Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570292
Hej gott folk.
Min XC90 2016 har nu fått det där "berömda" klunkande/irriterande ljudet från luftfjädringen i fram.
Här är ett briljant exempel på exakt samma ljud min luftfjädring i fram låter.


Jag har snurrat runt lite på google och andra forum och kikat lite efter olika lösningar, och det verkar som att fjäderbenet i fram är en komplett enhet, och det verkar inte vara något som man lämnar in på reparation om jag tolkar informationen rätt?

Det verkar däremot finnas olika OEM artikelnummer på luftfjädringen i fram, och jag tänkte höra med Er experter hur man vet vilken modell man skall ha? (hissa upp bilen, montera av däcket och visuellt kika är väl sista lösningen) Eller kan det vara så enkelt att dom bytt artikelnummer från årsmodell 2018 och framåt där dom ändrat i konstruktionen och åtgärdat detta problem?

Jag söker efter vänster fram (förarsidan) i bättre begagnat skick, men hur vet jag om de olika varianter av fjäderben passar min kärra?
OEM artikel: 31451833
OEM artikel: 31436850
Finns säkert fler OEM artikelnummer också, men dessa 2 har jag iaf hittat.

Allt info och återkoppling inom ämnet vore enormt uppskattat, för jag håller fasen på att bli vansinnig på ljudet i bilen nu! Sjukligt irriterande ljud om jag får säga det själv.
Om man kikar på denna video, så verkar bytet av fjäderben fram inte vara den mest komplicerade grej man kan tänka sig iaf.


Tack för mig =)
Antenn på sidoruta hb

Det är väl antennen för radion.

Fläkthelvete

Tack! Då kan jag sova gott medans den laddar[…]

Hämtar bilen nästa vecka på tors[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Ja jag får nog mäta lite noggrannare. M[…]