Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#1161755
Har inte haft tid att titta på demo-bilen än men de använde visst en sådan här för inkopplingen. Det finns enligt dem ingen plint eller kontakt att koppla in sig på utan att göra åverkan. Enligt säljaren fungerar den bra tillsammans med automatiska helljuset.
https://xbb.nu/
av Jacobsson
#1161811
Nu ska jag ut på hal is ned lite påståenden utan grund...
Jag tycker mig se de nya volvosarna som beter sig lite disco med framljusen.
Dvs automatiken verkar inte bara köra hel/halv utan den skiftar lite hit och dit, ibland verkar den även släcka ena halvan helt så mötendesidan är släckt men vänstra kompenserar för att 1 du ska se 2 inte blända.
Det gör att folk ibland blinkar för att de tror det är fel på bilens ljus.
Jag kan ha fel men i så fall är det många nya Volvo med glapp på sladden till sina lysen...
av Gorban
#1161881
Jacobsson skrev:Nu ska jag ut på hal is ned lite påståenden utan grund...
Jag tycker mig se de nya volvosarna som beter sig lite disco med framljusen.
Dvs automatiken verkar inte bara köra hel/halv utan den skiftar lite hit och dit, ibland verkar den även släcka ena halvan helt så mötendesidan är släckt men vänstra kompenserar för att 1 du ska se 2 inte blända.
Det gör att folk ibland blinkar för att de tror det är fel på bilens ljus.
Jag kan ha fel men i så fall är det många nya Volvo med glapp på sladden till sina lysen...
Det är just det som är grejen med de nya adaptiva LED-Ljusen. De består av ett antal ljuskällor i samma armatur och de kan anpassa sig dynamiskt efter mötande trafik. Volvo är inte först med detta utan det finns liknande lösningar från andra biltillverkare.

Här är en bra animering som förklarar det hela:

av Jacobsson
#1161907
Precis, då kan det vara det beteendet som gör att vissa blinkar när man får möte.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1161926
Jacobsson skrev:Precis, då kan det vara det beteendet som gör att vissa blinkar när man får möte.
På 90-bilarna kan du väl justera hastigheten/känsligheten på avbländningen, hjälper inte det...?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1161966
Har kört två olika XC90 under snart 2 år. Har aldrig varit med om att någon blinkat på mig på landsväg (upp till skyltat 90). För där funkar ljusen helt suveränt.

Däremot på motorväg med mitträcke och höjdskillnaden funkar det sådär. I 110km/h+ bländar det bara av/på och det är ofta lastbilar blinkar.

Oavsett att jag valt att den ska blända av snabbt. Jag tror att mitträcket och höjdskillnaderna är boven. Lastbilarnas ljus hamnar ofta dolda bakom mitträcket.
av perhall
#1161987
XC90_Executive skrev:Har kört två olika XC90 under snart 2 år. Har aldrig varit med om att någon blinkat på mig på landsväg (upp till skyltat 90). För där funkar ljusen helt suveränt.

Däremot på motorväg med mitträcke och höjdskillnaden funkar det sådär. I 110km/h+ bländar det bara av/på och det är ofta lastbilar blinkar.

Oavsett att jag valt att den ska blända av snabbt. Jag tror att mitträcket och höjdskillnaderna är boven. Lastbilarnas ljus hamnar ofta dolda bakom mitträcket.
Merca ILS och Audi Matrix har samma problem, blir nog bättre om några år...
av spoon
#1162359
Er det noen som kan si noe om lys på XC60 (xenon) vs V90 (LED). Har hatt XC70 og ble ikke imponert. Jeg tør påstå at XC60 har noe av det beste originale lyset jeg har hatt på noen bil. Har en VW Caddy firmabil med xenon lys, det er katastrofalt dårlig, lyset ramler ned rett framfor bilen :-( Har kjørt Audi og sitter med samme inntrykk der også.
av SKJ313
#1162364
spoon skrev:Er det noen som kan si noe om lys på XC60 (xenon) vs V90 (LED). Har hatt XC70 og ble ikke imponert. Jeg tør påstå at XC60 har noe av det beste originale lyset jeg har hatt på noen bil. Har en VW Caddy firmabil med xenon lys, det er katastrofalt dårlig, lyset ramler ned rett framfor bilen :-( Har kjørt Audi og sitter med samme inntrykk der også.
Hei,

Hvis du var fornøyd med xenonlyset på XC60 er det bare å glede seg til LED på V90. Forrige bilen min var en V60 (MY14) med xenon (inkl. adaptive fjernlys), og jeg var meget godt fornøyd med disse. Imidlertid opplever jeg de adaptive LED-lysene på V90'en som virkelig suverene (ennå mer "power" i lysstyrken, også på nærlyset), med ennå bredere og lengre lyskjegle enn V60'ens. Hvis du har bestilt den adaptive varianten på din nye bil er det noe du garantert vil få glede av eksempelvis på veien mellom Trysil og Elverum en mørk kveld. Snakker av erfaring her. ;-)
av spoon
#1162377
SKJ313 skrev:
spoon skrev:Er det noen som kan si noe om lys på XC60 (xenon) vs V90 (LED). Har hatt XC70 og ble ikke imponert. Jeg tør påstå at XC60 har noe av det beste originale lyset jeg har hatt på noen bil. Har en VW Caddy firmabil med xenon lys, det er katastrofalt dårlig, lyset ramler ned rett framfor bilen :-( Har kjørt Audi og sitter med samme inntrykk der også.
Hei,

Hvis du var fornøyd med xenonlyset på XC60 er det bare å glede seg til LED på V90. Forrige bilen min var en V60 (MY14) med xenon (inkl. adaptive fjernlys), og jeg var meget godt fornøyd med disse. Imidlertid opplever jeg de adaptive LED-lysene på V90'en som virkelig suverene (ennå mer "power" i lysstyrken, også på nærlyset), med ennå bredere og lengre lyskjegle enn V60'ens. Hvis du har bestilt den adaptive varianten på din nye bil er det noe du garantert vil få glede av eksempelvis på veien mellom Trysil og Elverum en mørk kveld. Snakker av erfaring her. ;-)

Bra å høre, kjører også mye til Mora i Dalarna, mye elg og lite gatelys den veien også.

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]