T8 charge

Volvo XC90 (15-), S90/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: T8 charge

Inläggav swed ons 11 okt 2017, 17:11

Min laddar också ganska fort,
så dom siffrorna stämmer säkert,
MEN förbrukningen tror jag inte stämmer.

Min bil har både SAVE och CHARGE läge,
men SAVE gör bara att den knappt använder batteriet (för att spara det till senare tillfälle).
XC70 D4 AWD -15
Audi S4 -06
V60 T6 (Polestar) -11 (såld)
Användarvisningsbild
swed
Däckkrängare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 25 nov 2013, 07:39
Kör: XC70 D4 AWD -15



Re: T8 charge

Inläggav chezENGH tor 12 okt 2017, 21:59

Min lader også ganske fort. Sist helg kjørte jeg fra Sunnmøre til Fredrikstad, 655 km og 10 timer.
Bild
Turen gikk over to fjelloverganger med største høyde på 1342 moh. Jeg startet med fullt batteri, men valgte SAVE når det var 20 km restverdi.
Når jeg likevel måtte bruke mye bensin i stigninger byttet jeg til CHARGE. Da ladet jeg uten at jeg brukte mer bensin. Merket meg også at jeg ikke fikk momentanforbruket til å gå over 25 l/100 km, selv i kraftige stigninger.
Og nedover ladet jeg med «B». Totalt regenererte jeg 17,5 kWh de siste 460 km av turen som gikk over den siste fjellovergangen (Valdresflya).
Jeg har også god erfaring med å kjøre i CHARGE på motorvei i 110 km/t.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
chezENGH
Halkkörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 16 aug 2017, 21:37

Re: T8 charge

Inläggav chucky72 fre 13 okt 2017, 14:43

Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
chucky72
Övningskörning
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 25 mar 2005, 12:15

Re: T8 charge

Inläggav barcusmrandt sön 15 okt 2017, 21:12

chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Nej klart att bensinförbrukningen går upp när man kör med charge. Frågan här är om man får fler mil ut av att ladda batteriet med charge, och så köra på el, än om man inte gör det och bara kör på bensin. Alltså: 1) Bensinförbrukning utan charge vs bensinförbrukning med charge och så el range. Personlilgen upplever jag inte att bensinförbrukningen dubblas när man kör med charge. Dvs det lönar sig. Men jag håller fortfarande på att testa detta, och vill gärna ha inspel från andra också för att jämföra.
V90 T8 Inscription
barcusmrandt
Olja under naglarna
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 23 feb 2017, 10:25

Re: T8 charge

Inläggav Xanthopteryx sön 15 okt 2017, 21:25

barcusmrandt skrev:
chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Nej klart att bensinförbrukningen går upp när man kör med charge. Frågan här är om man får fler mil ut av att ladda batteriet med charge, och så köra på el, än om man inte gör det och bara kör på bensin. Alltså: 1) Bensinförbrukning utan charge vs bensinförbrukning med charge och så el range. Personlilgen upplever jag inte att bensinförbrukningen dubblas när man kör med charge. Dvs det lönar sig. Men jag håller fortfarande på att testa detta, och vill gärna ha inspel från andra också för att jämföra.

Ta extremfallet: Du står stilla in en kö. Din förbrukning per mil är oändligt hög. Batteriet laddas också. Du tjänar definitivt mer sträcka på det mot om du inte laddar.
Förbrukningen per mil blir dock inte 2 x oändligheten.
Xanthopteryx
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 765
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 08:35

Re: T8 charge

Inläggav NorskT8 sön 15 okt 2017, 22:39

chezENGH skrev:Min lader også ganske fort. Sist helg kjørte jeg fra Sunnmøre til Fredrikstad, 655 km og 10 timer.

