Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206510
Elektrikern84 skrev:Det snackas mkt om CO2 utsläpp och NoX. Varför godkänner Volvo inte HVO diesel?
En liter bensin 95 okt och en liter Diesel skäpper ut 2,94 kg. En liter HVO släpper ut 0,41 kg. E85 = 1,22 kg men E85 känns ju som att det är på väg ut. Jag har kört HVO i min tjänstebil en VW transporter under lång tid utan några som helst bekymmer. Scanias anställda i Södertälje får nu köra alla sina VAG bilar på HVO vilket måste innebära att VAG är på väg mot ett godkännande. HVO + AdBlue??
Energiinnehållet i HVO är 9440 kWh jmf med Blankdieselns 9880.

Jag tänkte att de fordon som godkänna med HVO borde får berkäna skatten efter de faktiska värdena!!
Nästa år blir HVO 1,22 kr per lite billigare då det helt skattebefrias. Jag är nära på gå helt över med min V90 miljömässigt och ekonomiskt rätt!
Så länge bränslet uppfyllder den standard som finns för dieselbränsle så skall du kunna gå skadefri. De kräver ju att du kör på en viss klassning, och då spelar det ingen roll vad det är du kör på så länge den uppfyller den klassningen. Och mig veterligen så är dagens HVO samma klassning som standarddiesel?
#1206523
Xanthopteryx skrev:
Elektrikern84 skrev:Det snackas mkt om CO2 utsläpp och NoX. Varför godkänner Volvo inte HVO diesel?
En liter bensin 95 okt och en liter Diesel skäpper ut 2,94 kg. En liter HVO släpper ut 0,41 kg. E85 = 1,22 kg men E85 känns ju som att det är på väg ut. Jag har kört HVO i min tjänstebil en VW transporter under lång tid utan några som helst bekymmer. Scanias anställda i Södertälje får nu köra alla sina VAG bilar på HVO vilket måste innebära att VAG är på väg mot ett godkännande. HVO + AdBlue??
Energiinnehållet i HVO är 9440 kWh jmf med Blankdieselns 9880.

Jag tänkte att de fordon som godkänna med HVO borde får berkäna skatten efter de faktiska värdena!!
Nästa år blir HVO 1,22 kr per lite billigare då det helt skattebefrias. Jag är nära på gå helt över med min V90 miljömässigt och ekonomiskt rätt!
Så länge bränslet uppfyllder den standard som finns för dieselbränsle så skall du kunna gå skadefri. De kräver ju att du kör på en viss klassning, och då spelar det ingen roll vad det är du kör på så länge den uppfyller den klassningen. Och mig veterligen så är dagens HVO samma klassning som standarddiesel?
Ja, man tycker ju det. Ja den har samma klassning enligt SS/EN. Jag menar verkstan måste ju tappa ur soppan och kemiskt testa den, Preem har ju precis börjat med Diesel med 50% inblandning. Vilket är bra!
Ja jag kommer gå över till HVO100.. Av miljöskäl, man vill ju gärna bidra. Närmaste HVO 100 är OK/Q8 vars bränsle mest är från USA, är det miljövänligt? Väntar på att fler Preem får HVO100 som kommer från Sverige.
#1206533
Elektrikern84 skrev:
Xanthopteryx skrev:
Elektrikern84 skrev:Det snackas mkt om CO2 utsläpp och NoX. Varför godkänner Volvo inte HVO diesel?
En liter bensin 95 okt och en liter Diesel skäpper ut 2,94 kg. En liter HVO släpper ut 0,41 kg. E85 = 1,22 kg men E85 känns ju som att det är på väg ut. Jag har kört HVO i min tjänstebil en VW transporter under lång tid utan några som helst bekymmer. Scanias anställda i Södertälje får nu köra alla sina VAG bilar på HVO vilket måste innebära att VAG är på väg mot ett godkännande. HVO + AdBlue??
Energiinnehållet i HVO är 9440 kWh jmf med Blankdieselns 9880.

Jag tänkte att de fordon som godkänna med HVO borde får berkäna skatten efter de faktiska värdena!!
Nästa år blir HVO 1,22 kr per lite billigare då det helt skattebefrias. Jag är nära på gå helt över med min V90 miljömässigt och ekonomiskt rätt!
Så länge bränslet uppfyllder den standard som finns för dieselbränsle så skall du kunna gå skadefri. De kräver ju att du kör på en viss klassning, och då spelar det ingen roll vad det är du kör på så länge den uppfyller den klassningen. Och mig veterligen så är dagens HVO samma klassning som standarddiesel?
Ja, man tycker ju det. Ja den har samma klassning enligt SS/EN. Jag menar verkstan måste ju tappa ur soppan och kemiskt testa den, Preem har ju precis börjat med Diesel med 50% inblandning. Vilket är bra!
Ja jag kommer gå över till HVO100.. Av miljöskäl, man vill ju gärna bidra. Närmaste HVO 100 är OK/Q8 vars bränsle mest är från USA, är det miljövänligt? Väntar på att fler Preem får HVO100 som kommer från Sverige.
Allt beror väl på ursprunget, men generellt sett så - så länge transporten gått med fartyg, gärna stora fartyg, så är transportdelen av bränslet minimal vad gäller miljöpåverkan. Men går det till hamn i säg Frankrike och sedan lastbilas upp så blir det betydigt sämre.
#1206534
Xanthopteryx skrev:
Elektrikern84 skrev:Det snackas mkt om CO2 utsläpp och NoX. Varför godkänner Volvo inte HVO diesel?
En liter bensin 95 okt och en liter Diesel skäpper ut 2,94 kg. En liter HVO släpper ut 0,41 kg. E85 = 1,22 kg men E85 känns ju som att det är på väg ut. Jag har kört HVO i min tjänstebil en VW transporter under lång tid utan några som helst bekymmer. Scanias anställda i Södertälje får nu köra alla sina VAG bilar på HVO vilket måste innebära att VAG är på väg mot ett godkännande. HVO + AdBlue??
Energiinnehållet i HVO är 9440 kWh jmf med Blankdieselns 9880.

