Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#507126
Nu har jag ännu en lådfråga till er, kära vänner (aldrig får ni någon ro)!

Skiljer det nåt inbördes mellan M47 II'or? De sitter väl i både 740 och 240 (och kanske 940?) vad jag kan förstå. Jag tänkte köpa en som har suttit i en 740 -88, passar den rakt av i min 240 -90? Tänker på om det är hydraulisk koppling på 740'n osv... Dumma frågor, jag vet, men jag är helt ny i snabbförti-världen!

Jag vet såpass mycket att det skiljer på var man tar hastigheten (vajer på lådan eller elektriskt på bakaxeln), men i övrigt?

Tack på förhand :)

/Coma
av Volvo264GLE
#507142
Jag har för mig att det inte passar rakt över från 740 till 240. Tror att man måste byta bland annat spakstället och något annat ( :?: ) Själva lådorna passar iaf på bilarna :wink:

Växellåda 240: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=16979360
Växellåda 740: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20901976

Som med 200-serien så varierar det vad det är för koppling. En del har vajer andra hydraulisk..
En fråga som jag har är om växellådorna skiljer sig om det är hydrauliskt eller med vajer?
Har aldrig plockat isär en låda så jag vet inte hur det ser ut :roll:

Dock så har jag inte googlat min fråga än men det ska jag göra :wink:
Användarvisningsbild
av Hasse63
#507169
Att INTE M47 finns i någon turbomodell har sina orsaker, så tänker du ha bilen att dra med så föreslår jag att du monterar en M46, dom sitter också i turbobilarna. köp en ombyggnadssats på en bilskrot så får du allt du behöver, lämna ev. in denna gamgrejer så behöver det inte bli så dyrt
av Volvo264GLE
#507178
Hasse63 skrev:M47 passar mellan 740/240. det ni glömt är om ni har elektrisk hastighetsmätare eller ej.
Jasså, vad fint att det gör det! Förstår då inte vad min bekante skulle krångla för :?:
Som han förklarade så trodde jag att det inte passade men bra att det gör det!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#507180
Hmm... Ytterligare en fundering att ta ställning till då, om man skulle ta en M46 i stället. Hur är det med utväxlingen, jag pendlar med bilen och vill helst ha så hög utväxling som möjligt för att spara lite soppa. Är de samma på högsta växeln? Antar att det är M46 utan överväxel som avses, annars blir det ju lite krångligt.
av rd350
#507190
Lådan du fått tag i från 740n passar rakt av om du flyttar över spakstället. m47 fanns upp tom. 940 tidiga 95or. Passar "fram och tillbaka" mellan bilarna, det största som skiljer är hastighetsmätardrivningen på tidigare 240or. Lagren är också sämre på de äldre (upp till ca86). Annars inga problem, kör på bra olja gärna syntetisk motor olja, byt var fyratusende mil. M46 är den med överväxel, då får du byta kardanaxel också. En starkare låda, utväxlingen är samma.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#507299
Den stora skillnaden mellan typ I och typ II är att typ I har synkningen till 5:ans växel på huvudaxeln, typ II har synkningen på mellanaxeln + en längre skiftgaffel. Ändringen kom -86, men detta är ju bara skillnader inuti lådan, utvändigt är de exakt likadana...

Vad jag kan läsa ut fanns det bara m47 I -85, men manualen är för 700 så det finns kanske ett par årsmodeller tidigare i 240.

Hur det skiljer med hastighetsmätarvajer eller inte vet jag inte, men typ II har de inte i alla fall. Men det spelar ingen roll i ditt fall eftersom du har givaren i bakaxeln så du kan sätta upp vilken låda du vill ;)

m46 och m47 har nästan samma utväxling på sista växeln, m46 en aning högre till och med.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]