Turen gikk over to fjelloverganger med største høyde på 1342 moh. Jeg startet med fullt batteri, men valgte SAVE når det var 20 km restverdi.
Når jeg likevel måtte bruke mye bensin i stigninger byttet jeg til CHARGE. Da ladet jeg uten at jeg brukte mer bensin. Merket meg også at jeg ikke fikk momentanforbruket til å gå over 25 l/100 km, selv i kraftige stigninger.
Og nedover ladet jeg med «B». Totalt regenererte jeg 17,5 kWh de siste 460 km av turen som gikk over den siste fjellovergangen (Valdresflya).
Jeg har også god erfaring med å kjøre i CHARGE på motorvei i 110 km/t.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge


Som andre skriver er det fysisk umulig å lade vha CHARGE uten å bruke mer bensin.

Ang 25 l/100 km så oppfatter jeg det som den maksimale verdien måleren kan vise (av en eller annen grunn), snarere enn det maksimale forbruket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
NorskT8
Halkkörning
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 25 feb 2016, 12:40

Re: T8 charge

Inläggav barcusmrandt mån 16 okt 2017, 08:17

Ok ska försöka styra den här tråden tillbaks on track :) Ni som faktiskt har en T8: hur hög bensinförbrukning upplever ni när ni kör på charge?
V90 T8 Inscription
barcusmrandt
Olja under naglarna
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 23 feb 2017, 10:25

Re: T8 charge

Inläggav phantomblot mån 16 okt 2017, 12:34

Det er vel en grei måte å teste dette på:

1. Kjør ut all el på batteriet (så langt det går da).
2. Dra på en bensinstasjon ved en landevei med lite stigninger, kryss og trafikk.
3. Fyll tanken, sett bilen i charge og kjør med cruisekontroll satt til fartsgrensen. Kjør til batteriet er fulladet.
4. Snu og kjør tilbake til bensinstasjonen.
5. Fyll tanken og noter ned hvor mye bensin du har brukt.
6. Sett bilen i Hold og kjørt nøyaktig samme strekningen frem og tilbake.
7. Fyll tanken og noter ned hvor mye bensin du har brukt.

Differansen skal da være ChargeRun-HoldRun+Noise = Forbrukt for å lade batteriet (jeg tipper 5l) (Noise vil da være situasjoner hvor du har satt bilen i Hold, men den allikvel kjører på el, forskjeller i kjøring, vind, topologi etc. )

(Edit: Ser at det ikke blir like lett nei. Man får jo regen inn ved ChargeRun. Altså bør turen være en lang oppoverbakke)
phantomblot
Halkkörning
 
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 15:39

Re: T8 charge

Inläggav barcusmrandt mån 16 okt 2017, 16:29

Ja om nån orkar göra allt det så hade ju det varit fint :) Under tiden har jag varit ute och testat lite. 80km/h på cruise control, helt flat motorväg. Momentanförbrukningen visar 7,8l/100km utan charge, och mellan 12,8 och 13,3l/100km med charge. Jag laddar fullt på ca 50km vilket ger en förbrukning på ca 6,1l/100km sen när batteriet är fulladdat och jag slår över på ren el. Inte mycket vinst med andra ord men kanske lite grann iaf. Det verkar iaf inte som om förbrukningen drar iväg på det här sättet.
V90 T8 Inscription
barcusmrandt
Olja under naglarna
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 23 feb 2017, 10:25

Re: T8 charge

Inläggav XC90_Executive tis 17 okt 2017, 04:30

Testade igår. 110km/h på farthållaren och slog på charge. Då ökade förbrukningen till 1,2-1,3. Laddade faktiskt ganska snabbt.

Jag upplevde att den drog mer tidigare, med charge aktiverat.

Gäller XC90 T8.
Användarvisningsbild
XC90_Executive
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 7240
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 18:46

Re: T8 charge

Inläggav barcusmrandt tis 17 okt 2017, 07:46

XC90_Executive skrev:Testade igår. 110km/h på farthållaren och slog på charge. Då ökade förbrukningen till 1,2-1,3. Laddade faktiskt ganska snabbt.

Jag upplevde att den drog mer tidigare, med charge aktiverat.

Gäller XC90 T8.

