- tor 18 maj 2017, 23:27
#1173868
Jag har märkt att underlaget och det faktum att bilen är känslig för underlag, i sig skapar att det känns i ratten och naturligtvis ökar ju högre fart man har. Jag har också märkt att underlaget känns om man har ratten justerad att vara mer utdragen, underlaget förlänger känsligheten och sätter rattstången i rörelse.
Jag lutar åt att en del kanske som läser denna tråd börjar leta efter vibrationer. Då bilen är vägkänslig med sitt hårda chassi, känner man också vibrationer. Fast då bör man tänka på hur obalanserade däck känns och kanske har man inte upplevt det? Då är det inte svårt att ta vägkänsligheten för vibrationer. Fast är det stora långsamma svängningar, som obalans skapar eller snabba och som blir snabbare ju fortare man kör? Det sistnämnda låter mer som vägkänslighet och hur vägkänsligt som är normalt, är en ytterligare fråga.
Man får nästan provköra andra bilar av samma modell. Det gjorde jag och blev med det klar att min bil är "normal", visserligen mer känslig än jag kanske hade velat, med tanke på vanan att köra mjuka V70-serien, men ändå fördelen att det inte gungar och och kränger vid snabb fart samt vid kurva.
Jag skulle vilja att alla testar att skjuta in ratten i bottenläge, justera stolen efter det, känner om det är snabba eller långsamma skakningar. Blir de snabbare ju högre fart eller har de samma hastighet? Känns vibrationerna så ratten går upp och ner när man sätter fingrarna längst upp på ratten, fingrarna horisontellt över ratten, framvagn som vibrerar, eller vertikalt, fingrarna rakt på ratten med fingrarna pekandes rakt upp, bakvagnen.
Spid3r skrev:Min har gått över 500 mil och inte vibrationer mer än att man känner vägen ganska bra, vilket i sin tur är V90 CC signum. Den är hårt satt i fjädringen. Vibrationer för mig är typ skakningar som är ihållande, kommer vid en viss hastighet och håller i sig och försvinner när man byter hastighet. De är "långsamma i takt" och ökar långsamt men blir desto mer starkare vid högre hastighet. Det är en indikation om obalans i däck eller upphängning.Robbi skrev:Spid3r skrev:Ringde idag ett par större verkstäder (en i Stockholmsområdet och en i södra halvan av landet) och frågade om det finns liknande rapporter på det här med vibrationer...båda verkstäder bekräftar att det är ett välkänt problem. Ena av tekniker pratade om problemet med Pirelli däck och den andra nämnde att "vibrationsproblemet" är ett pågående ärende hos Volvo...där Volvo råder kunder som upplever problemet med vibrationer på S-V90 bilar att ställa däcktryck till 2.4 bar men att Volvo jobbar med att åtgärda detta problem genom mjukvaran framöver (enligt honom uppstår vibrationerna vid ett visst varvtal (jag antar runt 1700-1900 varv, då jag kände vibrationerna som tydligast).Det låter ju i så fall som att vibrationer kommer från motorn och något med motorfästen? Konstigt. Kan det vara en viss motor som är boven i dramat. Vilka motorer har ni som har vibrationer?
Hm, det lät trovärdig så jag valde snabbt och rappt att testa detta...så jag gjorde nu precis en snabbtest och kan säga att vibrationerna har minskat, de finns lite fortfarande men mindre.
Kan också tillägga att mina sommardäck (senaste 6-7 år) är ställda på 2.9 bar så jag fick sänka trycket till 2.4 bar.
Kan någon annan testa detta också och komma med ett ulåtande? Tacksam på förhand :)
Min är D4 2WD.
Det skulle vara kul om det är fler som vill testa att sänka däcktryck till 2.4bar och provköra lite på motorvägen...
Jag har märkt att underlaget och det faktum att bilen är känslig för underlag, i sig skapar att det känns i ratten och naturligtvis ökar ju högre fart man har. Jag har också märkt att underlaget känns om man har ratten justerad att vara mer utdragen, underlaget förlänger känsligheten och sätter rattstången i rörelse.
Jag lutar åt att en del kanske som läser denna tråd börjar leta efter vibrationer. Då bilen är vägkänslig med sitt hårda chassi, känner man också vibrationer. Fast då bör man tänka på hur obalanserade däck känns och kanske har man inte upplevt det? Då är det inte svårt att ta vägkänsligheten för vibrationer. Fast är det stora långsamma svängningar, som obalans skapar eller snabba och som blir snabbare ju fortare man kör? Det sistnämnda låter mer som vägkänslighet och hur vägkänsligt som är normalt, är en ytterligare fråga.
Man får nästan provköra andra bilar av samma modell. Det gjorde jag och blev med det klar att min bil är "normal", visserligen mer känslig än jag kanske hade velat, med tanke på vanan att köra mjuka V70-serien, men ändå fördelen att det inte gungar och och kränger vid snabb fart samt vid kurva.
Jag skulle vilja att alla testar att skjuta in ratten i bottenläge, justera stolen efter det, känner om det är snabba eller långsamma skakningar. Blir de snabbare ju högre fart eller har de samma hastighet? Känns vibrationerna så ratten går upp och ner när man sätter fingrarna längst upp på ratten, fingrarna horisontellt över ratten, framvagn som vibrerar, eller vertikalt, fingrarna rakt på ratten med fingrarna pekandes rakt upp, bakvagnen.