Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1213676
Verkar då som så att det blev ingen Adblue på min V90 D3 som levereras v7. Inte ens ÅF vet då min tippade Adblue. Vilken informationsmiss från Volvo. Antar att de tycker det blir för dyrt att skicka med bättre avgasrening, fanns inte marginal nog. Hur som haver är nuvarande diesel klassad som E6b. Adblue är väl E6c. Miljözonerna gör väl ingen skillnad på E6 varianterna. Man kanske ska vara glad att slippa det extra tillbehöret som ställer säkert sina krav, frystemp, ökad korrosion osv, vad vet jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av TomBoy007
#1213687
HitTheRoadJack skrev:Verkar då som så att det blev ingen Adblue på min V90 D3 som levereras v7. Inte ens ÅF vet då min tippade Adblue. Vilken informationsmiss från Volvo. Antar att de tycker det blir för dyrt att skicka med bättre avgasrening, fanns inte marginal nog. Hur som haver är nuvarande diesel klassad som E6b. Adblue är väl E6c. Miljözonerna gör väl ingen skillnad på E6 varianterna. Man kanske ska vara glad att slippa det extra tillbehöret som ställer säkert sina krav, frystemp, ökad korrosion osv, vad vet jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det är ju så vi som får eller ha fått leverans innan v 17,får tänka. Förmodligen kommer det aldrig göras någon skillnad skatte- eller miljözonsmässigt på olika versioner av E6 (däremot är nog E7 i faggorna...). Och det blir ju ett extra moment och kostnad att hantera adblue som vi slipper. Sen är det ju en annan sak att Volvo som talat så mycket om sitt miljötänk i sin reklam inte kommit längre...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1213701
Det är nog mycket beroende på att man inte vågar köra full serie på ”otestade” lösningar, D5 får i ett halvår, man gör en utvärdering efter ett par 3 månader om ändringar för att sedan köra ut på alla i vår. Inte roligt att ta in alla bilar på kontroll/åtgärd.
Men det var nog knappast ett misstag att det informerades om ”alla” dieselbilar...
av erikgxx
#1213721
Jag har surnat till på Volvo.
Grundkursen i att bemöta kunder är väl att om något inte bli som man lovat, så går man ut och gör en pudel. Istället håller Volvo tyst, så att både åf och kunder som väntar på sin V90 from V46 in i det sista tror att man skall få sin adblue. Känslan är den att "om vi inte säger något, så kanske dom inte märker något". Det är först när Svd pressar på som det kryper fram.
Sedan vet jag att adblue inte gör underverk men grejen är ju att man vill ha det senaste för att döva sitt slumrande miljösamvete. När jag beställde min V90 för 2 månader sedan så följde jag ams artiklar om Volvos misslyckade NOX resultat, men tänkte att dom fixar till detta till mars-18 när min diesel anländer.
av mattiasv60
#1213744
erikgxx skrev:Jag har surnat till på Volvo...
erikgxx skrev: ..så följde jag ams artiklar om Volvos misslyckade NOX resultat, men tänkte att dom fixar till detta
Vore det inte bättre att surna till på AMS (som sprider sin dynga ="sanningar") alternativt surna till på din säljare (om han nu LOVAT DIG adblue) ?

Eller har Volvo centralt lovat dig adblue ? Som jag tolkar dig är det saker du läst i skvallerblaskor samt egna gissningar du baserar det på ?

/M
av III
#1213748
Men helt klart är artiklarna högst relevanta. Ska inte förringas på något sätt. Men adblue kan göra underverk å ena sidan, andra sidan är att under en viss temperatur fryser vätskan och systemet stängs av. Så länge det är vettigt väder så.... Och att man kör så länge att katalysatorn blir tillräckligt varm. Förutsättning för funktionen. Hoppas en annan teknik uppfinns men tills dess är det kanske det bästa trots allt.
av erikgxx
#1213749
Resultaten från "skvallerblaskan" visar ju på oacceptabla resulatat på Volvos modeller. Jag tycker att det är bra att någon trampar Volvo på halsen som AMS gör. Själv har jag beställt min 8:e nya Volvo och accepterar inte dimridåer. Kunden har alltid rätt. Volvo har hamnat på efterkälken.
av Malmstroem
#1213796
Det finns två tolkningsmodeller till att Volvo bara inför AdBlue på XC90 D5.

1. De får inte tag på tillräckligt med AdBlue prylar från sina underlevarntör. Det tar ett tag att öka produktionen, bara för att Volvo vill ha AdBlue betyder det inte att det finns någon med kapacitet att leverera. Speciellt inte eftersom det nu är hög prioritet hos de flesta tillverkare att minsa NOx.

2. Det blir för dyrt. NOx rening med AdBlue kostar mer än nuvarande lösning. Väntar man ett tag tjänar man mer pengar så länge kunderna fortsätter att köpa.

Jag tror att sanningen ligger närmare 1 än 2.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1213810
Malmstroem skrev:Det finns två tolkningsmodeller till att Volvo bara inför AdBlue på XC90 D5.

1. De får inte tag på tillräckligt med AdBlue prylar från sina underlevarntör. Det tar ett tag att öka produktionen, bara för att Volvo vill ha AdBlue betyder det inte att det finns någon med kapacitet att leverera. Speciellt inte eftersom det nu är hög prioritet hos de flesta tillverkare att minsa NOx.

2. Det blir för dyrt. NOx rening med AdBlue kostar mer än nuvarande lösning. Väntar man ett tag tjänar man mer pengar så länge kunderna fortsätter att köpa.

Jag tror att sanningen ligger närmare 1 än 2.
Kan dom vara så fula att det är en försäljningsgrej? Lite som att de bara släppte D5 till XC90 i början (och dessutom till "FIrst Edition")?
av Hisingspaddan
#1214263
uniformerad skrev:Från SvD näringslivbilaga:

Men visst får man den nya effektiva reningen om man köper en splitter ny diesel-Volvo i dag, för cirka 300 000–400 000 kronor?

Svaret är nej. Från vecka 46 införs visserligen den nya reningen på några modeller: XC60, XC40 och XC90 med starkaste dieselmotorn, D5.
Men alla övriga modeller inklusive storsäljaren V90:s samtliga dieselmodeller och Volvo S90 D4 AWD (den som på det oberoende testet släppte ut 15 gånger mer) får inte den effektivare reningen.
Inte förrän årsmodell 2019. Allt enligt Volvo Cars svenska presschef Annika Bjerstaf.
Uppgifterna i AMS verkar alltså ha varit felaktiga (jag borde ha fattat misstankar om detta då de inte angav någon källa). Får sluta köpa skiten och istället börja prenumerera på någon tysk motortidning, de brukar vara mer välinformerade.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]