Jag tänkte att de fordon som godkänna med HVO borde får berkäna skatten efter de faktiska värdena!!
Nästa år blir HVO 1,22 kr per lite billigare då det helt skattebefrias. Jag är nära på gå helt över med min V90 miljömässigt och ekonomiskt rätt!
Så länge bränslet uppfyllder den standard som finns för dieselbränsle så skall du kunna gå skadefri. De kräver ju att du kör på en viss klassning, och då spelar det ingen roll vad det är du kör på så länge den uppfyller den klassningen. Och mig veterligen så är dagens HVO samma klassning som standarddiesel?
Ska testa min första tank vid nästa tankning. Kan man minska Co2 med 85% så ska man.
#1206536
Elektrikern84 skrev:
Xanthopteryx skrev:
Elektrikern84 skrev:Det snackas mkt om CO2 utsläpp och NoX. Varför godkänner Volvo inte HVO diesel?
En liter bensin 95 okt och en liter Diesel skäpper ut 2,94 kg. En liter HVO släpper ut 0,41 kg. E85 = 1,22 kg men E85 känns ju som att det är på väg ut. Jag har kört HVO i min tjänstebil en VW transporter under lång tid utan några som helst bekymmer. Scanias anställda i Södertälje får nu köra alla sina VAG bilar på HVO vilket måste innebära att VAG är på väg mot ett godkännande. HVO + AdBlue??
Energiinnehållet i HVO är 9440 kWh jmf med Blankdieselns 9880.

Jag tänkte att de fordon som godkänna med HVO borde får berkäna skatten efter de faktiska värdena!!
Nästa år blir HVO 1,22 kr per lite billigare då det helt skattebefrias. Jag är nära på gå helt över med min V90 miljömässigt och ekonomiskt rätt!
Så länge bränslet uppfyllder den standard som finns för dieselbränsle så skall du kunna gå skadefri. De kräver ju att du kör på en viss klassning, och då spelar det ingen roll vad det är du kör på så länge den uppfyller den klassningen. Och mig veterligen så är dagens HVO samma klassning som standarddiesel?
Ska testa min första tank vid nästa tankning. Kan man minska Co2 med 85% så ska man.
Återkom gärna.
Jag har mest problemet att jag inte ens sett någon mack i rimlig närhet ha något annat än 95, diesel och på sin höjd E85.
#1206678
Elektrikern84 skrev:
Xanthopteryx skrev: Återkom gärna.
Jag har mest problemet att jag inte ens sett någon mack i rimlig närhet ha något annat än 95, diesel och på sin höjd E85.

Vart bor du?
Nordväst om stockholm.
Där jag mest åker, och därmed tankar (inte så förtjust i att ta massa omvägar vilket ju inte heller är så miljövänligt :-p ) så passerar jag mest småmackar, obemannade. Typ Qstar, ST1, DinX, OKQ8 (storlek typ 2 eller 3 pumpar) och den där gule som bytte färg... Jet hette den från början? Och den macken skulle jag tanka på för någon vecka sedan. Men den var borta! :-o Snopen jag blev. Bara en grusplan med lite asfalt kvar. Inte ett spår och då hade den ändå 6 pumpar! Och de hade även bytt hela macken till det där nya namnet som jag som sagt inte minns. Skumt helt klart.
Finns det ingen sida man kan se alla ställen som har HVO?
#1206680
Den här var intressant:

Noteras kan att den amerikanska drivmedelstandarden ASTM D975 (motsvarigheten till EN590 i USA) inte har samma höga minimikrav på densiteten. Den något lägre densiteten på HVO100 är därav inget problem enligt ASTM D975. Därav har en del fordons-/maskintillverkare, innan EN15940 infördes, snabbare kunnat ge positiva besked avseende HVO100-drift via erfarenheter av ASTM D975. Detta kan framledes även vara en möjlighet för de fordons- och maskinleverantörer som ännu inte givit godkännande för HVO100.

Vad står i amerikanska V90-manualen? Den som orkar och har tid att gräva.
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]