Vad drog den innan du slog på charge?
V90 T8 Inscription
barcusmrandt
Olja under naglarna
 
Inlägg: 415
Blev medlem: tor 23 feb 2017, 10:25

Re: T8 charge

Inläggav XC90_Executive tis 17 okt 2017, 10:22

Ca 0,9 utan charge.
Användarvisningsbild
XC90_Executive
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 7240
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 18:46

T8 charge

Inläggav chezENGH lör 21 okt 2017, 23:40

chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Jeg er ikke uenig i at CHARGE bruker ekstra drivstoff i utgangspunktet. Dette temaet er såpass nytt for de fleste at jeg mener det er viktig å dele på erfaringene våre.
Jeg stusser over å aldri kunne lese av et høyere momentanforbruk enn 25,0 l/100km, selv ved CHARGE.
Et annet spørsmål er hvordan charge faktisk fungerer? Er det en egen «lademotor» eller økes turtallet på hovedmotor?
chezENGH
Halkkörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 16 aug 2017, 21:37

Re: T8 charge

Inläggav Funk sön 22 okt 2017, 07:46

Et annet spørsmål er hvordan charge faktisk fungerer? Er det en egen «lademotor» eller økes turtallet på hovedmotor?


Din ISG (Integrated Starter/Generator) jobbar på max och ger ett högre motstånd på vevaxeln och därmed också högre förbrukning. ISG kallas ibland även C-ISG och då står C för "crankshaftmounted"

Om jag minns rätt så kan man aldrig vinna på att använda "Charge" vare sig ekonomiskt eller miljömässigt, det är en ren nödlösning. Strömmen som generas är både dyrare och smutsigare än vad som finns i stort sett alla vägguttag världen över..
Behöver man ha ström i batteriet i slutet på en resa bör man använda "save/hold" istället.

/Thomas
Insert punchline here !_____________________________
Användarvisningsbild
Funk
Volvonörd
 
Inlägg: 5102
Blev medlem: sön 01 apr 2007, 18:55
Ort: Göteborg
Kör: Svinfort !!

Re: T8 charge

Inläggav Xanthopteryx sön 22 okt 2017, 08:46

Funk skrev:
Et annet spørsmål er hvordan charge faktisk fungerer? Er det en egen «lademotor» eller økes turtallet på hovedmotor?


Din ISG (Integrated Starter/Generator) jobbar på max och ger ett högre motstånd på vevaxeln och därmed också högre förbrukning. ISG kallas ibland även C-ISG och då står C för "crankshaftmounted"

Om jag minns rätt så kan man aldrig vinna på att använda "Charge" vare sig ekonomiskt eller miljömässigt, det är en ren nödlösning. Strömmen som generas är både dyrare och smutsigare än vad som finns i stort sett alla vägguttag världen över..
Behöver man ha ström i batteriet i slutet på en resa bör man använda "save/hold" istället.

/Thomas


Den frågan är nog rät komplex.
Låt oss anta två ytterligheter:

1. Du står på tomgång och laddar batteriet. Sedan använder du elen till att köra i normalfart, 70 typ, på planmark.

2. Du kör i ett för motorn helt optimalt varvtal och laddar och nyttjar då motorns effekt optimalt (en motor är som snålat vid en viss belastning vid ett visst varvtal). Sedan använder du elen för den tröstlösa stadstrafiken, typ Essingeleden klockan 16:30. Det kryper fram. Stopp, start, lite acceleration, stopp, kryp, ...

Alternativ 1 = definitivt inte optimalt ur någon synvinkel.

Alternativ 2 = Definitivt potentiellt effektivt. Du plockar el från förbränningsmotorn under optimala förhållanden och nyttjar el i tillfällen då förbränningsmotorn är rent ut sagt värdelös.

Ekonomiskt jämfört med ladda i eluttag? Sannolikt inte med dagens elpriser.
Miljömässigt bättre? Tja, det beror på var din el kommer ifrån. Orenade kolkraftverk i europa eller optimerad solkraft?
Xanthopteryx
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 765
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 08:35



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo XC90 (15-), S90/V90 (16-)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jonathan81 och 11 gäster