; i HUD:en visas också andra skyltar som omkörningsförbud och varning för fartkameror.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]