Moderator: Moderatorer

#1189962
Passerat gränsen till mikrostaten, där diesel kostar 9,10 SEK/liter.
Har även åkt hiss med bilen för första gången, hotellets garage här i Andorra la Vella ligger nämligen 3 våningar ner från markplan.
Otroligt trångt att få bilen dit, får se imorgon (när jag ska försöka få upp bilen igen) om jag lyckades eller om nån del fick stryka på foten....
IMG_5640~2.JPG
IMG_5640~2.JPG (2 MiB) Visad 7711 gånger
#1190086
fjohan82 skrev:Passerat gränsen till mikrostaten, där diesel kostar 9,10 SEK/liter.
Har även åkt hiss med bilen för första gången, hotellets garage här i Andorra la Vella ligger nämligen 3 våningar ner från markplan.
Otroligt trångt att få bilen dit, får se imorgon (när jag ska försöka få upp bilen igen) om jag lyckades eller om nån del fick stryka på foten....
IMG_5640~2.JPG
Brukar säga det. Om man tycker garagen i Sverige är trånga så räcker det att parkera lite här i Spanien. Helt horribelt trångt och det gäller verkligen veta var man har bilen. Vilket syns på att 70% av bilarna har repor efter parkeringsskrap.
#1190122
Påbörjade min spegelmodifikation. En liten skada i ena spegelramen som nu är lagad med glasfiberspackel, det får härda ett tag till och sedan ska det slipas ner. Sedan blir det granskning och ifyllnad om det behövs, sedan på med färg.

Litet hinder på vägen, skruvstädet jag har var för kort för att lossa på spegeln från foten och det verkar inte gå att hyra någonstans. Jimbo kom dock med en bra lösning, ena GDS-hallen i Vallentuna ska ha ett skruvstäd. Så det får bli en tur dit i dagarna för skifte.
#1190190
Dagens roliga(?) projekt var att montera tillbaka fästet till backspegeln efter jag bytte till automatiskt avbländande >_>
Volvos (Skobes) lösning med dubbelhäftande tejp var inte överdrivet hållbar :p

Loctite 319 verkar lite stabilare :p
#1190360
Hämtat ut den högra delen till det nya lastgolvet. Med sub monterad så får man ett lastgolv som är ~2cm högre än det vanliga, jag hade bara den vänstra delen. 297kr för den högra delen. Det verkar som att ju större delar man köper, desto billigare är de. En skruv tar de ju 2 miljoner för.
#1190621
Gedo skrev:Jag beställde remmar för säkring av last i min bil så vårt bagage på semester inte längre ständigt glider (http://www.sortimo.se/produkter/lastsaekring/). Jag är rädd att det kan genomföras efter en nödbroms skada.
+1, lägg gärna upp några bilder med, man är ju prylsäkerhetsnörd ju ;) (se min lösning två sidor bakåt)
#1190767
Det går bra nu. Onsdag kväll larmade bilen om lågt lufttryck vänster fram. Vi fyllde på lite luft och kalibrerade om. Inget ytterligare gnäll. Torsdag morgon åker jag på ett ärende till Vilhelmina (23 mil från Umeå). Fyra mil från målet så larmar den igen för samma däck. Hade inte märkt något nämnvärt med köregenskaperna och däcket såg inte direkt platt ut så jag fortsatte (även om jag hade hoppats hitta en mack). Väl framme kontrollerade däcktrycket som visade sig ha gått ner med 0,6 sedan kvällen innan. Fyllde upp däcket och utförde mitt ärende.

Svängde därefter in på däckmetropolen i Vilhelmina. Däcket krängdes av och en skada hittades, men det skulle inte vara några problem att laga. Skönt tyckte jag. Visade sig dock att efter att lagningen var klar så läckte det fortfarande ut luft och däckmannen kunde inte hitta vart det kom ifrån. Så det gick inte att laga. Han lyckades dock hitta ett begagnat Continental som han slängde på fälgen innan han insåg att det var fel dimension. Jag blev mer och mer stressad då jag skulle vidare och göra ett till ärende i Storuman en timme bort och sen ytterligare tre timmars resa hem.

Av med däcket igen, och letade vidare efter ett beggat i rätt storlek. Fanns inte. "Du åker på att köpa nytt däck" sa han. "k*k" tänke jag... det som fanns var ett Sailun. Fick pröjsa 1050 för hela kalaset vilket känns OK med tanke på arbetet som lades ner, men förjäkligt med tanke på däckmärket och att ett Pirelli som jag tidigare har kostar liknande på nätet. Hade jag haft ett reservhjul hade jag nog bytt till det och beställt ett nytt likadant väl hemma. Blir till att försöka skaffa reserv tror jag. Alternativet igår antar jag hade varit Volvo assistans, men tror inte det hade blivit så mycket smidigare. På det här sättet kom jag iaf vidare.

Får väl se hur vi gör med bastard-däcket till nästa säsong. Känns bara fel att köra tre Pirelli och ett Sailun. Kanske får satsa på att använda det som ursäkt för nya däck och fälg ;)
  • 1
  • 783
  • 784
  • 785
  • 786
  • 787
  • 1845

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]