Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#774678
Hej.
Helt ny på forumet och faktiskt även med VOLVO som märke.
Jag har en 440 från 95 som har ett märkligt problem. Från början så fungerade tändningslåset utmärkt, vred av nyckeln och den stängdes av.
Efter att min flickvän hade kört bilen ett tag så började inte bilen vilja stänga av sig. Det visade sig då att hon hade haft en gigantisk nyckelknippa som förstört låset. Bilen lämnades in på VOLVO och 5-6000kr fattigare blev jag men det fungerade.

Nu har det hänt igen men nu är det konstigare.
När bilen är kall (inte motorn utan själva bilen) så fungerar det att stänga av bilen. Men när vi kört några mil och allt börjat bli varmt så vägrar den stänga av sig. Motorn stannar och tändningen klipps men fläkten, radion, lysena och buzzern fungerar fortfarande.
Till saken hör att om man vrider av och på tändningen x-antal ggr så stänger den tillslut av sig och ibland stänger den av sig med 3-4sec fördröjning.
Är det någon som vet vad detta är? Skulle va trevligt att slippa lämna in den på volvo igen.

Tacksam för svar
/sebbe
#774888
Välommen till vårat forum.
Jag tycker att ditt fel låter som att det är kontaktproblem någonstans, ett av dom vanligasge felen på dessa bilar är dåliga kontaktstycken som har lätt att oxidera med dålig kontakt som följd detta fel brukar ha en förmåga att dyka upp när bilen blir varmare.
Det du kan göra är att kolla kontaktstyckena under instrumentbrädan och även dom på båda styrboxarna för bilen, det sitter en på vardera sidan uppstoppad vid a-stolpen, gör rent dom med riktig elektroniksprej, ibland kan det räcka med att man ruckar lite på kontakterna för att det ska funka men då brukar felet åtrkomma ganska snart..
#781435
Funkade mitt råd eller? Annars måste det ju finnas någon mer än jag som har erfarenhet av 400-serien här på sidan???
Jag VET att det finns en massa kunskap om dessa bilar här men det verkar som om alla inte delar med sej???
Jag själv har en hel del erfarenhet av denna serie men eftersom jag numera inte äger någon bil av 400-serien längre så skulle det ju vara bra om andra också kunde hjälpa till ?:-/

ELLER???

Kom Igen Nu :-)-)
#1189619
Här var det länge sedan.
Problemet gick till sig efter att jag slet ut alla relän, rengjorde dem och tryckte tillbaka dem. Du hade helt rätt om dålig kontakt. Bilen har nu rullat 8000mil till utan ett ända problem med tändningslåset. Dock så har den börjat rycka lite vid lågfart, men den börjar närma sig 30k så... Får väl rengöra spridarna och se om det löser sig.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]