Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
#750172
Hallå hallå!
Nu har jag fått lite beslutsångest! ??:-/
Jag ska byta kam på bilen men vet inte vilken kam jag ska byta till? Har både en VX3- och en V-kam hemma.
Vilken kam är roligast att sätta i en b23e. Hade en omslipad kam från fs förrut men den var lite för vass tyckte jag. Under 2500 varv hackade bilen fram. Sen vid 6000 så brakade effekten loss! :twisted: Skitkul i början men inte så roligt sen när man skulle åka långt. ;-//

Mvh, Oscar C {:-O
av AmazonSleper
#750517
Vx3 an är i min mening värdelös i en sugmotor går precis lika dåligt över hela registret. V har jag inte pröva, men varför inte en snällare kam från Folkraceshopen?

Dom har ju mycke trevliga kammar Fs280 montera jag i en bekants bil B230F med portad 530 topp gick riktigt hyffsat som en chippad 940turbo upp till 100ungefär :wink:
av Amarace
#750548
SOm jämförelse så gav V 2hk mer på en B230E jämfört med A, ger inte så mycket alltså.
VX3 är ett bättre val av dom enligt mig.
av AmazonSleper
#750588
Ja Vx3an ska väl ge ca 130hk men motorn får ett temprament som i mitt tycke får En B21a med automat å framstå som sportig :lol:

Har en Vx3 i en av bilarna nu å större besvikelse än de har jag inte vare med om. Är nog en bra kam om man ska släpa runt på en husvagn titt som tätt, men ack så trist, D kammen som satt i B21E därimot är riktigt trevlig profil :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#750854
Om det är endast dessa två kamaxlar du väljer bland så skulle jag rekommendera V-kammen.

Din signatur säger 244 GLE -83 vilket innebär B23E med 405-topp och K-kam (136hk) i originalutförande, hur ser specen ut på din motor idag?
av OscarC
#756817
Jag satte i v-kammen och den går faktiskt riktigt bra med den kammen.

Förrut hade jag 405 toppen som var planad 1,2 mm, men den vart lite väll pressad av en kompis så toppen gick sönder vid förbrännings rummet :cry:
Nu sitter det en 530 topp med just v-kammen i, och i streetrace drar jag ifrån en bmw 518 -94 haha :D inget märkvärdigt kanske men jag vart glad att den gick så pass bra iallafall :D
Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1181949
Jag gör ett trådlyft här istället för att skapa en helt ny tråd då jag bara har några snabba frågor.

Jag klickade just hem en V-kam från tradera som jag tänkte ersätta T-kammen som original sitter i min B230K. V-kammen ska tydligen ha funnits som ett trimpaket till B230K och höjde då toppeffekten till 130hk så det ska lira ganska bra, satt enligt information i polisbilar.

Det jag undrar är hur noga är det att jag kollar ventiljusteringen osv när jag byter kam?

Måste jag köpa sån där monteringspasta som man kletar på nockarna innan man startar motorn även när jag byter till en original härdad volvokam?

Bör jag byta kamremmen när jag ändå haft av den? Byttes för bara ett år och 2000 mil sedan men kanske ändå är god kutym att byta den ändå?

Är det nåt annat man måste byta eller tänka på när man byter kamaxel?
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]