Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Badankan
#432648
Hej på er.

Jag har haft min bil på service hos en skojare och nu är den totalt knas.
Inledningsvis så har bilen stått utan batteri under nästan ett halvår då jag har haft firmabil. Efter detta så fungerade inte fjärrnyckeln längre. Detta resulterade i att startspärren gjorde att bilen inte gick att starta. Efter att en kille koppla sig förbi startspärren så har det uppstått följande fel dock inte omedelbart utan det var mer som en glappkontakt men nu är det permanent. Jag som är helamatör skulle vilja beskriva problemet på följande sätt.
När man vrider fram nyckeln till startmotor "på bilen i vanliga fall" så är det vissa saker som "stängs" för att startmotorn ska få mer ström, så följande saker som inte fungerar nu fläkt, stereo, halvljus, helljus och följande lampor lyser SRS och ABS.

Lampor som lyser: SRS ABS Dörr indikator (detta gjorde att jag fick rycka ut lampan i bagaget så att inte batteri skulle ladda ur). Dock tror jag att dörrindikatorn är ett separat fel.
Saker som inte fungerar: Halvljus, helljus, fläkt (ac), stereo, centrallås (bara förardörr och bagagelucka som öppnas och stängs) "paniklås" (den knapp man kan låsa alla dörrar och bagage inne ifrån bilen)

En bekant till mig har i efterhand mätt en del som går att mäta (killen är elektiker och sätter in alkolås och fasta mobillösningar i biler. Men han erkände sig besegrad efter en vecka.

Någon som har ett tips på vad man ska göra?
Jag har inte hjärta att skrota bilen då jag fick den av min morfar som har haft den sen den var ny.
Det var hans ögonsten och den har "bara" gått 13700 mil.
Senast redigerad av 1 Badankan, redigerad totalt 0 gånger.
#432738
Testa med att "nolla" bilen genom att koppla bort batteriet ett dygn men se till att batteriet är fulladdat så att du kan starta den sen.
Brukar ibland funka, men sen vet jag ju inte vad han "bilexperten" har ställt till med :-O)

Tror nog att det går att lösa med lite hjälp härifrån :lol:

Jo kom på en sak. Årsmodell hjälper massor :-)-)

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]