Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199022
Någon som har erfarenhet av däck med skumgummi/dämpmaterial i däcken och kört eller kör med det?
Vad jag kunnat lista ut så finns Continental Conti Silent och kanske Michelin Pilot Sport 3?
Hittar väldigt lite på nätet..
Jag läst här någonstans på forumet men hittar inte..
Någon som vet något eller var man kan få info eller köpa?
Senast redigerad av 1 trumskolan, redigerad totalt 0 gånger.
#1199244
Det här med däck och ljud är en svår sak. Jag har sett tester där V90 med 20" är tystare än alla konkurrenter (tyska auto motor & sport), jag har också sett tester där den anses bullrig. Samma med nya E-klass. Den tystaste bil tyska ams har mätt upp är en BMW 525i-04, 66dB i 160, tystare än Maybach och S-klass... vilket såklart inte stämmer... tror inte de där dämpmattorna gör nån dramatisk skillnad, eller så blir däcken mycket tyngre, om det varit enkelt skulle alla ha haft det för länge sen...
av dfa
#1199297
Perra83 skrev:Finns dessa dämpande material i mindre däck som 19"?
Jag *tror* att de Michelin däck som är märkta med "Acoustic" skall ha dämpningen.
https://www.michelinman.com/US/en/why-m ... ology.html
Har dessa 19" på min V90 http://www.frosogummi.se/dack/sommardac ... ommardack-
Tycker i vilket fall att de är tysta så har inget att klaga på där.

Sedan är det ju det där med att däcken är vara VOL märkta från fabrik, något som jag tror kom ungefär samtidigt första SPA bilarna.
Så jag *tror* att VOL märkta däck av större dimenstion ( en gissning, 19" och uppåt?) skall ha akustikskum.

Krängde däremot av mina VOL märkta 17" Conti PremiumContact5 sommardäck som kom med bilen för att sälja och sätta vinterdäck på samma fälgar och de däcken hade inte akustikskum inuti sig, så bara VOL märkningen verkar inte vara någon garanti för det. Iallafall inte på 17".
Skrev i någon annan del av forumet att jag mer tror att VOL märkningen är ett sätt att kunna sälja "originaldäck" än något annat...
men om man är petig är det VOL märkta däck man skall köpa.
#1199384
trumskolan skrev:Någon som har erfarenhet av däck med skumgummi/dämpmaterial i däcken och kört eller kör med det?
Vad jag kunnat lista ut så finns Continental Conti Silent och kanske Michelin Pilot Sport 3?
Hittar väldigt lite på nätet..
Jag läst här någonstans på forumet men hittar inte..
Någon som vet något eller var man kan få info eller köpa?
Det satt i de originalmonterade Pirellidäcken 20¨. Eftersom jag haft (har fortfarande vibrationsproblem runt 110-130 km/h) så började man med att noga kolla igenom däcken först. 2 av Pirellidäcken var inte ¨runda¨ inom toleransen samt att ena dämpningsmaterialet, såg ut som skumgummi, och satt löst...

Efter en del turer fick jag sen Michelin och inget jag ångrar, de är lika tyst (lr bullriga) utan dämpmassan i Pirelli..
#1200749
Däck märkta VOL är däck gjorda för Volvo och dessa har nödvändigtvis inte dämpmatrial i sig..
Prielli har däck som är 18 med dämpning.
Jag skall kolla dem imorgon på bilia.
Dock jäkligt dyra. 11000 för 4 däck :(
På bilia kallade dom dessa "silencer"
Dessa skall göra att ljudet inte transporterar in i bilen på samma sätt. Ludet i db är ju mätt utifrån och där är inte däcken extremt tysta..
Jag har 245/45-18 PRIMACY 3 green X 71 db och dom står jag inte ut med på motorväg...
Finns ju däck utan dämpmassa som har 67-68 db i mätvärde.
Kanske hugger något av dessa.
Hittar ingen riktig info eller test av Pirelli däcken..

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]