Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harley12345
#1204446
bensinskalle skrev:Den stora skillnaden mellan typ I och typ II är att typ I har synkningen till 5:ans växel på huvudaxeln, typ II har synkningen på mellanaxeln + en längre skiftgaffel. Ändringen kom -86, men detta är ju bara skillnader inuti lådan, utvändigt är de exakt likadana...

Vad jag kan läsa ut fanns det bara m47 I -85, men manualen är för 700 så det finns kanske ett par årsmodeller tidigare i 240.

Hur det skiljer med hastighetsmätarvajer eller inte vet jag inte, men typ II har de inte i alla fall. Men det spelar ingen roll i ditt fall eftersom du har givaren i bakaxeln så du kan sätta upp vilken låda du vill ;)

m46 och m47 har nästan samma utväxling på sista växeln, m46 en aning högre till och med.
Jag har inte koll på skillnaderna mellan type I och typ II, men jag har noterat att m47-lådor med resp. utan
uttag för hastighetsmätarvajer, verkar vara olika långa, vilket var en av orsakerna till att vi endast kunde
ta delar (i mitt fall drev för 1:ans och 2:ans växel, ett par växelförare, samt bottenstocken (eftersom
2:ans växel var omdesignad (med ungefär 3 promille högre utväxling och mycket tätare kuggar),
om jag minns rätt, från den nyinförskaffade begagnade lådan, då vi förutom att ha vägmätare
och hastighetsmätare inkopplade, även ville matcha kardanaxelns längd.

Slutsatsen borde altså vara att modell (längd) av kardanaxel inte bara beror på om man har m46- eller m47-
låda. Även variant av m47-låda kan spela in.

Om framhjulen spinner är där väl n[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]