Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1173868
Spid3r skrev:
Robbi skrev:
Spid3r skrev:Ringde idag ett par större verkstäder (en i Stockholmsområdet och en i södra halvan av landet) och frågade om det finns liknande rapporter på det här med vibrationer...båda verkstäder bekräftar att det är ett välkänt problem. Ena av tekniker pratade om problemet med Pirelli däck och den andra nämnde att "vibrationsproblemet" är ett pågående ärende hos Volvo...där Volvo råder kunder som upplever problemet med vibrationer på S-V90 bilar att ställa däcktryck till 2.4 bar men att Volvo jobbar med att åtgärda detta problem genom mjukvaran framöver (enligt honom uppstår vibrationerna vid ett visst varvtal (jag antar runt 1700-1900 varv, då jag kände vibrationerna som tydligast).
Hm, det lät trovärdig så jag valde snabbt och rappt att testa detta...så jag gjorde nu precis en snabbtest och kan säga att vibrationerna har minskat, de finns lite fortfarande men mindre.
Kan också tillägga att mina sommardäck (senaste 6-7 år) är ställda på 2.9 bar så jag fick sänka trycket till 2.4 bar.

Kan någon annan testa detta också och komma med ett ulåtande? Tacksam på förhand :)
Det låter ju i så fall som att vibrationer kommer från motorn och något med motorfästen? Konstigt. Kan det vara en viss motor som är boven i dramat. Vilka motorer har ni som har vibrationer?

Min är D4 2WD.

Det skulle vara kul om det är fler som vill testa att sänka däcktryck till 2.4bar och provköra lite på motorvägen...
Min har gått över 500 mil och inte vibrationer mer än att man känner vägen ganska bra, vilket i sin tur är V90 CC signum. Den är hårt satt i fjädringen. Vibrationer för mig är typ skakningar som är ihållande, kommer vid en viss hastighet och håller i sig och försvinner när man byter hastighet. De är "långsamma i takt" och ökar långsamt men blir desto mer starkare vid högre hastighet. Det är en indikation om obalans i däck eller upphängning.

Jag har märkt att underlaget och det faktum att bilen är känslig för underlag, i sig skapar att det känns i ratten och naturligtvis ökar ju högre fart man har. Jag har också märkt att underlaget känns om man har ratten justerad att vara mer utdragen, underlaget förlänger känsligheten och sätter rattstången i rörelse.

Jag lutar åt att en del kanske som läser denna tråd börjar leta efter vibrationer. Då bilen är vägkänslig med sitt hårda chassi, känner man också vibrationer. Fast då bör man tänka på hur obalanserade däck känns och kanske har man inte upplevt det? Då är det inte svårt att ta vägkänsligheten för vibrationer. Fast är det stora långsamma svängningar, som obalans skapar eller snabba och som blir snabbare ju fortare man kör? Det sistnämnda låter mer som vägkänslighet och hur vägkänsligt som är normalt, är en ytterligare fråga.

Man får nästan provköra andra bilar av samma modell. Det gjorde jag och blev med det klar att min bil är "normal", visserligen mer känslig än jag kanske hade velat, med tanke på vanan att köra mjuka V70-serien, men ändå fördelen att det inte gungar och och kränger vid snabb fart samt vid kurva.

