Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1119265
stefanc67 skrev: Hör på denna
Lansväg 0.84l/mil
Stadskörning 2.0l/mil
Blandad 1.3l/mil
Det där är ju helt omöjligt. Var just ToR berlin. 170-210 km/h hela vägen (irriterande att XC70 är spärrad på 210)
resten kökörnng. 0.85 mätt vid pump, då åker jag gamla 5-cyl D5 awd med polestar 230hk/470Nm och 245/40-R20 däck.

Skulle en ny strömlijeformad V90 med nya VEA dra det dubbla. Nä det är helt omöjligt, är det dieseltjuvar som varit framme, eller läcker tanken kanske?


Eller tokkört med dieselvärmaren ?

Nuförtiden drar inte spillans nya bilar mer innan de är inkörda, dagens tillverkning gör så fina ytor och bra toleranser att du inte behöver köra in och byta olja efter 100, 500 och 1000 mil som förr i tiden. Ingen av mina 4 st senaste bilar har dragit något extra första milen. Det är en bilförsäljarskröna som de drar i förhoppning att kunden ska sluta klaga på att nya bilen drar mycket och glömma/vänja sig efter några hubdra mil.

V90 D5 har ju 0.49 deklarerad vilket är löjligt. Men 1.3 skulle ju vara 165 % överförbrukning, då är det ju hävt köpt som gäller direkt. 30-40% får man väl räkna med är normalt.
#1119294
VolvoB20 skrev:
stefanc67 skrev:

Nuförtiden drar inte spillans nya bilar mer innan de är inkörda, dagens tillverkning gör så fina ytor och bra toleranser att du inte behöver köra in och byta olja efter 100, 500 och 1000 mil som förr i tiden. Ingen av mina 4 st senaste bilar har dragit något extra första milen. Det är en bilförsäljarskröna som de drar i förhoppning att kunden ska sluta klaga på att nya bilen drar mycket och glömma/vänja sig efter några hubdra mil.

.
Håller med, förstår inte varför detta med minskad förbrukning efter inkörning hänger kvar ännu? I ingen av mina senaste dieslar har förbrukningn ändrats efter tusentals av körda mil. Inte heller har dom blivit snabbare som också borde vara en effekt lika påtaglig som minskad förbrukning.

AJ
av BiTu
#1119329
SundanceKid skrev:
BiTu skrev:måste vara nåt fel på din bil. Jag kör T5, kommer inte i närheten av de siffrorna. Men jag förstår inte vad du menar ang färddator, den visar väl genomsnittet på hela körningen /tanken?
Vad hamnar t5 på. Verkar som det är den motorn man ska ha.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Blandat strax under 0.9, kan köra snålare om man vill.
av Gorban
#1119331
Via körjournalen på Min Volvos hemsida kan man exportera ut journalen till Excel. Huvudet på min rapport ser ut så här hittills:
Bilagor
IMG_1214.JPG
IMG_1214.JPG (36 KiB) Visad 701 gånger
av filippb
#1119336
Gorban skrev:Via körjournalen på Min Volvos hemsida kan man exportera ut journalen till Excel. Huvudet på min rapport ser ut så här hittills:
Är det D5 du kör? Inte illa med nästan 250 mil på bara ett par veckor :) själv har jag bara kört ihop till 77 mil på 2 veckor.

Mer on-topic: min T5 ligger på 8,6 blandad körning hittills och då har jag börjat utmana den lite mer sista veckan, låg på strax över 0,8 innan.
av filippb
#1119338
Är också nyfiken på hur bränslevärmare räknas och hur mycket den förbrukar, är det någon som har koll och vill förklara?

Läggs den på efterföljande resa och därmed driver upp förbrukningen eller försvinner soppan bara ur tanken utan att registreras?

Har noterat att t.ex tomgångskörning ligger på 1-2l/timme, hur mycket förbrukar bränslevärmare i jämförelse?
av Gorban
#1119350
filippb skrev:
Gorban skrev:Via körjournalen på Min Volvos hemsida kan man exportera ut journalen till Excel. Huvudet på min rapport ser ut så här hittills:
Är det D5 du kör? Inte illa med nästan 250 mil på bara ett par veckor :) själv har jag bara kört ihop till 77 mil på 2 veckor.

Mer on-topic: min T5 ligger på 8,6 blandad körning hittills och då har jag börjat utmana den lite mer sista veckan, låg på strax över 0,8 innan.
Ja det är D5. Fick den den 3 oktober så det är 250 mil på 20 dagar. Det brukar bli ca 3500 mil per år för mig och min fru kör ca 2500 mil med sin bil.
av Gorban
#1119352
filippb skrev:Är också nyfiken på hur bränslevärmare räknas och hur mycket den förbrukar, är det någon som har koll och vill förklara?

Läggs den på efterföljande resa och därmed driver upp förbrukningen eller försvinner soppan bara ur tanken utan att registreras?

Har noterat att t.ex tomgångskörning ligger på 1-2l/timme, hur mycket förbrukar bränslevärmare i jämförelse?
Min gissning är att värmares förbrukning inte räknas med i färddatorn. Bilen mäter antagligen flödet i bränslepumpen och värmaren går nog förbi den och hämtar bränslet direkt ur tanken via egen pump.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1119363
Bränslevärmaren syns inte på färddatorn, du märker det först när du tankar.

Värmaren tar drygt 6 dl / tim, motorn ligger på ungefär samma 6-7 dl/timme på tomgång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]