Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
#1204801
erikgxx skrev:Har tidigare, när jag höll på och specade, läst mig till att den 6-vxl aut till V90 är nyutvecklad till just
V90 D3. Den har inte funnits till XC60, V70. Fastnade själv för D4 aut.

Från volvos hemsida nov 2016:
Uppdaterad drivlina
Förutom att förbättra uppkopplingsmöjligheterna och säkerheten har Volvo Cars även skapat flera nya varianter av Drive-E-drivlinan som ger en välfungerande balans mellan bränsleekonomi och körbarhet. Den 4-cylindriga D3-dieselmotorn i kombination med en ny manuell 6-stegad växellåda ger en bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km i S90 och koldioxidutsläpp på ner till 114 g/km. En ny 6-stegad automatlåda i kombination med D3-motorn ger koldioxidutsläpp på 114 g/km och 4,3 l/100 km. D3-motorn kan nu även installeras i fyrhjulsdrivna bilar.
Lådan som kommer med den bil jag ska beställa heter AWTF-71SC och den har ju funnits i andra bilar, så då kanske säljaren hade rätt, växellåda och motorn som satt i den "gamla" XC60 som jag provkörde är exakt densamma som jag får i min V90, vilket inte känns upplyftande.

Samtidigt som du skriver så kan man läsa detta: https://www.motormagasinet.se/article/v ... dateringar#
Hur ligger det till egentligen?
av dfa
#1204807
Jag har en V40 CC D3 Aut och en V90 D3 Aut. Båda har samma motor och växel låda (D4204T9/ AWTF-71 SC)
Det är GIGANTISK skillnad i hur de uppför sig och känns, till V90n fördel.
Kör även V90 med 8 växlad VEA ganska ofta och jag tycker inte det är speciellt stor skillnad mellan 8 och 6-växlad automatlåda i V90.
Har även kört V70 5-cyl med 6 växlad aut och det var heller ingen trevlig upplevelse.

Så: Tummen upp för V90 med 6-växlad automat från min sida, hade lätt köpt en ny. Märker inte speciellt stor skillnad mot 8-växlad alls. Tycker Volvo har gjort ett grymt jobb med drivlinan. Kan inte tro att det är samma komponenter som sitter i tidigare modeller.
av Ugglas
#1204809
dfa skrev:Jag har en V40 CC D3 Aut och en V90 D3 Aut. Båda har samma motor och växel låda (D4204T9/ AWTF-71 SC)
Det är GIGANTISK skillnad i hur de uppför sig och känns, till V90n fördel.
Kör även V90 med 8 växlad VEA ganska ofta och jag tycker inte det är speciellt stor skillnad mellan 8 och 6-växlad automatlåda i V90.
Har även kört V70 5-cyl med 6 växlad aut och det var heller ingen trevlig upplevelse.

Så: Tummen upp för V90 med 6-växlad automat från min sida, hade lätt köpt en ny. Märker inte speciellt stor skillnad mot 8-växlad alls. Tycker Volvo har gjort ett grymt jobb med drivlinan. Kan inte tro att det är samma komponenter som sitter i tidigare modeller.
Låter mer betryggande
av LViken
#1204815
Jag har en V90 D3 dvs den sexstegade automaten. Har kört 1000 mil, 30 % stadskörning. Jag bor i GBG-området. Har nästan aldrig tung fot på gasen utan mer åt glidarkörning upp till hastighetsgränsen plus tio km. Jag känner inte av att lådan växlar. Har varit ute för en gång att lådan velade och inte kunde bestämma sig om vilken växel. Det var dock på en 30-sträcka. Har även testat vid resa 80 mil motorväg i Danmark i vänsterfil (följa trafikrytmen) med hårda accelerationer från spannet 120-140 km/tim på körprogrammen Comfort och Active. Då märker man ju av att lådan växlar men ändå med bra komfort. De få gångerna med kökörning i stan så kör jag mest automatlådan manuellt. Kan då via vald växel lättare anpassa avståndet till framförvarande bil, har lite mer motorbroms och får en bättre och jämnare körning än att köra fram och bromsa hela tiden. Detta är min upplevelse av sexstegade lådan.
av CarlRo
#1204818
LViken skrev:Jag har en V90 D3 dvs den sexstegade automaten. Har kört 1000 mil, 30 % stadskörning. Jag bor i GBG-området. Har nästan aldrig tung fot på gasen utan mer åt glidarkörning upp till hastighetsgränsen plus tio km. Jag känner inte av att lådan växlar. Har varit ute för en gång att lådan velade och inte kunde bestämma sig om vilken växel. Det var dock på en 30-sträcka. Har även testat vid resa 80 mil motorväg i Danmark i vänsterfil (följa trafikrytmen) med hårda accelerationer från spannet 120-140 km/tim på körprogrammen Comfort och Active. Då märker man ju av att lådan växlar men ändå med bra komfort. De få gångerna med kökörning i stan så kör jag mest automatlådan manuellt. Kan då via vald växel lättare anpassa avståndet till framförvarande bil, har lite mer motorbroms och får en bättre och jämnare körning än att köra fram och bromsa hela tiden. Detta är min upplevelse av sexstegade lådan.
Vad har du för bränsleförbrukning
Användarvisningsbild
av ersj
#1204832
Är det inte den 8 växlade lådan i XC60 D3 (och även i V60 CC)?

