Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1151016
rale skrev:
(Visste ni förresten att T8-ans batteri endast innehåller 9.2kWh. Detta är mindre energin än i en liter bensin! Denna kopiösa mängd energi som finns i olja glöms bort titt som tätt när Etablisemanget svammlar....)

Ja tyvärr visste jag det. Har en vän som kör Tesla, vi har ofta hamnat i samtal om kWh och där står man sig slätt. Givetvis olika typer av bilar men i alla fall..

Jag måste dock säga att min XC90 T8 är imponerande även i elläget. javisst jag kan inte köra Stockholm-Göteborg med tre stopp och enbart el (vilket en Tesla kan) men för andra kortare distanser, kommer till och från jobbet på en laddning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1151074
Batteriet är egentligen på ca 11kwh men har en buffert för att inte laddas ut för mkt.
Verkningsgraden i en elmotor ligger på kring 90% mot för dieselmotorn som väl toppar runt 30% på exakt rätt varvtal..?
Så det behövs betydligt mindre energi för att driva en bil med elmotor än vad det behövs för en förbränningsmotor.

En "vanlig" elbil drar inte mer än ca 1.5-2kwh/mil..Tesla Model S drar runt 2-2.5 beroende på hur gasglad man är och vad man t.ex har för fälgar. Model X drar lite mer..

Nya Hyundai Ioniq drar ner mot 1.2kwh/mil.. Den ska vara sjukt snål.
av jg1976
#1151899
Har kopplat en hårddisk på 80gb och fyllt mestadels med flac-musik, men även en hel del videofilmer och musikvideor de ggr man står och har tråkigt.. Videor fungerar ok men inte mer, haft samma funtion på bmw tidigare och den spelade allt och laggade aldrig, volvo gör det desvärre emellanåt.. Undrtdxter läses emellanåt inte, vissa videor vägras läsas upp mm.. Dessutom sämre upplösning på skärm än brukligt. Om jag tar bort miN politiska korrekthet anser jag det är en B-MEDIA-SPELARE!
av Pvpjtgb
#1152634
rale skrev:Nån som vet?

Går det att koppla in extern media typ CD,DVD...via USB eller liknade? Kolla DVD-film på Sensusskärmen?

Vad används minneskortsuttaget bredvid den manuella volymknappen till?

Hittar ingen vettig information i manualer.
I V90 CC manualen på sid 446-447 hittar du specs på vad för format som stöds och lite teknikinfo som ex. vilken upplösning skärmen ger.
Ingen mediespelare av rang kan man sammanfatta.
av rale
#1177463
rale skrev:Se där! Temperaturgivare och reservnyckelplats. Något jag inte visste tidigare!

Tack för alla svar.

Grejen är den att jag beställt en V90 T8, en bilmodell som knappt finns varken fysiskt och/eller teoretiskt. "Bygg din Volvo" stämmer inte helt och manualen finns ännu ej tillgänglig. T.ex. efter många om och men lyckades jag få TV i bilen trots att Volvo sa att det inte gick med Akustikrutor, men de hade fel och jag rätt. Det gäller bara att byta bakrutor. CD -spelare blev nästa käpphäst (finns otalet titlar som inte finns på Spotify och liknande). Efter lång väntan på besked gick jag bet eftersom T8-batteriet tydligen sitter i vägen. Samma gäller 4-zons klimat.

(Visste ni förresten att T8-ans batteri endast innehåller 9.2kWh. Detta är mindre energin än i en liter bensin! Denna kopiösa mängd energi som finns i olja glöms bort titt som tätt när Etablisemanget svammlar....)

Nu blir jag konfunderad!

Enligt V90 Twin engine T8a:s manual så ska både 4zons klimat och CD-spelare gå att ha. Korrekt? Nån som vet?

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/179c ... P23193.pdf
av barcusmrandt
#1177537
Nej 4 zon går inte då batteriet sitter i vägen. Går inte att beställa och det står i speclistan "4 zon klimat (ej t8)". Har kollat med verkstad hos återförsäljare som bekräftar detta också. Men som en tröst så finns utblåsen i b-stolparna kvar iaf. Så det är bara kontrollen och utblåsen i konsollen som inte går att få på t8. Fyi så får du heller inte dimljus på t8, då kylning till batteri paketet sitter där.
av rale
#1177585
barcusmrandt skrev:Nej 4 zon går inte då batteriet sitter i vägen. Går inte att beställa och det står i speclistan "4 zon klimat (ej t8)". Har kollat med verkstad hos återförsäljare som bekräftar detta också. Men som en tröst så finns utblåsen i b-stolparna kvar iaf. Så det är bara kontrollen och utblåsen i konsollen som inte går att få på t8. Fyi så får du heller inte dimljus på t8, då kylning till batteri paketet sitter där.

Titta på bilden på sid 26 i länken (Quick Guide V90 Twin Engine, T8) nedan.
En kristallväxelspaksknopp (alltså T8) och vad jag tycker ser ut som 4zons-klimatkonsol bak.

Står även om att ändra temp bak i texten:

"Klimatanläggningens funktioner för främre och bakre delen av kupén regleras via centerdisplayen, knappar på mittkonsolen och baksidan av tunnelkonsolen. Vissa klimatfunktioner kan också röststyras."

En kortfattad Quick Guide för V90 T8 broschyr tycker jag borde ju vara rätt!?

Kanske det vara så att det är standard på T8 och därför inte går att köpa till!?


http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/ee3f ... P24090.pdf
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]