Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#735109
Som överskriften lyder: Går det att montera ett 240 främre bromsok på bakaxeln? naturligtvis går allt med vilja våld och kanske lite vaselin. Men jag tänkte mej närmast med minimal arbetsinsats. Eller iallafall med human insats.
Jag har läst om rallybilar som nyttjar den setupen och dom verkar endast ha modifierat hålbilden på bakaxel eller i oken något, men inget mera.
Anledningen till min fråga är att jag har min skogsmaskin som är byggd på 2st 240 bakaxaxlar. Den behöver betydligt mera bett i bromsarna för att fungera perfekt då den är kall eller blöt.
Det finns ingen tid att värma bromsskivor helt enkelt. Det ska finnas full bromskraft kall som varm, blöt som torr.
Tanken var då att dubbla bromskraften genom att montera just framok på bakaxeln. Den andra vägen genom att optimera hävstången till huvudcylinder och för den delen större huvudcylinder är redan gjort. Tyvärr är det inte *bara* att ge sej ut och mäta och spåna heller, det är en insats på drygt 3 timmar att kränga av banden innan någon mätning kan ske, då ska det till att man inte gissar så mycket. :-)-)
Därför vänder jag mej nu till er. Är det någon som vet något om en sådan modifiering?
#735120
Jag vet inte om jag är rätt person att ge dig råd och tips och jag har absolut ingen handgriplig erfarenhet av din fråga. Men du vet väl att Brembo http://www.brembo.com/en/Pages/default.aspx har väldigt mycket måttritningar etc. etc. på sin sida. Dessvärre är den lite svårnavigerad, men med lite j****ranamma så kan man till slut hitta det man söker.

För den som eventuellt inte visste, Brembo är en Italiensk bromstillverkare. Dom lär ha en återförsäljare och representant i Sverige, men ingen svensk hemsida.
av *pettson*
#735222
Jag tackar för alla svar.
Jodå jag brukar hålla skaplig koll även hos brembo. Men det finns alltid chans att jag missar något.
Det jag hittat hittills är information om skivor och det är förvisso bra, men det är inte lösningen på mitt problem. Kanske har jag missat något ändå på sidan? Fler ögon är alltid bra när man skummar information.
Det jag söker är väl egentligen ritningar på själva bromsoken om man nu ska hitta fakta som inte är upplevda så att säga.
Ritningar där man kan läsa ut om det finns någon offsetskillnad i fästena. Men det verkar sällsynt.
När det gäller att använda ok för ventilerat eller inte så faller det på att jag använder för ventilerat, dom är billigast och finns på biltema för en spottstyver. Det tar inte heller mera än 20 minuter att fixa 5mm tjocka plattor som jag kan använda bakom beläggen för att fylla ut. På så sätt kan bromskolvarna gå sin naturliga väg och det finns ingen ökad risk att någon kolv skulle falla ur med tiden, skulle det finnas en offsetskillnad så kan jag reglera den med inläggen, från 0-5mm. Belägg blir mintex som ska ha dom gamla hederliga *taxibeläggen* kvar.
Alltså sådana som biter redan kalla. Jag antar att jag helt enkelt får chansa i det här läget och sonika bara göra så att oken passar.
Det är ändå en maskin och det lär ske en enda gång på den i det här utförandet (utförande nr 5). :-)-)
av 245an
#735239
klart det går att hänga dit fram ok bak! dock vete fan hur lätt de är ;)

är de samma diameter på skivorna fram/bak? faktisk ingen koll på det :(
de e la "bara" att ta fram svetsen å bygga egna fästen om nu dom bak inte går att modifera med plattjärn å lite sånt ;)
ta ner skiten så ser du ju hur du ska göra å har du ett ok i handen blir de lättare ;)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#735275
En liten tanke slog mig när jag läste dina inlägg, istället för att bygga om fästet för att passa ett främre ok med "fel" offset osv kanske man kunde köra på dubbla ok istället. Ska man ändå bygga om så är det ju ett alternativ tycker jag, borde bli ett bra nyp i bromsen då.
av *pettson*
#735293
Att bygga om till dubbla ok är ingen dum ide i sej. Men det tar mera plats än att byta till framok. Grejen är ju den att bakre ok har en kolv per sida och framoken har två kolvar per sida. Som någon innan skrev så blir det väl att plocka ned och bosa på.
Förmodligen är det inte så bökigt eftersom man väljer metoden på vissa rallybilar.
#735502
Jag har inte mätt, men jag har måttat, för den som förstår skillnaden:
Det skiljer dels i bultstorleken och hålavståndet på fram / bak, M12 / M10, vilket är enkelt åtgärdat, bara att borra upp och gänga om.
Däremot skiljer det ca 6 mm i C/C tätare i bak, då får man måhända slipa upp hålen lite ovalt i oken, för att få det att lira. Skulle vilja se besiktningsmans min när han ser det montaget på en originalbil. Dessutom tror jag att bromskraftsregulatorn i bak behöver annat värde...
av *pettson*
#735526
Kalas, det är lite mera fakta där.
Jo det är inget att göra på en orginalbil. Det blir helt fel.
Dom rallybilar som gjort såhär är klassade tävlingsredskap med viss tillåtelse för modifikationer, såsom bromsvåg med mera. Men man måste ju göra allt på ett säkert sätt trots allt.
För min egen del skulle en besiktningsman bli galen om den var tänkt att klassas för landsvägsbruk.
Men min maskin är just en maskin och går som arbetsredskap. Dess liv är att rulla på sina band i besvärlig terräng.
Trots det är det lika eller högre krav på hållbarhet mekaniskt mot en personbil.
Jag kan alltså inte fuska för att det är en maskin.
#735528
Sedan kan jag ju berätta att på bl annat vissa Rolls Royce bilar sitter det dubbla bromsok, på samma skiva. Vissa flygplan har tre ok på var skiva. Och på en del MC sitter det två skivor och ett ok på vardera. Så sätten att dubbla bromskraften är flera. Annars finns det andra sätt att få hastigt stopp :roll: ?:-/

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]