Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#916671
V90 och V90 XC ser jag mycket fram emot att se! Det nya formspråket och conceptbilarna ser ju fantastiskt bra ut tycker jag. Är det sagt hur långt fram i tiden dessa ligger?
av rojo8515
#917693
Hur öppnas motorhuven på nya XC90?

Först är det ju ett vanligt handtag framför vänsterdörren under ratten, men var sitter spärren för att öppna huven helt?

Jag fick tillfälle att kolla igenom en XC90 T8 men lyckades inte öppna huven.
av marcbe
#917919
rojo8515 skrev:Hur öppnas motorhuven på nya XC90?

Först är det ju ett vanligt handtag framför vänsterdörren under ratten, men var sitter spärren för att öppna huven helt?

Jag fick tillfälle att kolla igenom en XC90 T8 men lyckades inte öppna huven.
Ingen spärr framme, du öppnar endast med handtaget. Dra en gång till ska du se att det går fint.
av Linqid
#918052
rojo8515 skrev:Hur öppnas motorhuven på nya XC90?

Först är det ju ett vanligt handtag framför vänsterdörren under ratten, men var sitter spärren för att öppna huven helt?

Jag fick tillfälle att kolla igenom en XC90 T8 men lyckades inte öppna huven.
Många nya bilar fungerar som så att du drar i spaken först en gång, och sedan direkt en gång till. Andra gången för att släppa på spärren. Smidigt när man inte vill skita ner fingrarna.
av Linqid
#921730
https://www.youtube.com/watch?v=SGrRw7fvw04

WhatCar UK har samlat en grupp av läsare som fått titta och klämma på en T8 och därefter lämna kommentarer om bilens egenskaper och sätta betyg. Jag räknade till två femmor, en fyra och en trea i betyg. Sistnämnda kom från en måttligt bilintresserad fembarnsmor som tyckte att den var för trång och för dyr. Hennes man gav den en femma. :wink:
Användarvisningsbild
av V9097
#950977
Jag torrsimmade en Xc90 idag på Volvo showroom i Sthlm. De har en Osmium grå T6 med svart ventilerat läder, Inscription.

Jag är otroligt imponerad av känslan i interiören! Wow! Jag åkte direkt efteråt till BMW och klämde på en X6, och kan bara konstatera att Volvo har gått om BMW när det gäller interörkvalitet.
För den som synar går det att hitta brister i både BMW och Volvo, men Volvon har verkligen riktigt solid känsla i paneler, dörrsidor, reglage, ratt osv. Vissa paneler i X6 knakade och flexade, medan motsvarande var helt stumma i Volvon.

De detaljer jag hittade i Volvon som inte var 100% var vänster sidopanel i bagageutrymmet och ett litet fack framför växelspaken med jalusilock. Det stora julusifacket fungerade hur bra som helst, men det lilla kärvade en aning.

Hoppas de fixar de sista detaljerna till serieproduktion

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]