- lör 30 okt 2010, 19:46
#460629
Men jag använder mig av två stycken stålprofiler, på bilens kortsidor, som jag ställer på pallbockar så de kommer i hjulaxlarnas höjd. Profilerna är lite längre än bilen. Sedan har jag mätt ut och gjort skåror på ovansidan av profilerna med en vinkelslip. Skårorna sitter med ca 5cm mellanrum, 4st i varje profilände. Viktigt att skårorna är lika långt ifrån varandra på båda profilerna osv. I skårorna sedan så lägger jag ner en tunn lina, så lätt och tunn som möjligt, gärna färgad fiskelina. Sedan en vikt i varje ända av linorna så spänns de upp av sig själv. Man väljer sedan lämpliga skåror och voila du har ett "parallellogram" runt bilen.
Nu väljer jag ut ett bra riktmärke på hjulaxlarna att mäta emot. Lagerkopparna eller vad man ska kalla dom fungerar, om dom inte är allt för misshandlade, man ska ju helst mäta i mitten men annars kan man mäta på fälgen så nära centrum som möjligt. Jag mäter båda sidorna fram, justerar så att måtten blir lika, gör samma sak bak, samma sak fram igen, en gång till bak och sen brukar det stämma. Då har du två parallella linjer vid sidan om bilen om profilerna står någorlunda rakt. Sen är det bara att mäta mot fälgbanan framför och bakom axeln och justera. Jag brukar nöja mig med en tumstock och ögat för att mäta, men man kan ju ställa sig och mäta med skjutmått mot linan om man vill de.
Ett tips är att lägga två plåtar under varje hjul, men lite olja emellan, så att hjulen glider lätt och fint när man justerar. Själva justerandet får man stå ut med att krypa under om inte bilen står på fyrpelarlyft ;)
Jag snodde faktiskt den här metoden från en bilverkstad, vet inte om dom gjorde exakt såhär men något i den här stilen såg det ut som ;)
tuxedo skrev:Hej bensinskalle.Hehe ja jag ska försöka förklara så gott det går.
Jag använder rätskivor mot fäljarna och mäter av dom på två ställen motsvarande fäljarnas diameter framför bilen.
Din metod verkar enklare så vill du förklara lite närmare hur du spänner upp och mäter in snörena.
//Mvh. tuxedo
Men jag använder mig av två stycken stålprofiler, på bilens kortsidor, som jag ställer på pallbockar så de kommer i hjulaxlarnas höjd. Profilerna är lite längre än bilen. Sedan har jag mätt ut och gjort skåror på ovansidan av profilerna med en vinkelslip. Skårorna sitter med ca 5cm mellanrum, 4st i varje profilände. Viktigt att skårorna är lika långt ifrån varandra på båda profilerna osv. I skårorna sedan så lägger jag ner en tunn lina, så lätt och tunn som möjligt, gärna färgad fiskelina. Sedan en vikt i varje ända av linorna så spänns de upp av sig själv. Man väljer sedan lämpliga skåror och voila du har ett "parallellogram" runt bilen.
Nu väljer jag ut ett bra riktmärke på hjulaxlarna att mäta emot. Lagerkopparna eller vad man ska kalla dom fungerar, om dom inte är allt för misshandlade, man ska ju helst mäta i mitten men annars kan man mäta på fälgen så nära centrum som möjligt. Jag mäter båda sidorna fram, justerar så att måtten blir lika, gör samma sak bak, samma sak fram igen, en gång till bak och sen brukar det stämma. Då har du två parallella linjer vid sidan om bilen om profilerna står någorlunda rakt. Sen är det bara att mäta mot fälgbanan framför och bakom axeln och justera. Jag brukar nöja mig med en tumstock och ögat för att mäta, men man kan ju ställa sig och mäta med skjutmått mot linan om man vill de.
Ett tips är att lägga två plåtar under varje hjul, men lite olja emellan, så att hjulen glider lätt och fint när man justerar. Själva justerandet får man stå ut med att krypa under om inte bilen står på fyrpelarlyft ;)
Jag snodde faktiskt den här metoden från en bilverkstad, vet inte om dom gjorde exakt såhär men något i den här stilen såg det ut som ;)