Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#879376
Provsatt en ny XC90 R-design 2014 idag. Fasen vad fina dom är ändå, materialvalen och det mesta är på topp. Hade dom planterat in sensus i den för några år sedan och lite nya dieselmotorer hade dom kunnat sälja den minst 5 år till. Men det är bra att dom kommer med en efterträdare det behövs ju! Dock har jag inte vant mig vid interiördesignen ännu. Men den kanske känns bättre i verkligheten. :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#879768
Saxar lite från Swedespeed.com

Some priliminary prices have been leaked for the french market:

A D5 AWD 225hp 4cyls starting price is 59K€. A 10K€ increase over the hugely discounted first generation 200hp 5cyls D5 AWD.
The option list is "german like": A fully optioned T8 400hp will go up to 95K€-100K€.

A BMW X5 xDrive 25D 4cyls 218hp start at 56K€
A Mercedes M 250 cdi 4matic 4cyls 204hp start at 56K€
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#879792
Taget från BMW.com
BMW Concept X5 eDrive.
In the BMW Concept X5 eDrive, the innovative EfficientDynamics drive technology BMW eDrive and the intelligent all-wheel drive system BMW xDrive are united for the first time. The combination of a BMW TwinPower Turbo 4-cylinder combustion engine and a 70 kW (95 hp) electric motor provides typical BMW driving pleasure, with BMW xDrive further increasing the dynamics.
At the same time, this dynamic duo is impressively efficient: The average consumption of less than 3.8 l/100 km in the EU test cycle is unrivalled among vehicles in this class, with CO2 emissions of less than 90 grammes per kilometre also setting new standards. Via the driving modes, the drive characteristics can be regulated individually. In the fully electric mode, which is free from local emissions, a range of up to 30 km is possible – at speeds of up to 120 km/h.

The BMW Concept X5 eDrive obtains its electrical energy from a (lithium-ion) high-voltage battery, which is accommodated in a space-saving manner under the flat luggage compartment floor. This means that the room in the vehicle can still be used flexibly, with an almost identical luggage space volume. The high-voltage battery can be charged quickly and conveniently using the BMW Wallbox. Alternatively, it can be replenished using any standard household power outlet or at a public charging station.

On the exterior, design features such as kidney grille slats and air inlet supports in the specially developed BMW i Blue finish as well as aerodynamically optimised 21-inch light-alloy wheels provide a striking contrast to the Silverflake metallic body colour.
ÄGD! 8)
Användarvisningsbild
av Funk
#879811
The average consumption of less than 3.8 l/100 km in the EU test cycle is unrivalled among vehicles in this class, with CO2 emissions of less than 90 grammes per kilometre also setting new standards. Via the driving modes, the drive characteristics can be regulated individually. In the fully electric mode, which is free from local emissions, a range of up to 30 km is possible – at speeds of up to 120 km/h.
Med tanke på att med den "gamla" drivlinan i V60 hybriden ger ett klassat resultat på 1,8l/100km så skall det bli kul och se de officiella siffrorna på XC90.

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#879815
XC60 Plug-in Hybrid Concept med VEA 280hk plus 70 el skulle dra 0.23 och släppa ut 53g co2/km så XC90 är säkert något liknande vilket hade varit sjukt imponerande! Undra när man kan få leverans av en XC90 T8 om man beställer så fort det går, när det nu går att beställa också! :D
av Tjocken
#879834
XC90_Executive skrev:XC60 Plug-in Hybrid Concept med VEA 280hk plus 70 el skulle dra 0.23 och släppa ut 53g co2/km så XC90 är säkert något liknande vilket hade varit sjukt imponerande! Undra när man kan få leverans av en XC90 T8 om man beställer så fort det går, när det nu går att beställa också! :D

Åk ner till ÅF och slanta upp så går det nog snabbt att få besked etc. Då jag vet att typ alla ÅF chefer fått se den och har en himla massa info om den!
av Linqid
#883965
För nörden har Volvo lagt upp nya XC90 på hemsidan med ett bildspel uppdelat i ett antal olika kategorier där man beskriver bilen. Av deras formulering att döma ska nya Premium Sound bli helt fantastiskt, så förväntningarna man skapar är minst sagt höga. Stolarna kommer erbjudas i tre utföranden; standard, komfort och sport.

Något jag funderat över är växelspaken. I alla artiklar på nätet har man kunnat läsa om den nya växelspaken i kristall, men bara sett den på enstaka bilder. Övriga interiörbilder har haft en ny, klassisk sådan i läder men utan inslag av kristall. På hemsidan klargör man nu att den (i mitt tycke otroligt snygga) spaken i kristall enbart kommer att finnas till T8, och som jag fattar det som standard.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]