Jag har en V90 D3 aut som jag kört 500 mil och är nöjd med den. Enda gången den kan upplevas lite "slirig" och att den växlar lite sent är när bilen är kall så det är väl för att få upp temeraturen i lådan snabbare. Jag har kört den på mellan 0,5 och 0,6 med runt 70% landsväg.

När jag beställde bilen fanns inte T4 att beställa men om jag skulle lägga beställning idag skulle det nog kunnat bli en T4 då jag inte kör så långt per år och när man då dessutom får den 8 växlade lådan och en tystare motor. Men jag är mycket nöjd med min D3, klart piggare än vad jag trodde. Provade en V90 D3 man innan beställning och tycker den upplevs piggare med aut
av LViken
#1204899
Hej CarlRo, har sett andra trådar om bränsleförbrukning på det här forumet men som svar på din direkta fråga.

Första tusen mils snittförbrukning är 0,57 lit/mil. Blandad körning 80 %, resten landsväg, långkörning samt lite släpvagnskörning. Körprogrammet har varit Comfort 70 % Eco knappt 30 % och något på Active.

Danmarksresan i mitt tidigare inlägg hade ett snitt på 0,62 lit/mil. Då Comfort 50 % och Active 50 %. Tre personer och packning i bilen.

Enskilda lite längre lugnare landsvägssträckor visar datorn ner till cirka 0,43 lit/mil.

Nu har jag passerat 1000 mil och mäter inte bränsleförbrukningen längre.
av Linqid
#1204911
Oldman99 skrev:Inte kört V90 med 6 stegade lådan men jag gillar den inte alls i gamla xc60 och v70. Om du väljer D3 med AWD får du den modernare 8 stegade lådan. Den växlar jättefint.
troubleshooter skrev:Jag har aldrig gillat Volvos 6-växlade automater, tycker inte att de har växlat smidigt, upplevt de som lite grovai sitt uppträdande, men har ingen erfarenhet av V90.
Den 6-stegade lådan som sitter i en ny V90 är nyutvecklad och kan inte jämföras med den 6-stegade i äldre årsmodeller av XC60 och V70.

Har tidigare läst att många kallar den äldre för "Geartronic", vilket också bidrar till förvirringen då även den nya heter så. Det är helt enkelt Volvos namn för konventionella automatlådor.
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1205045
Jag har den 6-stegade lådan i en D3 Business. Bor du runt Göteborg är du välkommen på en provkörning om du vill.

Jag upplever inte alls någon slöhet i bilen men det skall tilläggas att jag antingen kör i köer, småvägar med maxhastighet 70 eller farthållare i 120 :)

Min bil drar 5,99L/100km enligt Road Trip (fyller i när jag tankar, hur mycket och aktuell KM på bilen).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1205070
I Stockholm rullar det ett stort antal D3 aut som taxi, så de lär nog fungera tillfredsställande.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]