Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1568461
least skrev:Sätt du kedjor på alla hjulen, tuta och kör!
Jasså? Du tror inte det är dåligt då? Volvo säger ju att man INTE ska ha det.
Användarvisningsbild
av sewen
#1569553
least skrev:Sätt du kedjor på alla hjulen, tuta och kör!
Det kommer jag göra!
Har fått klartecken från volvos ingejörer att det går bra att använda snökedjor bak när det så krävs. Men med försiktighet.

"...om det uppstår situationer där det krävs att samtliga hjul behöver snökedjor så är det okej, men hastigheten bör hållas till ett minimum för att inte skada drivaxlar och hjulhus.
Det är alltså ingen fara att montera snökedjorna för att kunna ta en svår backe eller komma iväg från stillastående, situationer då bilen delar upp drivkraften på alla fyra hjul, ingenting farligt ska kunna hända i de situationerna.
"
av least
#1569556
Lycka till!
Så du tänker sätta kedjor på alla fyra hjulen i förebyggande syfte, blir inte resan onödigt långsam då?
Användarvisningsbild
av sewen
#1569565
@least, Det är ju svårt att sia om. Det jag vet är ju att resan blir ändå långsammare om man inte alls kommer upp för backen eller glider baklänges ned i diket som vi gjort en gång. Det tog många timmar innan jag fick fatt på nån som kunde hjälpa oss loss.
av least
#1569566
Då kanske du kan börja köra med snökedjor på framhjulen, och då kunna hålla en lite högre hastighet på "vanlig" väg.
Och när det blir, om det blir extra jäkligt, lägga på kedjor bak?
Service Renault Scenic 2003

Han "kommer hem" på besök om[…]

Eolys nollställa

Är det någon som vet vad som hände[…]

B20 m40

Hej och tack för input. Båtmotorn har e[…]

Manual V90 2022

Folk orkar väl inte läsa böcker l[…]