Jag skulle vilja att alla testar att skjuta in ratten i bottenläge, justera stolen efter det, känner om det är snabba eller långsamma skakningar. Blir de snabbare ju högre fart eller har de samma hastighet? Känns vibrationerna så ratten går upp och ner när man sätter fingrarna längst upp på ratten, fingrarna horisontellt över ratten, framvagn som vibrerar, eller vertikalt, fingrarna rakt på ratten med fingrarna pekandes rakt upp, bakvagnen.
Användarvisningsbild
av EjS
#1173872
Spid3r skrev:Ringde idag ett par större verkstäder (en i Stockholmsområdet och en i södra halvan av landet) och frågade om det finns liknande rapporter på det här med vibrationer...båda verkstäder bekräftar att det är ett välkänt problem. Ena av tekniker pratade om problemet med Pirelli däck och den andra nämnde att "vibrationsproblemet" är ett pågående ärende hos Volvo...där Volvo råder kunder som upplever problemet med vibrationer på S-V90 bilar att ställa däcktryck till 2.4 bar men att Volvo jobbar med att åtgärda detta problem genom mjukvaran framöver (enligt honom uppstår vibrationerna vid ett visst varvtal (jag antar runt 1700-1900 varv, då jag kände vibrationerna som tydligast).
Hm, det lät trovärdig så jag valde snabbt och rappt att testa detta...så jag gjorde nu precis en snabbtest och kan säga att vibrationerna har minskat, de finns lite fortfarande men mindre.
Kan också tillägga att mina sommardäck (senaste 6-7 år) är ställda på 2.9 bar så jag fick sänka trycket till 2.4 bar.

Kan någon annan testa detta också och komma med ett ulåtande? Tacksam på förhand :)
Minns att man gjorde en uppdatering i mjukvaran i växellådan när xc60 kom. Helt plötsligt fanns inte lock-up i 5:an innan 1600 varv. Tidigare var det 1200 varv liksom de andra växlar.

Visst man kan fixa egensvängningar på det sättet även om problemet inte finns i motor och växellåda fast det är ju symptombehandling. Obalancen finns kvar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Xanthopteryx
#1173898
Robbi skrev:
Spid3r skrev:

Min har gått över 500 mil och inte vibrationer mer än att man känner vägen ganska bra, vilket i sin tur är V90 CC signum. Den är hårt satt i fjädringen. Vibrationer för mig är typ skakningar som är ihållande, kommer vid en viss hastighet och håller i sig och försvinner när man byter hastighet. De är "långsamma i takt" och ökar långsamt men blir desto mer starkare vid högre hastighet. Det är en indikation om obalans i däck eller upphängning.

Jag har märkt att underlaget och det faktum att bilen är känslig för underlag, i sig skapar att det känns i ratten och naturligtvis ökar ju högre fart man har. Jag har också märkt att underlaget känns om man har ratten justerad att vara mer utdragen, underlaget förlänger känsligheten och sätter rattstången i rörelse.

Jag lutar åt att en del kanske som läser denna tråd börjar leta efter vibrationer. Då bilen är vägkänslig med sitt hårda chassi, känner man också vibrationer. Fast då bör man tänka på hur obalanserade däck känns och kanske har man inte upplevt det? Då är det inte svårt att ta vägkänsligheten för vibrationer. Fast är det stora långsamma svängningar, som obalans skapar eller snabba och som blir snabbare ju fortare man kör? Det sistnämnda låter mer som vägkänslighet och hur vägkänsligt som är normalt, är en ytterligare fråga.

Man får nästan provköra andra bilar av samma modell. Det gjorde jag och blev med det klar att min bil är "normal", visserligen mer känslig än jag kanske hade velat, med tanke på vanan att köra mjuka V70-serien, men ändå fördelen att det inte gungar och och kränger vid snabb fart samt vid kurva.

Jag skulle vilja att alla testar att skjuta in ratten i bottenläge, justera stolen efter det, känner om det är snabba eller långsamma skakningar. Blir de snabbare ju högre fart eller har de samma hastighet? Känns vibrationerna så ratten går upp och ner när man sätter fingrarna längst upp på ratten, fingrarna horisontellt över ratten, framvagn som vibrerar, eller vertikalt, fingrarna rakt på ratten med fingrarna pekandes rakt upp, bakvagnen.
På din beskrivning låter det nästan som självsvängning. Att bilens egen frekvens oturligt sammanfaller med vägens ojämnheter.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1173998
Xanthopteryx skrev:
Robbi skrev:
Spid3r skrev:

Min har gått över 500 mil och inte vibrationer mer än att man känner vägen ganska bra, vilket i sin tur är V90 CC signum. Den är hårt satt i fjädringen. Vibrationer för mig är typ skakningar som är ihållande, kommer vid en viss hastighet och håller i sig och försvinner när man byter hastighet. De är "långsamma i takt" och ökar långsamt men blir desto mer starkare vid högre hastighet. Det är en indikation om obalans i däck eller upphängning.

