Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
#1191831
Är det någon som har installerat Apple CarPlay i efterhand men som bara har en USB port?

Enligt Upplands Motor går inte det utan du måste ha två USB portar från början.

Please; upplys mig :-)
av DonutTony
#1191848
PelleTh skrev:Hmm...

Jag har en V90 MY2017
Skall finnas även till V90 MY17:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 98626/2017

Men man får ingen extra USB, utan precis som på XC90 så får man endast en USB kontakt.
Se text från Volvo:"Eftermarknadens Apple CarPlay innehåller inte fabrikslösningens USB-hub."

Tror bara det är en programvara som läggs in, har för mig att det var billigt att eftermontera 2-3000:- som jag minns det?
Har själv eftermonterat det på min XC90.
av PelleTh
#1191857
När man läser i tillbehörskatalogen framgår det ju inte att man måste ha två USB-uttag från början för att detta ska fungera.

Har fått svar från Volvo Support som skriver följande:

Hej Pelle

Tack för ditt mail
Man måste ha två USB portar för Apple Car play och detta kan tyvärr inte eftermonteras.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1191861
Jag har också eftermonterat detta. Kostade ett par tusen och jag saknar inte dubbla usb-portar alls.
av PelleTh
#1191871
Ok, men du har alltså bara en port i mittkonsolen och har "eftermonterat" med mjukvara?

Var gjorde du det någonstans?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1191895
PelleTh skrev:Ok, men du har alltså bara en port i mittkonsolen och har "eftermonterat" med mjukvara?

Var gjorde du det någonstans?
Precis så.
Detta var på BraBil i december -16.
av EssDee
#1191942
Det är inga problem att efterinstallera Carplay. Skillnaden mellan att beställa bilen med Carplay och eftermontera det är just antalet USB-portar.
Det fungerar fint att sätta en usbhub så får du flera usbkontakter och då kan du ha flera USB-minnen och telefon inkopplat samtidigt. När du lyssnar på musik från USB-minne kan du enkelt byta mellan olika minnen på touchdisplayen. Även laddning av telefonen fungerar genom usbhuben. Exempel på usbhub som fungerar: https://www.dustin.se/product/501082653 ... male-black
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1191999
Jag har ”eftermonterat” CarPlay med bara ett USB-uttag. Ska dock säga att jag använder det väldigt sällan då den måste sitta ansluten med sladd för att det ska funka. Plus att jag upplever att ljudet blir bättre i Spotify-appen direkt i bilen.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]