- tor 16 maj 2024, 06:33
#1578796
Hej alla kloka. Är inne på min andra V90 XC på raken (tidigare haft många andra Volvo också). Denna är från 2020 och hade rullat 15000 mil när jag köpte den för ett år sedan hos KVD. Förra ägaren ett företag som kört mycket landsväg med bilen. Fint skick.
Men. Två problem som jag förstått är alltför vanliga, vilket leder mig till två mindre delfrågor och en större längre ner:
1) Dörrlås som fryser i minusgrader. Bakdörrarna krånglar nästan direkt i minusgrader så att ungarna måste klättra in från bakluckan (till deras förtjusning och mitt förtret). Ibland har även förardörren vägrat öppna sig, trots att jag fjärrstartat bilen 10 min före. Det har då varit runt -10 grader. Garantin har gått ut och Volvo åtgärdar inte kostnadsfritt. Går det att fixa dörrlåsen till en rimlig kostnad/arbetsinsats? Är inte sugen på att riva dörrklädseln för att kunna smörja, men antar att det är enda åtgärd...
2) Orange motorlampa har lyst länge och verkstaden tror det är igensatt partikelfilter. Låter rimligt med tanke på att jag mest kör korta sträckor, till skillnad från förre ägaren (lampan lyste inte när jag köpte den). Jag behöver köra korta sträckor så länge ungarna går i skolan (dvs många år till) och jag vill helst köra diesel (har inte laddmöjlighet hos oss). Nytt partikelfilter är 8000kr plus arbete, att få filtret rengjort kostar ungefär hälften men samma arbetskostnad. Bör jag köpa nytt eller rengöra? Är detta också ett specifikt Volvo-problem? Har aldrig varit med om det på någon av mina 20+ dieselbilar (varav flera varit just Volvo).
Så till den större frågan. Det kostar en del att få ovanstående åtgärdat och det måste göras. Är det värt att behålla bilen, eller byta mot något annat (givetvis ska köparen informeras om felen), med tanke på att problemen kan och lär komma tillbaka?
Bilen har rullat 16300 mil och därmed över gränsen för motorgaranti. I övrigt mkt fint skick, bra utrustning, supernöjd i övrigt.
Men. Två problem som jag förstått är alltför vanliga, vilket leder mig till två mindre delfrågor och en större längre ner:
1) Dörrlås som fryser i minusgrader. Bakdörrarna krånglar nästan direkt i minusgrader så att ungarna måste klättra in från bakluckan (till deras förtjusning och mitt förtret). Ibland har även förardörren vägrat öppna sig, trots att jag fjärrstartat bilen 10 min före. Det har då varit runt -10 grader. Garantin har gått ut och Volvo åtgärdar inte kostnadsfritt. Går det att fixa dörrlåsen till en rimlig kostnad/arbetsinsats? Är inte sugen på att riva dörrklädseln för att kunna smörja, men antar att det är enda åtgärd...
2) Orange motorlampa har lyst länge och verkstaden tror det är igensatt partikelfilter. Låter rimligt med tanke på att jag mest kör korta sträckor, till skillnad från förre ägaren (lampan lyste inte när jag köpte den). Jag behöver köra korta sträckor så länge ungarna går i skolan (dvs många år till) och jag vill helst köra diesel (har inte laddmöjlighet hos oss). Nytt partikelfilter är 8000kr plus arbete, att få filtret rengjort kostar ungefär hälften men samma arbetskostnad. Bör jag köpa nytt eller rengöra? Är detta också ett specifikt Volvo-problem? Har aldrig varit med om det på någon av mina 20+ dieselbilar (varav flera varit just Volvo).
Så till den större frågan. Det kostar en del att få ovanstående åtgärdat och det måste göras. Är det värt att behålla bilen, eller byta mot något annat (givetvis ska köparen informeras om felen), med tanke på att problemen kan och lär komma tillbaka?
Bilen har rullat 16300 mil och därmed över gränsen för motorgaranti. I övrigt mkt fint skick, bra utrustning, supernöjd i övrigt.