Jag har märkt att underlaget och det faktum att bilen är känslig för underlag, i sig skapar att det känns i ratten och naturligtvis ökar ju högre fart man har. Jag har också märkt att underlaget känns om man har ratten justerad att vara mer utdragen, underlaget förlänger känsligheten och sätter rattstången i rörelse.

Jag lutar åt att en del kanske som läser denna tråd börjar leta efter vibrationer. Då bilen är vägkänslig med sitt hårda chassi, känner man också vibrationer. Fast då bör man tänka på hur obalanserade däck känns och kanske har man inte upplevt det? Då är det inte svårt att ta vägkänsligheten för vibrationer. Fast är det stora långsamma svängningar, som obalans skapar eller snabba och som blir snabbare ju fortare man kör? Det sistnämnda låter mer som vägkänslighet och hur vägkänsligt som är normalt, är en ytterligare fråga.

Man får nästan provköra andra bilar av samma modell. Det gjorde jag och blev med det klar att min bil är "normal", visserligen mer känslig än jag kanske hade velat, med tanke på vanan att köra mjuka V70-serien, men ändå fördelen att det inte gungar och och kränger vid snabb fart samt vid kurva.

Jag skulle vilja att alla testar att skjuta in ratten i bottenläge, justera stolen efter det, känner om det är snabba eller långsamma skakningar. Blir de snabbare ju högre fart eller har de samma hastighet? Känns vibrationerna så ratten går upp och ner när man sätter fingrarna längst upp på ratten, fingrarna horisontellt över ratten, framvagn som vibrerar, eller vertikalt, fingrarna rakt på ratten med fingrarna pekandes rakt upp, bakvagnen.
På din beskrivning låter det nästan som självsvängning. Att bilens egen frekvens oturligt sammanfaller med vägens ojämnheter.
Ja, det är nog så på min bil, inget fel men känslig för underlag helt enkelt. Nu har jag dessutom vant mig och tänker inte på det.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1175967
Så jäkla besviken... ??:-/
Efter ytterligare tjat på Volvoåterförsäljaren fick jag lämna in bilen på verkstaden för att de ska ytterligare en gång kolla det där med vibrationerna...bilen skulle vara där i två dagar, gör inte så mycket tänkte jag, bara vibrationerna försvinner.
Strax innan 16 idag, nyfiken och hoppfull ringer jag till verkstaden, och få smäll i ansiktet "tyvärr går inte detta att åtgärda, produkt egenskap"...fasen det är åt helvete. Mecken säger att de flesta exemplar S/V90 har det problemet men som sagt de flesta accepterar eller inte störs av det. Ingen lösning från Volvo.

Hur har det gått för er andra?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1175999
Dom kan glömma att låta det gå under produktegenskap. Tråkigt att du ska behöva tjata om det dock, riktigt dålig service och framförallt förhållningssätt.
av Xanthopteryx
#1176005
Spid3r skrev:Så jäkla besviken... ??:-/
Efter ytterligare tjat på Volvoåterförsäljaren fick jag lämna in bilen på verkstaden för att de ska ytterligare en gång kolla det där med vibrationerna...bilen skulle vara där i två dagar, gör inte så mycket tänkte jag, bara vibrationerna försvinner.
Strax innan 16 idag, nyfiken och hoppfull ringer jag till verkstaden, och få smäll i ansiktet "tyvärr går inte detta att åtgärda, produkt egenskap"...fasen det är åt helvete. Mecken säger att de flesta exemplar S/V90 har det problemet men som sagt de flesta accepterar eller inte störs av det. Ingen lösning från Volvo.

Hur har det gått för er andra?
Ut och provkör likadana. Flera. Notera regnummer och hur de beter sig. Hur ser utfallet ut? Återgå till verkstad och påtala att såhär ser det ut i verkligheten. Om då hittar majoriteten felfria så bara hänvisa dit ock kräv att din skall vara likadan.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1176027
Xanthopteryx skrev:
Spid3r skrev:Så jäkla besviken... ??:-/
Efter ytterligare tjat på Volvoåterförsäljaren fick jag lämna in bilen på verkstaden för att de ska ytterligare en gång kolla det där med vibrationerna...bilen skulle vara där i två dagar, gör inte så mycket tänkte jag, bara vibrationerna försvinner.
Strax innan 16 idag, nyfiken och hoppfull ringer jag till verkstaden, och få smäll i ansiktet "tyvärr går inte detta att åtgärda, produkt egenskap"...fasen det är åt helvete. Mecken säger att de flesta exemplar S/V90 har det problemet men som sagt de flesta accepterar eller inte störs av det. Ingen lösning från Volvo.

Hur har det gått för er andra?
Ut och provkör likadana. Flera. Notera regnummer och hur de beter sig. Hur ser utfallet ut? Återgå till verkstad och påtala att såhär ser det ut i verkligheten. Om då hittar majoriteten felfria så bara hänvisa dit ock kräv att din skall vara likadan.
Grejen är tom min polare som är duktig Volvo-meck och som har själv felsökt bilen säger det. Det finns inga (riktiga) åtgärder som Volvo har noterat i systemet. Det verkstaden kan göra är att felsöka med hjul och rapportera dessa fel in i systemet. Det gäller att fler påtalar samma symptomer till sina verkstäder om Volvo ska ta fram några åtgärder.
Därför är lite min förhoppning att fler här känner till felet och anmäler till sina verkstäder.
av Xanthopteryx
#1176036
Spid3r skrev:
Xanthopteryx skrev:
Spid3r skrev:Så jäkla besviken... ??:-/
Efter ytterligare tjat på Volvoåterförsäljaren fick jag lämna in bilen på verkstaden för att de ska ytterligare en gång kolla det där med vibrationerna...bilen skulle vara där i två dagar, gör inte så mycket tänkte jag, bara vibrationerna försvinner.
Strax innan 16 idag, nyfiken och hoppfull ringer jag till verkstaden, och få smäll i ansiktet "tyvärr går inte detta att åtgärda, produkt egenskap"...fasen det är åt helvete. Mecken säger att de flesta exemplar S/V90 har det problemet men som sagt de flesta accepterar eller inte störs av det. Ingen lösning från Volvo.

Hur har det gått för er andra?
Ut och provkör likadana. Flera. Notera regnummer och hur de beter sig. Hur ser utfallet ut? Återgå till verkstad och påtala att såhär ser det ut i verkligheten. Om då hittar majoriteten felfria så bara hänvisa dit ock kräv att din skall vara likadan.
Grejen är tom min polare som är duktig Volvo-meck och som har själv felsökt bilen säger det. Det finns inga (riktiga) åtgärder som Volvo har noterat i systemet. Det verkstaden kan göra är att felsöka med hjul och rapportera dessa fel in i systemet. Det gäller att fler påtalar samma symptomer till sina verkstäder om Volvo ska ta fram några åtgärder.
Därför är lite min förhoppning att fler här känner till felet och anmäler till sina verkstäder.
Du får ju verkstaden göra sitt jobb: Lyfta arslet från stolen framför datorn och utföra hederligt hantverksarbete: Felsöka, ta fram en lösning, åtgärda.
Att skylla på Volvo och att Computer says nooo är ju bara slappt.
Det är lite för mycket "Enligt datorn är det inget fel och även om det vore fel så finns det ingen åtgärd i datorn så då är det en feature. Tack och hej." i dag hos många verkstäder.

Om nu verkstaden säger att var och varannan bil har problemet och du säger att det behövs fler som påtalar problemet...så är det det något här som är väldig dåligt begravet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1176060
Jag hoppas verkligen att majoriteten är felfria? Det vore ju illa ifall vibrationer i alla bilar kan skylla på produktegenskap? Då har ju Volvo byggt en skitbil.


Skickat från min iPad med Tapatalk
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 114

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]